Már (éppen ma) két éve történt a Forma-1 történetének egyik legdrámaibb szezonzárója. A 2021. december 12-án rendezett Abu Dhabi Nagydíj kettészakította a Forma-1 rajongótáborát, a kedélyek pedig a mai napig sem csillapodtak le.
A 2021-es szezon soros volt, Lewis Hamilton és Max Verstappen küzdöttek egymással. Hamilton hosszú dominanciája után először talált igazi vetélytársra, miközben ő a rekordot jelentő nyolcadik, a holland pedig az első világbajnoki címére pályázott. Küzdelmük kiegyenlített volt, olyannyira, hogy a szezonzáró hétvégére pontegyenlőséggel érkeztek.
Szinte a verseny végéig úgy tűnt, hogy az élen haladó Hamilton ünnepelhet majd. A verseny végén azonban a williamses Nicholas Latifi akaratán kívül beleszólt ebbe. A kanadai kiesése miatt a verseny végén a biztonsági autó állt a mezőny élére. Ezt Verstappen kihasználta egy kerékcserére, Hamiltont azonban nem.
A probléma forrása az volt, hogy a biztonsági autó rendszerint csak azt követően távozott a pályáról, hogy a beékelődött lekörözöttek engedélyt kaptak arra, hogy kielőzzék a safety cart, gyorsan megtegyenek egy kört és felzárkózzanak a mezőny végén. Így az autók ténylegesen a helyezéseiknek megfelelő sorrendben helyezkednek el a pályán.
Ebben az esetben azonban ennek megvárására már nem volt idő. Illetve lehetett volna, de akkor biztonsági autó mögött vonatozott volna be a mezőny a célba, további verseny nélkül. Emiatt már nem akarták elengedni a lekörözötteket, de a Red Bull csapatfőnöke, Christian Horner rádión jelezte Michael Masi versenyigazgatónak, hogy egyetlen kör is elég ahhoz, hogy ne biztonsági autó mögött intsék le a mezőnyt, és javasolta, hogy a pályán dőljön el a bajnoki cím sorsa.
Végül Masi egyetértett ezzel, és a fent említett szabályt csak részben alkalmazták. A Hamilton és Verstappen között elhelyezkedő lekörözöttek álltak csak vissza a mezőny végére. Így a használt gumikon lévő Hamilton sarkában máris ott volt a friss gumikon lévő Verstappen. Utóbbi az újraindításkor így meglehetősen könnyen tudta megelőzni a hétszeres világbajnokot. Ezzel pedig a holland lett a világbajnok.
Az eset már a verseny közben is sok vitát eredményezett, a két tábor közt pedig máig sem csitultak le a kedélyek, ahogy a csapatfőnökök között sem nagyon. Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke ma is dühös Masira, akit egyébként 2022 elején elküldtek a versenyigazgatói posztról.
Íme a pár, a verseny kapcsán szállóigévé vált rádión elhangzott mondatokból, párbeszédekből:
– Michael, itt Toto.
– Mondd Toto!
– Michael, most küldtem neked egy emailt, diagramokkal, hogy az autónak hol kellene lennie, megkaptad?
– Nem férek hozzá az emailjeimhez a verseny ideje alatt, mert a versenyre koncentrálok.
Hamilton: „Ezt a versenyt manipulálták”
Wolff Masinak, mikor meghozta a döntést a safety car kapcsán: „Nem Michael nem, nem Michael, ez nem helyes!”
Masi válasza: „Ezt hívják autóversenyzésnek”
Az FIA elnöke minden további nélkül visszahozná Michael Masit