1988 és 1990 után 1991-ben harmadszor is Ayrton Senna lett a Forma-1 világbajnoka. A brazil 34 éve, 1991. október 20-án, a Japán Nagydíjon szerezte meg harmadik, és egyben utolsó világbajnoki címét.
Miután Suzukában a 2. helyen ért célba a McLarennel, csapattársa Gerhard Berger mögött, behozhatatlan, 22 pontos előnyre tett szert Nigel Mansell előtt.
Senna 1991-ben kiváló formában kezdett: az első négy futamot megnyerte, ráadásul mindet az első rajtkockából indulva. A legendás brazil végre hazai közönsége előtt, Brazíliában is diadalmaskodni tudott, méghozzá drámai körülmények között – első hazai győzelmét kormányváltó-problémákkal küszködve, végül teljesen kimerülve érte el, könnyekig meghatva a szurkolókat.
Miközben Senna és a McLaren bőszen gyűjtögették a pontokat a szezon elején, fő riválisuk, a Williams csapat új, forradalmi aktív felfüggesztésű autója (FW14) kezdetben megbízhatósági gondokkal küszködött.
A bajnokság nyári szakaszára azonban fordult a kocka. A Williams egyre ütőképesebbé vált, Nigel Mansell pedig óriási lendülettel kezdte meg a felzárkózást. Mansell – akinek ekkor még nem volt világbajnoki címe – zsinórban nyerte a futamokat júliusban (Francia, Brit, és Német Nagydíj), és csapattársával, Riccardo Patresével együtt szorongatta Sennát a pontversenyben.
Senna és Mansell, emlékezetes párharcokat vívtak: a silverstone-i Brit Nagydíjon Mansell hazai pályán aratott diadala után sportszerűen visszafuvarozta a pályán lerobbant Sennát, Williamsének oldalán, amit a közönség óriási ovációval jutalmazott.
Suzukában dőlt el a világbajnoki cím
1991-ben immár sorozatban ötödször Suzuka adta a világbajnoki küzdelem végjátékának helyszínét. A Japán Nagydíjra Senna 16 pontos előnnyel érkezett – Mansellnek gyakorlatilag győznie kellett, hogy esélye maradjon a végső győzelemre.
Az időmérő edzésen a McLarenek kiválóan szerepeltek, Berger indulhatott a pole-ból Senna mellől, míg Mansell a második sorból várta a rajtot. A rajtnál Senna kíméletlenül leszorította Mansellt, aki mindenáron az élre akart törni. Tíz kör elteltével aztán megtörtént a dráma: Mansell túl nagy tempóval érkezett az első kanyarba, és kicsúszott a kavicságyba. Williamsének kerekei elásták magukat, a brit kiesett a versenyből, ezzel pedig végérvényesen eldőlt a világbajnoki cím sorsa.
Senna ekkor már biztos bajnoknak mondhatta magát, de a futamnak még nem volt vége. A címvédő átvette a vezetést Berger előtt, majd az utolsó körben váratlan gesztust tett. Senna lelassított, szinte csak gurult a cél felé, hogy az addig még nyeretlen csapattársát, Bergert maga elé engedje – átadva neki a győzelmet Suzukában.
A 150 000 fős japán közönség értetlenül figyelte a befutót, de hamar kiderült, hogy Senna így akarta meghálálni Berger egész éves támogatását a csapaton belül. A McLaren számára ezzel biztos lett az újabb konstruktőri cím is.
Ayrton Senna ezzel háromszoros világbajnok lett. Összességében hét futamgyőzelmet aratott a 16 verseny során és nyolc alkalommal indulhatott az élről, a dobogóra pedig 12-szer állhatott fel.
Akkor, 1991 októberében Senna mindössze 31 évesen a mezőny koronázatlan királyának számított, és kevesen gondolták volna, hogy ez marad az utolsó világbajnoki címe.
Amikor a Senna rajongó is ajánlja a Mansell LEGO készletet, hidd el, hogy jó!