Fotó: Tajthi Andrea
Tegnap, azaz június 6-án ünnepelte 50. születésnapját a Fiat 126P, vagy ahogy a többségetek ismeri, a kis Polski (kispolszki).
Az eredeti, olasz 126-os 1972-ben lett bemutatva, míg a keleti blokkban az 1973-ban debütált, Lengyelországban (de eredetileg olasz alkatrészekből) készülő Fiat 126P volt az ismert. Az egyik legnépszerűbb volt a térségben, leginkább azért, mert ez volt a legmegfizethetőbb árú autó.
A gyártását 2000. szeptember 22.-én fejezték be, 3 318 674 darab után.
Egy egészen picike kis „csalással”. Valójában nem a kispolszki, vagyis a 126P kapcsolódik, hanem az eredeti Fiat 126 (noha ugyanaz a kettő, csak máshol rakták össze őket).
Mint ismert 1973 és 1975 között a néhai Graham Hill saját csapatot alapított, mely az Embassy Hill nevet viselte. A név a főszponzor dohánymárka, az Embassy által alakult így. A csapat pedig – értelemszerűen nem versenyzésre, de – két Fiat 126-ost is használt, melyeket le is festettek olyanra, mint amilyen az F1-es autójuk volt.
Jó szolgálatot tettek a csapattagoknak, olykor még ruhát is szárítottak rajtuk.
Szerintetek hány ember fér be egy ilyen kis Fiatba? Nos, 10 biztosan – még ha csak cipőskanállal is. Egy fogadás alkalmával ugyanis az Embassy Hill csapat 10 tagja zsúfolódott be a csöpp autóba, és hajtottak el vele A-ból B-be.
A járgánnyal Graham Hill London és Brighton között még fogyasztási rekordot is felállított. Egy alkalommal pedig Graham Hill beparkolt vele a luxusautók közé Monte-Carloban a Casino főbejárata elé.
Egyik alkalommal „szervizautóként” is funkcionált a csapat egyik Fiatja, mikor a Montjuïc pályán egy baleset után a csapattagok azzal siettek a helyszínre, segíteni megjavítani a szalagkorlátot.
Erre a kis járgányra Graham fia, Damon Hill is jól emlékszik még. Ennek okán pár éve meg is ajándékoztuk őt a Osztrák Nagydíjon egy makett Fiat 126P-vel, amit Jo Klausmann barátunk és kollégánk dekorált ki úgy, ahogy az Embassy Hill Fiatjai is kinéztek. Az ajándékozást egyébként élő adásban közvetítette a Sky a paddockból. Nem ki meglepődést okoztunk ezzel Damonnak, de nagyon örült neki, egy ilyen példányt pedig meg is kapott ajándékba. 🙂
A Forma-1 és a Disney egy izgalmas új együttműködést jelentett be, amely 2026-ban veszi kezdetét.…
Monaco a Forma-1 ékköve, ahol a luxus, a sebesség és a történelem találkozik. Ez az…
Egy darabig azt gondoltam, hogy majd akkor fogok Alonsoról könyvet olvasni, amikor azt ő maga…
A vasárnapi Forma-1-es Emilia-Romagna Nagydíjon két kesés történt. Egyik sem baleset volt: Esteban Ocon és…
Eseménydús első hazai futamán van túl Andrea Kimi Antonelli, aki nem a legelégedettebben hagyta el…
Jorge Martín távozása eldöntheti a dominót a pilótapiacon, ahol egyre több versenyző kerül elő. A…