Motorsportol.hu
2025. július 5, szombat
  • Login
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás
No Result
View All Result
Motorsport Online
No Result
View All Result
Home Autó

5 tipp, hogy ne legyen gond a maratoni autózásból

Sajtóhír by Sajtóhír
2024.09.01.
5 tipp, hogy ne legyen gond a maratoni autózásból

DeepInsight Creative

A nyárnak lassan vége, ám sokan pont erre vártak: az utószezonban gyakran kedvezőbb árakkal találkozhatnak az utazók. A távolságok viszont ősszel sem csökkennek, így érdemes a Chery Group tanácsait követve átismételni, hogyan lehet biztonságosan, messzire elvezetni egy lendülettel.

Budapest, 2024. augusztus 27. – A Chery Group kora nyári felméréséből kiderült, hogy a magyar autósok ötöde egyetlen lendülettel elautózik akár 700 kilométert. Hogy nekik mi a trükkjük, nem tudjuk, de összegyűjtöttünk néhány tanácsot, ami segíthet abban, hogy egyhuzamban minél nagyobb távolságot megtehessünk biztonságosan, kipihenten.

Ez is érdekelhet

Pagani – Ahol az álmok épülnek

Pagani – Ahol az álmok épülnek

2025.04.15.
Imola és Faenza: a Forma-1 szerelmeseinek útikalauza

Imola és Faenza: a Forma-1 szerelmeseinek útikalauza

2025.04.10.

„Egy jó kazi, egy verda, ami megyen, azt’ kész” – a kultikus Napirajz képregény-sorozatban így foglalták össze a hosszú távú vezetés titkát. De vajon tényleg elég volna ennyi ahhoz, hogy kockázat nélkül, jelentős távolságokat autózzunk egy lendülettel? Nos, részben igen, de ne szaladjunk ennyire előre…

Sokunk számára örömforrás, ám ezzel együtt is munka, méghozzá komoly munka az autóvezetés, amely a testet és a szellemet is igénybe veszi. A monotonitás ugyanúgy megterhelő, mint a hirtelen stresszhelyzetek, a mozdulatlanságra kárhoztatott test pedig előbb vagy utóbb fellázad a kényszerű tétlenség ellen. Nem mindegy tehát, hogy milyen állapotban vagyunk, amikor az autóba ülünk: a kutatások szerint például a kialvatlanság legalább olyan veszélyes, mintha ittasan ülnénk a volán mögé. Természetesen vannak fokozatok, és mindenkinek máshol húzódik a tűréshatára, ám ezeket nem szerencsés élesben tesztelni: inkább menjünk biztosra, és tartsunk be bizonyos alapszabályokat.

1. A szó hatalma

Ha hegyvidéken, tengerparton, vagy egyéb, látványos környezetben vezetünk, könnyű ébren tartani a figyelmünket. Az órákon át tartó sztrádafutam ellenben meglehetősen ingerszegény helyzet, ahol könnyen elkalandozik a figyelem. Ezért fontos, hogy valamivel munkára serkentsük az agyunkat. Sokak számára a zenehallgatás önmagában is elegendő, ám még szerencsésebb, ha beszélgethetünk utasainkkal. A viccek mesélése, a találós kérdések, a „ki lát több piros kombit” játékok és a hasonló tevékenységek nemcsak a gyermekeket szórakoztatják, de a sofőrt is frissen tartják. A táblaszámítógépek és a mobil internet korában ez kétségtelenül nagyobb kihívás, ám online is találhatunk olyan társasjátékokat, amelyek beszélgetésre késztetnek bennünket.

2. Ne adjunk Murphynek esélyt

A modern autók többsége számára tulajdonképpen nincs kímélőbb üzem a hosszú távú autópálya-szakaszoknál. Ilyenkor egyenletes fordulatszámon üzemel a motor, nincsenek terhelésváltások, sem intenzív fékezések vagy éles kanyarok, amik kibillenthetnék egyensúlyából a járművet, és fokozott kopást eredményezhetnének. Fontos azonban, hogy műszakilag jó állapotban legyen az autó: kellő mennyiségű és minőségű kenőolaj és hűtővíz, jól beállított futómű, üzembiztos fékek és abroncsok, sérülésmentes ablaktörlők, feltöltött ablakmosó-tartály – ezeknek elvileg egy öt kilométeres úton is stimmelniük kell, de ötszáz vagy ezerötszáz kilométer megtételekor fokozottan lényeges, hogy minden rendben legyen.

3. Étellel, itallal messzebb jutunk

A megfelelő folyadékbevitel nem csak a meleg miatt szükséges: agyunk koncentrációs képességét is befolyásolja, ha nem iszunk eleget. A legjobb a víz. Cukros italok mértékkel fogyaszthatók, a koffein tartalmú termékekkel, pláne az energiaitalokkal azonban bánjunk csínján: bár átmenetileg frissebbnek érezhetjük magunkat tőlük, később kamatostul tér vissza a fáradtság.

Ételre – mármint főételnek tekinthető tartalmas, kalóriadús táplálékra – vélhetően nem lesz szükségünk vezetés közben. Nem is biztonságos, ha a szánk elé emelt rántott húsos zsemlével takarjuk ki magunk előtt a forgalmat, vagy a ruhánkra cseppenő szósz vonja el figyelmünket a vezetésről. Hasznos azonban, ha kezünk ügyében tartunk valami ropogtatni valót, mert a rágás segít megőrizni éberségünket. Ebből a szempontból akár a rágógumi is megfelelhet a célnak, bár ha órákon át dolgoztatjuk az állkapcsunkat, az megint csak monotonná válhat, és a kívánttal ellentétes hatást válthat ki.

4. Ébren, életben

A fáradtság az egyik leggyakoribb baleseti ok, ezért nagyon is hasznos fejlesztés, hogy a modern autókban már fejlett automatika ügyel arra, hogy éber-e a vezető. Sőt: az ilyen rendszerek meglétét ma már rendelet (GSR 2) írja elő: 2024 júliusától minden új autóban kötelező a sofőr fáradását felügyelő (kamera alapú, vagy a kormánymozgást elemző) berendezés. Ez szó szerint életet menthet: a kimerültség határán ugyanis szervezetünk „önvédelemből” pár másodpercre kikapcsol. Ha a moziban tör ránk ez a mikroalvás, legfeljebb lemaradunk egy fontos jelenetről, ám ha a volán mögött alszunk egy szemhunyásnyit, annak szinte garantáltan súlyos következményei lesznek.

90 km/óra sebességnél másodpercenként 25 métert haladunk, azaz másfél másodpercnyi alvással egy átlagos autó féktávolságánál hosszabb utat teszünk meg. A mikroalvás legjobb ellenszere a megelőzés: ne üljünk kialvatlanul autóba. Krónikus fáradtság esetén az utazás előtt legalább két este aludjuk ki magunkat alaposan. Ha erre nem volt lehetőségünk, az álmosság első jelére álljunk meg, járjunk egyet, majd csukjuk be a szemünket néhány percre, mielőtt tovább haladnánk.

5. Non-stop helyett yes-stop // Sok kicsi többre megy

Végső soron, ha az a kérdés, hogyan vezessünk egyhuzamban hétszáz, ezer vagy még több kilométert, a szakértők válasza egybehangzó: sehogyan. Ehelyett azt javasolják, hogy tartsunk rövid pihenőt legkésőbb két óránként – ez könnyen megvalósítható, ha kisgyerekekkel utazunk, vagy ha a korábban említett ajánlást betartva sok folyadékot fogyasztunk. Igen, ezekkel a megállókkal időt veszítünk, de végső soron kipihentebben és főleg biztonságosabban érhetünk célba.

A Chery Group-ról és hazai forgalmazójáról

Idén szeptembertől Magyarországon is kapható lesz a vállalat OMODA 5 modellje. Az OMODA 5 forgalmazását Magyarországon a Genius Automotive Europe látja el. A Chery által gyártott OMODA márka első körben Budapesten több helyszínen, valamint Kecskeméten lesz elérhető. A közeljövőben a hálózat tovább fog bővülni és számos megyeszékhelyen lehet majd megvenni az autókat. Az OMODA 5 1,6-os benzines crossover, alapfelszereltséggel 10 millió forint lesz. Várhatóan idén novembertől a jármű tisztán elektromos változata is kapható lesz majd hazánkban.

Az 1997-ben alapított Chery a legnagyobb kínai autóexportőr. A cég tavaly közel 1,9 millió járművet adott el, ebből 900 ezret külföldön. A társaság rendelkezik európai gyártóbázissal is, Barcelonában van üzemük, Németországban pedig fejlesztőközpontot működtetnek.

Source: DeepInsight Creative
Tags: autózásközlekedésutazás
Sajtóhír

Sajtóhír

Mely filmbéli fiktív autóversenyzők a kedvenceid az alábbiak közül?
55 Szavazat · 69 szavazat
Szavazok

Ajánló

Frankl András és Kiss Norbi beszélt a kamionversenyzés múltjáról, jelenéről és jövőjéről

Frankl András és Kiss Norbi beszélt a kamionversenyzés múltjáról, jelenéről és jövőjéről

2025.06.22.
Szujó Zolitól a Hungaroring rajt-cél egyenesének a „Floor”-ján kérdeztünk egyet

Szujó Zolitól a Hungaroring rajt-cél egyenesének a „Floor”-ján kérdeztünk egyet

2025.06.21.
Ma 89 éve volt az első Magyar Nagydíj! Ritka képeket is mutatunk!

Ma 89 éve volt az első Magyar Nagydíj! Ritka képeket is mutatunk!

2025.06.21.

TOP 5

  • Rossi – köszöni szépen – nem kér többé a MotoGP-ből, hála Márqueznek

    Rossi – köszöni szépen – nem kér többé a MotoGP-ből, hála Márqueznek

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Hihetetlen, de Stroll tényleg távozhat az Aston Martintól

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Roncsderbit hozott az Formula 2 osztrák sprintje, amit Martí húzott be

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Verstappen reagált a Mercedes látványos érdeklődésére

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Újra helyet cserél-e Lawson és Tsunoda?

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
Motorsportol

F1, F2, F3, MotoGP, Kamion Eb és egyéb motorsport hírek.

Mindenki motorsportol!

ADATBANK

Közösségi média moderálási alapelvek

Kapcsolat

Impresszum

RSS

ÁSZF

Adatkezelési tájékoztató

Szerzői jogok

Feliratkozás

  • „Paddock club” közösség
  • „Paddock news” lista

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás

© 2024 Motorsportol.hu

A szükséges sütik alkalmazása elengedhetetlen a honlapunk működéséhez. A weboldal böngészésével elfogadod a sütik használatát.