2024 augusztusának vége óta hivatalos: a MotoGP visszatér Brnóba. A szerződés 2025-től érvényes és öt évre szól. Az utolsó MotoGP-t 2020. augusztus 9-én rendezték meg ott.
A július 18-20. közötti visszatérés előkészületei már javában zajlanak, az 5,403 km hosszú Masaryk Ring új aszfaltburkolata májusban készül el. A projektet a Topcon Positioning nemzetközi cég végzi, amely világszerte nagy tapasztalattal rendelkezik a versenypályák újraaszfaltozásában.
A Cseh Köztársaság második jelentős motorkerékpáros eseménye a Superbike-világbajnokság, amelyet a május 16-18-i hétvégén rendeznek Mostban. Most egy bírósági ítélet nagy aggodalmat kelt a mostani és a brünni versenypálya üzemeltetői körében.
Az Autodrom Most már évek óta bírósági perrel néz szembe a pálya közelében élő lakosok zajszennyezése miatt. Megoldás helyett nemrég újabb rossz hír érkezett.
A legfrissebb ítéletben a következő felsőbb bíróság, az Usti nad Labem-i Regionális Bíróság az Autodrom Mostot kötelezte, hogy a Hulicka család, mint panaszosok (és természetesen a környék) ingatlanát ne zavarja.
Konkrétan a bíróság elrendelte, hogy a család otthonában a zajszint hétköznapokon nem haladhatja meg az 55 decibelt. Ünnepnapokon és vasárnap pedig az 50 decibelt. A párhuzamos Tvrzova utcában, amely még közelebb van Hulickáék ingatlanához, 68 decibeles határérték érvényes.
Kivételt képeznek ez alól az engedélyezett versenyesemények, mint például az idei Superbike-világbajnokság május 16. és 18. között, az IDM június 20. és 22. között, valamint a Truck Grand Prix, beleértve az európai Nascart is, augusztus legvégén.
A bíróság döntése így veszélyezteti a magánkézben lévő vállalat üzleti tevékenységét, amely 2014 óta megfelelően működteti a versenypályát. Valamint már több százmillió cseh koronát fektetett be az egész területbe. A bírósági döntés ráadásul teljesen ellentmond a komplexum engedélyének.
Az Autodrom Most tulajdonosa rendkívüli fellebbezést nyújtott be a mostani ítélet ellen, és a brünni legfelsőbb bírósághoz fordult. Josef Zajicek tulajdonos így nyilatkozott: „Az Autodromot egyértelműen meghatározott zajhatárokkal engedélyezték, nevezetesen 60 decibel nappal és normál üzemmódban, és 70 decibel a versenyek alatt. Az elmúlt tíz évben egyszer sem kapott bírságot vagy egyéb büntetést az illetékes hatóság az 50 decibeles határérték túllépése miatt. Ezért úgy látom, hogy az ausszigi regionális bíróság döntése olyan lépés, amely teljesen ellentétes az engedélyezési határozattal, és jelentős károkat okozhat nekünk.”
„Az egész helyzet abszurditását hangsúlyozza, hogy az Autodrommal párhuzamosan futó Tvrzova utca még közelebb van a lakóövezethez, és 68 decibeles zajhatárértékkel rendelkezik. Ez olyan, mintha megvennénk egy repülőteret, és hirtelen nem engednénk felszállni senkit. Nem csak a mostanról van szó, ez a döntés egész Csehországban veszélyeztetheti a motorsportot.”
Továbbá az Autodrom Most jogi képviselője, Magister Petr Zach arra figyelmeztet, hogy ez az ítélet veszélyes precedenst teremthet, amely negatív hatással lenne az ország más sportlétesítményeinek működésére is. „Ha ma a Mostban úgy döntenek, hogy az engedélyezési határozat keretein belül csökkentik a zajhatárértékeket, ki garantálja, hogy holnap nem születik ugyanilyen döntés az ország más sportlétesítményeinek működését illetően?”
Zajicek az állami hatóságokhoz is fordult. „Az állam büszke arra, hogy partnerünk a rangos versenyek megrendezésében. De ha érvényes engedélyünk ellenére a zaj miatt bírósági eljárással szembesülünk, akkor magunkra maradunk. Nem akarunk a jogi káosz passzív áldozatai lenni, hanem lépni akarunk és megoldani a helyzetet. Miért épülnek még mindig új lakóépületek az Autodrom közvetlen közelében, és miért nincs védőövezet? Ez nem nekünk, hanem az illetékes hivatalnokoknak és a politikai képviselőknek szól.”