A stabilitás továbbra is a Goodyear Kamion Európa-bajnokság alappillére, mivel az FIA Világ Motorsport Tanácsa, amely a londoni székhelyén ülésezett, jóváhagyta a 2026-os szezon hét versenyből álló naptárát.
A versenynaptárban szereplő mindegyik helyszín régóta a sorozat állandó része, ami aláhúzza a bajnokság szoros kapcsolatát Európa legnépszerűbb és leghagyományosabb versenykamion-pályáival. Az idény hagyományosan május végén indul a Misano World Circuit Marco Simoncelli pályán, majd a következő hétvégén a Slovakia Ringre költözik. Júliusban a híres Nürburgringre látogatnak, amely régóta a szezon egyik legfontosabb eseménye.
A nyári szünet után az év második fele egy intenzív, a bajnokság sorsát eldöntő szakasz lesz. Négy versenyhétvégével öt hét alatt, 2026. augusztus 29. és október 4. között, amikor a bajnokság Csehországba (Autodrom Most), Belgiumba (Circuit Zolder), Franciaországba (Le Mans Bugatti Circuit) és Spanyolországba (Jarama) látogat.
A pilóták harca mellett a csapatbajnokság, valamint a Chrome versenyzők és a junior palánták rangsorolása ismételten része lesz a sorozatnak, az utóbbi két verseny győztese pedig meghívást kap a rangos, szezonzáró FIA Awards Gálára is.
Eddig a hivatalos rész, innentől pár saját gondolat, ami rendre felmerül kérdésként.
Amit fontos tudni, hogy jelen pillanatban hivatalosan ugyan még nincs bejelentve, de nagyon úgy néz ki, hogy az FIA maga lesz a kamionos-széria promótere, mivel nem találtak az ETRA után új partnert ehhez. Egyelőre egy dolgot kommunikálnak, ami előny, és hátrány is egyszerre: a stabilitást. Ez gyakorlatban azt jelenti, hogy örülnek annak, hogy ha a jelenlegi kondíciókkal bírják vinni tovább az ETRC-t egyelőre. Ez azt is jelenti, hogy őrült nagy szabályváltoztatásra ne számítson senki sem. Éppen emiatt mentek biztosra a versenynaptárral is, és csak a stabil helyszínek kerültek bele. Aki alaposan figyel, láthatja, hogy egy versenyhétvége után kikerült Lausitzring is, pedig az a DTM egyik legkedveltebb versenyhelyszíne, minden adott a showhoz.
Térjünk is rá a Hungaroringre. A magasépítmények, meg minden ami ehhez tartozik, javarészt már idén megújult. Az idei F1 Magyar Nagydíj alatt optikailag úgy is nézett ki már, hogy minden a helyére került. Rengeteg belső munkálat, és egyebek ugyanakkor még hátra vannak, hogy mást ne mondjak, és kicsit hazabeszéljek, például az új Média Center végleges helye, és kialakítása. A tervek szerint mindezzel kb. 2026 április végére végeznek.
Miért nincs akkor kamionos versenyhétvége? A kérdés összetett. Először is, most már majd bárkinek is, az új széria-promóterrel kell megegyeznie (ez feltehetően az FIA lesz). A jó kérdés azonban az, hogy kinek? Nézzük, a száraz tényeket.
Magyarországon 1987 és 1990 között először még a Hungarocamion volt a szervező.
2015-től kezdve, 8 alkalommal, egészen 2022-ig volt az újabb korszak, egy újabb magyar promóterrel. Kevésbé ismert, de sajnos a koronavírus-járvány alaposan megtépázta az üzleti modellt, és már az utolsó két versenyhétvége megszervezésében is már inkább a Hungaroring vállalt oroszlánrészt.
Azóta történt ugye a komoly ráncfelvarrás/felújítás, de a fókusz első körben a Forma-1 rendezésén volt. Tervezik ide a MotoGP-t is (újabb átalakítást jelent ez bizonyos kanyaroknál), amely segítség lehet egyébként a kamionversenynek is! Olyan irányban menne el ugyanis a biztonsági fejlesztés, amely az 5 tonnás szörnyetegeknek is kedvezőbb, a bukótereknél. Ráadásul a pletykák szerint ki is van adva „házi feladatnak” a Hungaroringnél, hogy amint tényleg minden készen áll, újra az a cél, hogy minél több versenysorozat látogasson el Mogyoródra, így ennek részese lehet a kamion is. Ez azonban múlik a sportpolitikán, és kár is kerülgetni: a hazai, jövőre esedékes választások kimenetelén is.
Ami még felmerül „örök” kérdésként: a közvetítés kérdése. Először is, nem tudjuk még, mi lesz az új széria promóter hozzáállása a kérdéshez. 2014 előtt például alig akadt versenypálya, ahonnan rendes akár streamelt adást láthattunk. 2026-ban azonban feltételezhető, hogy bárki is legyen majd az új szervezője a sorozatnak, minimum online akarja ezt vinni tovább, pedig egy ilyen közvetítésnek is már jelentős költségei vannak. A tévés jogok, az már egy teljesen más kávéház. Jelenleg az ARENA4-nél nézhető ez Magyarországon, pont a már felemlegetett DTM-mel együtt. A csatorna a kamion Eb-el együtt gyakorlatilag egy csomagban vette ezt. Gyakorlatilag ennek köszönhető az, hogy lett újra magyar nyelvű tévés közvetítés, nem csak alkalomszerűen. És akkor itt megint a képbe jön a sport és a politika.
Jelen pillanatban hivatalosan még az sem ismert, hogy 2026-tól hól lesz a magyar Forma-1-es közvetítés, amely megint évekre szól, és nem olcsó a jogdíj. Bárhol is kössön ki, az elköteleződést jelent, és – műsoridőt. Tehát akik mindig felróják az MTVA-nak azt, hogy az ő KÖTELESSÉGÜK lenne Norbi versenyeinek a közvetítése, meg kell értsék, hogy ezt szabályozza azért pár dolog. Jogdíj, az adott sportág nézettsége, (sport)politika, és az, hogy a sportcsatorna mennyire telített más sportprogramokkal. Valamint: azokra milyen kötelező érvényű szerződést kötött!
Ezen komplexebb mátrixban kell megtalálni a kamionversenyzés helyét Magyarországon, 2026-ban, és azon túl. A legstabilabb elem ebben a történetben természetesen Kiss Norbert, és a Révész Racing. Nyilvánvalóan mi is boldogok lennénk attól, ha újra lenne hazánkban bárhol is futam. Technikailag. lenne akár 3 alkalmas versenypályánk is erre. A magyar nyelvű közvetítésben igény esetén pedig akár szívesen újra beszállnék, ezen már tényleg ne múljon…
Kapásból Kapás Boglárka üzenetével köszöntjük a hétszeres Kamion Európa-bajnok Kiss Norbit