Fotó: MTI/Katona Tibor
(MTI): Átadták szerdán Zalaegerszegen a ZalaZONE Járműipari Tesztpálya újonnan elkészült pályaelemét, az akár 250 kilométeres sebességű haladásra is alkalmas, 4,45 kilométer hosszú, nagy sebességű oválpályát.
Nagy Bálint, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedésért felelős államtitkára jelezte: a magyar gazdaság szempontjából az autóipar kiemelkedő ágazat, a kormány az elmúlt években is sokat dolgozott azon, hogy Magyarország a fejlett nyugati és keleti technológia találkozási pontja legyen.
Hogy az autóipar fejlődésében a jövőben is része legyen Magyarországnak, a gyártás mellett nagy hangsúlyt kell helyezni az innovációra, a kutatás-fejlesztésre, ezért döntött a kormány 2016-ban úgy, hogy létrehozza Zalaegerszegen a járműipari tesztpályát – mondta.
Az elmúlt évek már bizonyították ennek a létjogosultságát, az ovális pályával pedig európai szinten is első lesz a zalaegerszegi komplexum – fogalmazott az államtitkár.
Nagy Elek, a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöke az átadón azt mondta: a ZalaZONE a tudás megtestesülése, „tudásból épült és tudásra épít”, mérnöki, fizikusi, egyetemi, elméleti és gyakorlati tudásra.
A ZalaZONE és a magyar kamarai rendszer is az együttműködés tudására épít. A magyar kamarai rendszer nyitott mások tudására, és szívesen osztja meg másokkal a tudást, tudásalapú kamarát építenek – jegyezte meg a kamarai elnök.
Palkovics László mesterséges intelligenciáért felelős kormánybiztos, az Autóipari Próbapálya Zala Kft. ügyvezetője kifejtette:
A tesztpálya üzemeltetése folyamatosan javul, miután az európai autóipar tavalyi nehéz éve után idén már láthatóan jobb évre lehet számítani. A zalaegerszegi létesítményt igénybe vevő gyártók száma már meghaladta az ötvenet, de a céljaik szerint szeretnék elérni a százat, mára nemcsak európai, hanem kínai, japán, dél-koreai és török partnereknek is szolgáltatnak – közölte.
Palkovics László elmondta: az elmúlt években autóipari kutatás-fejlesztésre GDP-arányosan Magyarország többet költött, mint Ausztria, Szlovákia, Csehország, Lengyelország vagy Románia.
Jelenleg az osztrák AVL-lel közösen üzemeltetik a tesztpályát, amely nemcsak egy önálló létesítmény, hanem egy teljes ökoszisztéma része, kutatás-fejlesztési folyamatokat tud befogadni.
Más szektorokat is kiszolgál, itt épült fel a Rheinmetall legmodernebb tankgyára, hamarosan átadják a Flextronics üzemét, ahol a BMW számára gyártanak áramátalakítókat, de már működik a Bosch kutatás-fejlesztési egysége 250 kutatóval – ismertette Palkovics László.
Bokor József, a Magyar Tudományos Akadémia rendes tagja arról beszélt, hogy több mint 30 ével ezelőtt indult el az autóipari kutatás Magyarországon, mára az MTA mellett a győri Széchenyi István egyetem, a SZTAKI, a Budapesti Műszaki Egyetem komoly mértékben hozzájárult az autóipari megoldások kidolgozásához.
A ZalaZONE a validációban is fontos szerepet tölt be az intelligens közlekedésirányítási algoritmusok kidolgozásában a világszínvonalú infrastruktúrának köszönhetően.
Vigh László, a térség fideszes országgyűlési képviselője emlékeztetett arra, hogy a 2016-os kormánydöntésnek köszönhetően 265 hektáron épült meg az elektromos és autonóm járművek tesztelésére alkalmas pálya, létrehozva ezzel „az autóipar Szílicum-völgyét”, a tervezett költség 45 milliárd forint volt.
A most átadott, 4,5 kilométeres oválpálya a német precizitás és a magyar innováció ötvözete, létrehozva ezzel egy Európában páratlan pályát.
Aligha ilyen visszatérésről álmodott Franco Colapinto, aki nem csak autót tört, még büntetést is kapott.…
Az Aprilia nem nézi tétlenül Jorge Martín távozását, és már keresik a megfelelő helyettest. A…
Május 15–16-án Jerez adott otthont az idei második hivatalos tesztnek a FIM JuniorGP Moto2-es kategóriájában…
A csütörtöki médianapon természetesen téma volt a Jack Doohan és Franco Colapinto csere, amiben több…
Oscar Piastri nyerte az Emilia-Romagna Nagydíj kvalifikációját, ezzel pedig megszerezte a pole pozíciót a vasárnapi…
Jack Doohan utódja az Alpine F1-es csapatnál, Franco Colapinto úgy véli, hogy öt futam nem…