Fotó: FIA ETRC
Az ETRA Promotion GmbH (ETRA) 2016-ban lett a kamionos széria promótere, és azóta a sorozatot az egyik legátalakítósabb évtizedében vezette.
Növekedést, innovációt és növekvő iparági relevanciát biztosítottak, miközben a kamionversenyzés szívét erősen dobogva tartották. Tíz év után az ETRA úgy döntött, hogy nem nyújt be pályázatot a FIA jelenlegi szándéknyilatkozati eljárásában a Goodyear FIA ETRC-bajnokság 2026-tól kezdődő jövőbeli promóciójára. A bajnokság promótereként az ETRA kulcsszerepet játszott a modern korszak kialakításában. Stratégiai vízióval, hosszú távú elkötelezettséggel és folyamatos beruházásokkal a csapat stabil, fenntartható és jövőre kész platformot épített fel. Egyre nagyobb jelentőségre tettek szert, leküzdötte a COVID-19-járványhoz hasonló óriási kihívásokat, és úttörő szerepet játszottak a motorsport fenntarthatóságában.
Az útjuk legfontosabb mérföldkövei:
Fenntarthatósági vezető szerep: 2021-ben a kamion EB lett az első motorsport-sorozat, amely teljes mértékben átállt a TotalEnergies 100%-ban megújuló HVO üzemanyagára. A bajnokság partnere, a Goodyear kiemelt szerepet játszott a versenyeik fenntarthatóságának előmozdításában. A használt versenyabroncsok közúti használatra való újrafutózásával és az 55%-ban fenntartható anyagokból készült abroncsok bevezetésével léptek előre.
A technológiai irányvonal változtatása: A technológia iránt nyitott megközelítésével az ETRA utat nyitott az alternatív hajtásrendszereknek, mint például az LNG, a hidrogén és az elektromos energia felé. A fenntarthatóságot a bajnokság stratégiai irányvonalának középpontjába helyezte. Ezt látható és kézzelfogható módon is példázzák az Iveco teljesen elektromos és LNG-meghajtású Pace Trucks teherautóival.
Az FIA legmagasabb kitüntetése a fenntarthatóságért tett erőfeszítésekért: Az ETRA Promotion az elvégzett fenntarthatósági erőfeszítéseiért megkapta a rangos FIA háromcsillagos környezetvédelmi akkreditációt. Ez a szervezet legmagasabb szintű környezetvédelmi fenntarthatósági elismerése.
Média és közönség növelése: Az ETRA a szerény kezdetektől elindulva egy olyan bajnokságot épített fel, amely évente több mint 100 millió médiakapcsolattal rendelkezik. Évente több mint 350 000 lelkes rajongót és szakembert vonz. Egyedülálló módon ötvözik a motorsportot, az ipart és a családbarát élményt.
Megerősödött közösségi és ipari kapcsolatok: Az #onetruckfamily kampányhoz hasonló kezdeményezések révén az ETRA a bajnokságnak a versenyzésen túlmutató célt adott. Pozitív láthatóságot biztosított a hivatásos teherautósofőröknek, és büszkeséggel, érzelmekkel és céltudatossággal foglalkozott az iparág sofőrhiányával.
Az ipar és az félgyári érdeklődésnek újjáéledése: A gyári támogatású motorsport általános hanyatlása ellenére az ETRA proaktív részvételével a hivatalos munkacsoportokban és azon túl is hozzájárult ahhoz, hogy a gyártók és az iparág vezetői újra érdeklődni kezdjenek a kamionversenyek egyedülálló vonzereje iránt.
Új sportformátumok bevezetése a verseny egyensúlyának javítása érdekében, mint például a Young Drivers és a Chrome kategóriák.
Ezen az úton a partnerek is elengedhetetlenek voltak: a bajnokság partnere és névadó támogatója, a Goodyear a kezdetektől fogva fontos partner volt az ETRA-nak a kamion EB promótereként. Kulcsszerepet játszottak a bajnokság sport- és fenntarthatósági céljainak előmozdításában.
A használt versenygumik közúti használatra való újrafutózásától az 55% fenntartható anyagokból készült új versenygumik bevezetéséig a Goodyear folyamatosan ösztönözte az innovációt a pályán és azon kívül is. Az ETRC a Goodyear következő generációs technológiáinak tesztelésére is szolgált. A versenyzésből nyert tapasztalatok közvetlenül befolyásolták a kereskedelemben elérhető teherautó gumiabroncsok fejlesztését. Az összes részt vevő támogató, a Goodyear, a Ford Trucks, az Alcoa, az Iveco, az Eurowag, a TotalEnergies, a Jost és a Krone vezető szerepe a fenntartható mobilitás terén különösen fontos volt. Így a kamionversenyek a felelős motorsport referenciájává váljanak. Georg Fuchs, az ETRA ügyvezető igazgatója így nyilatkozott:
„Különösen büszkék vagyunk az elmúlt tíz évben elért eredményeinkre. A szériát az egyik legátalakítósabb évtizedén vezettük át. A kezdetektől fogva az volt a célunk, hogy olyan platformot hozzunk létre, amely nemcsak izgalmas versenyeket kínál. Hosszú távú értéket is akartunk a partnerek, a csapatok, a gyártók és a rajongók számára. A sorozat professzionálisabbá tételére, a fenntarthatóság tevékenységünk középpontjába állítására és az iparágon belüli erős partnerségek kiépítésére koncentráltunk. Az eredmény egy olyan bajnokság, amely relevánsabb és ellenállóbb, mint bármikor. Nagy köszönet az ETRA munkatársainak, köztük Rolf Wernernek, a korábbi ügyvezető igazgatónak. Ő szintén alapvető szerepet játszott ezen út és a siker során.”
Janine Meyer, az ETRA operatív igazgatójaként hozzátette:
„Az ETRA őszintén hálás a csapatoknak, a versenyzőknek, a pályáknak, a rajongóknak és a partnereknek, akiknek bizalma, energiája és együttműködése tette lehetővé ezt a sikert. Az ETRA igaz köszönetét fejezi ki mindenkinek, aki részt vett ebben az utazásban. Együtt létrehoztunk egy stabil, professzionális és a motorsportban valóban példátlan platformot.”
Tíz évnyi promóterként végzett növekedés után az ETRA átalakul több rendezvény szervezőjévé, büszkén hagyva maga után az örökségét. Erős alapokkal rendelkezve a bajnokság jó helyzetben került a jövőjét tekintve. Az ETRA a jól bevált ADAC Truck-Grand-Prix-re, Európa vezető és leghatásosabb kamionos eseményére helyezi át a hangsúlyt, és új potenciális projekteket kutat, remélve, hogy az európai kamionversenyek az elkövetkező években is virágzanak.
A jövő évi ADAC Truck-Grand-Prixre a Nürburgringen 2026. július 10-12. között kerül megrendezésre.
Az F1 Academy női mezőnye június közepe óta pihen, és ez így lesz augusztus végéig…
Michael Scott MotoGP Illusztrált történelem című könyve a már 40 éve újságíróként szerzett tapasztalatára épít,…
Az elmúlt évek legmegosztóbb változása a Forma-1-ben a sprintversenyek bevezetése volt, amelyek most újabb komoly…
A McLaren párosa, Lando Norris és Oscar Piastri egyaránt a 2025-ös világbajnoki címért küzd. A…
Sebastian Vettel ugyan már több mint két éve nem versenyez a Forma-1-ben, de még egyáltalán…
Juan Pablo Montoya szerint Isack Hadjar lesz az, aki csatlakozik Max Verstappenhez a Red Bull…