2014. október 5-én a Forma-1 történetének egyik legsúlyosabb balesete rázta meg a világot. A 25 éves francia versenyző, Jules Bianchi a Japán Nagydíjon, Szuzukában szenvedett olyan súlyos sérüléseket, amelyekből már nem tudott felépülni.
Az eset nemcsak egy tehetséges pilóta pályafutását törte derékba, hanem alapjaiban változtatta meg a sportág biztonsági szabályait is.
A versenyt heves eső kísérte: a látási viszonyok és a tapadás is végig kritikus volt. Már a rajtnál a safety car vezette fel a mezőnyt, és a körülmények később sem javultak jelentősen.
A 43. körben Adrian Sutil Sauberje megcsúszott a Dunlop-kanyar kijáratánál, és a kavicságyban végezte. Egy traktor-daru érkezett a helyszínre, hogy elszállítsák a sérült autót. Egyúttal dupla sárga zászlózással intették lassításra a mezőny tagjait. Egy körrel később azonban, ugyanott, Bianchi Marussiája megcsúszott, kisodródott, és hatalmas erővel a pálya szélén dolgozó darunak csapódott. Az ütközés brutális ereje közvetlenül a pilótafülkét érte.
Bianchi sérülése
Bianchi súlyos diffúz axonális sérülést szenvedett. A helyszínen Sid Watkins professzor korábbi protokolljának megfelelően azonnal megkezdték az újraélesztést és a stabilizálást. Bianchit a közeli mie-i egyetemi kórházba szállították, ahol többórás műtét után mesterséges kómában tartották.
Bianchi hónapokig feküdt kómában. Családja és barátai mellette voltak, a motorsport-közösség pedig világméretű összefogással támogatta. A francia versenyző azonban 2015. július 17-én, kilenc hónappal a baleset után, elhunyt.
Ő lett Ayrton Senna 1994-es imolai balesete óta az első versenyző, aki Formula-1-es futamon szerzett sérüléseibe halt bele.
A baleset hatása az F1-re
Az FIA vizsgálata megállapította, hogy a baleset összetett tényezők – az eső, a rossz látási viszonyok, a pályán dolgozó jármű jelenléte és a versenytempó – miatt következett be. Bár Bianchi nem lassított kellő mértékben a dupla sárga zászló alatt, a biztonsági protokoll hiányosságai is egyértelműen szerepet játszottak.
A tragédia nyomán több fontos biztonsági újítást vezettek be:
- Virtuális Safety Car (VSC): a baleset helyszínének közelében minden pilóta köteles előírt sebességre lassítani, így minimalizálva a hasonló eseteket.
- Halo biztonsági rendszer: 2018-tól kötelezővé tették a pilótafülke körüli titán védőkeretet, amely azóta bizonyítottan több életet is megmentett (pl. Grosjean 2020-ban, Zhou 2022-ben).
- Szigorúbb szabályok a pályamunkagépek bevetésére, különösen esős körülmények között.
Jules Bianchi-t a Ferrari akadémia növendékeként a jövő nagy bajnokának tartották. 2014-ben Monacóban megszerzett kilencedik helyével a kis Marussia csapat első pontjait szerezte meg, ami tehetségének bizonyítéka volt. Sokak szerint később a Ferrari versenyzője lehetett volna.