A jelenlegi MotoGP-mezőnyben a Yamaha volt az utolsó gyártó, aki a korábbi soros négyhengeres konstrukciót használta. Ennek a korszaknak most hivatalosan is vége.
A Yamaha hivatalosan bejelentette: 2026-tól a YZR-M1 legendás soros négyhengerese helyett V4-es blokkal versenyez MotoGP-ben. Ezzel lezárul egy korszak, amely Rossi, Lorenzo és Quartararo győzelmeit is meghatározta. A koncepció 429 futamon 125 győzelmet, több mint 350 dobogót és számos világbajnoki címet hozott a márkának.

A döntés hátterében a technikai fejlődéshez való alkalmazkodás áll. Az új konfigurációtól jobb gyorsulást, stabilabb féktávot és kedvezőbb illeszkedést várnak a modern gumikhoz és aerodinamikához.
Takahiro Sumi így fogalmazott: „A soros négyhengeres évtizedeken át a Yamaha filozófiájának szíve volt. Felejthetetlen győzelmeket adott, és meghatározta a hírnevünket a precizitás és az irányíthatóság terén. Büszkék vagyunk arra, amit ez a motor elért. És azokra a versenyzőkre, akik történelmet írtak vele, hiszen együtt formálták a versenyörökségünket.” Hozzátette: „A MotoGP azonban folyamatosan fejlődik, és nekünk is vele kell fejlődnünk. A V4 egy új fejezet a Yamahánál, amely a ‘kihívás szellemiségét’ ötvözi a verseny-DNS-ünkkel és azokkal a műszaki megoldásokkal, amelyek a csúcson való küzdelemhez kellenek.” Majd megerősítette a célokat is. „A célunk változatlan: a lehető legjobb motort adni a versenyzőinknek, és a rajongóknak világszerte átadni a ‘kandó’ érzését.” [Kandó= mély elégedettségés izgalom, amelyet az ember akkor érzel, amikor valami rendkívüli értékű, minőségű és teljesítményű dologgal találkozik. – a szerk.]

A technikai igazgató, Massimo Bartolini szerint a váltás komoly mérlegelés eredménye volt: „A V4-es motor mellett szóló döntést nem hoztuk meg könnyen. A fejlesztési folyamat rendkívül alapos volt: a gyorsulástól a kanyarodási viselkedésig mindent elemeztünk, és arra jutottunk, hogy ez a konfiguráció adja azt a különbséget, amelyet előnyökké tudunk formálni.” A 2025-ös szabadkártyás indulások megerősítették őket. „A V4, még a fejlesztés korai szakaszában is, pontosan azt nyújtja, amire szükségünk van ahhoz, hogy újabb lépéseket tegyünk, és ismét a legmagasabb szinten versenyezhessünk.”
A váltás stratégiai szerepére is kitért. „A soros négyhengeresről V4-re váltani hatalmas előrelépés, és izgatottan finomhangoljuk majd a csomagot 2026 előtt és a szezon során, hogy kiaknázzuk a teljes potenciálját. Stratégiai lépés is, hiszen a 2027-es technikai szabályoknál ez az elrendezés előnyt jelent majd a motor felépítése és az aerodinamikai fejlesztések szempontjából.”
A valenciai nagydíj tehát a Yamaha soros négyhengeresének utolsó fellépése volt. A keddi teszten már minden versenyző az új V4-essel gurul a pályára.
Nem ez az a vélemény, ami Quartararót a Yamahánál tarthatja majd






