Donald Trump amerikai elnök legújabb vámintézkedései komoly következményekkel járhatnak az amerikai gazdaság számos területére, köztük a motorsportra is. A nemzetközi beszállítói láncokra támaszkodó NASCAR, IndyCar és a Forma-1 egyes szereplői egyaránt sérülhetnek a vámok okozta költségnövekedés miatt.
Trump széles körű importvámokat vezetett be, melyek alapvetően 10%-os mértékűek minden országra, de ennél magasabbak is lehetnek, ha az adott országot úgy minősíti, hogy az kereskedelmileg hátrányt okoz az USA-nak.
A döntés jogszerűsége is vitatott – többek szerint ezek a vámok nem alkalmazhatók a Kongresszus jóváhagyása nélkül –, de az iparágak már most a legrosszabbra készülnek.
Nézzük ezt meg a motorsport szempontjából!
NASCAR
Noha a NASCAR alapvetően amerikai központú bajnokság, az új generációs – úgynevezett „Next Gen” – autók bevezetése óta számos alkatrészt kizárólag egy-egy beszállító gyárt, és ezek egy része külföldről származik. Például a hűtőcsatornák Olaszországból a Dallarától, a fékrendszerek az Egyesült Királyságból az AP Racingtől, a digitális műszerfal és az ECU a McLarentől az Egyesült Királyságból, a tengelyek és lengéscsillapítók pedig brit és svéd cégektől származnak.
A Toyota, mint a NASCAR egyik gyártópartnere, japán cégként szintén érintett lehet az importkorlátozásokban.
Míg a nagyobb Cup Series csapatok valószínűleg képesek kezelni a növekvő költségeket, az alacsonyabb szinteken – például a Truck Series vagy az ARCA – induló kisebb csapatok komoly pénzügyi nehézségekkel nézhetnek szembe.
IndyCar
Az IndyCar is erősen támaszkodik a külföldről érkező alkatrészekre. A Dallara kasznik például Olaszországból érkeznek, a kerekeket olasz és német cégek gyártják, míg a hibrid rendszer kulcselemeit Hollandiából szállítják. továbbá az aeroscreent az osztrák Pankl készíti, a lengéscsillapítók Kanadából érkeznek, a kipufogórendszer az Egyesült Királyságból származik, és a biztonsági öveket is nemzetközi beszállítók biztosítják.
A Penske Entertainment szerint a bajnokság folyamatosan figyeli a helyzetet, de egyelőre nem vontak le konkrét következtetéseket. A csapatok jellemzően október és február között szerzik be a szükséges alkatrészeket, és sokan már most elkezdtek tartalékokat felhalmozni.
Mike Shank csapattulajdonos úgy fogalmazott: „A piac bizonytalansága nem tesz jót. A vámok csak fokozzák ezt az érzést. Mindenki kénytelen lesz átgondolni a pénzügyi terveit, és akár B, akár C forgatókönyv is életbe léphet.”
A Honda – mint egyik motorgyártó – már korábban is aggodalmát fejezte ki a költségek miatt, és a vámok újabb okot adhatnak annak, hogy kiszálljanak az IndyCar-ból.
Forma-1
A Formula–1 globális sportágként kevésbé közvetlenül érintett, de amerikai érdekeltségek itt is jelen vannak.
A Cadillac, mint hamarosan újonnan belépő F1-csapat, amerikai és brit bázisokkal rendelkezik. A gyártás jelentős része az Egyesült Államokban zajlik majd, ami elkerülhetetlenné teszi az importalkatrészek beszerzését.
A Ford a Red Bull partnereként motorokat fejleszt az Egyesült Királyságban. Az alkatrészek szállítása vámköteles lehet, különösen, ha azok amerikai eredetűek.
A Haas jelenleg az egyetlen amerikai F1-csapat, amely részben amerikai, részben brit bázison működik. A legnagyobb aggályt azonban az anyavállalat – a Haas Automation CNC gépgyártó – exporttevékenysége jelenti.
Ha más országok válaszul szintén vámokat vetnek ki amerikai termékekre, a Haas gépei drágábbak lesznek külföldön, ami a vállalat bevételeit is csökkentheti – és közvetve veszélyeztetheti akár a csapat fennmaradását is.
A Trump-féle vámintézkedések tényleges következményei egyelőre nem teljesen ismertek, de már most látható, hogy az amerikai motorsport-piac szereplői kénytelenek átgondolni beszerzési és pénzügyi stratégiáikat. Mivel a motorsport, mint iparág, nemzetközi szinten működik, az importvámok rendszere nem csupán költségnövekedést, hanem ellátási zavarokat is okozhat.