Categories: F1

Mi is pontosan a „bajnokok fala” a Kanadai Nagydíjon?

A Kanadai Nagydíj 14-es kanyarjának fala meglehetősen híres lett az évek során. A „bajnokok fala” elnevezést kapta, és nem azért, mert a bajnokok kedvence lenne.

Ez egy olyan kanyar, ahol a versenyzők nagy sebességgel tényleg centikre megközelítik a falat. Vagy még jobban. És ez a még jobban gyakran „falazást”, autótörést jelent. A jobb köridőkért azonban olykor indokolt kockáztatni.

A McLaren részletezte, mi okozhat ott gondot: „Valójában az azt megelőző kanyar – a 13-as jobbos kanyar, amely a jobb-balos sikánt nyitja – határozza meg általában, hogy a versenyző nekimegy-e a falnak vagy sem.”

„Ha túl erősen találod el a 13-as csúcspont rázókövét, az autó a levegőbe emelkedik, majd földet ér. Küzdesz az első kanyarban tapadásáért (nem sok van belőle, amikor az autó 30 centire van a levegőben). És mindig alulkormányzottan, orral előre a falnak csapódik. Az ilyen balesetek olyan súlyosak lehetnek, hogy az autó egészen mélyen a falba temetődik, mert nincs hely a felesleges lendület levezetésére.”

„Ha viszont a kanyar első részét jól elkapod, majd a 14-es kanyar csúcsánál kerülsz bajba, akkor túl könnyen elveszítheted az uralmat a hátsó rész felett, ami azt eredményezi, hogy kitör az autó fara, és a hátsó gumikkal a falnak csapódsz.”

„Ha teljesen elrontod, akár az is előfordulhat, hogy a rázóköveken pördülsz meg, és háttal érkezel a kanyarba.”

De miért is lett a neve „bajnokok fala”?

Mert az évek során több világbajnoknak is (és persze nem világbajnokoknak is) beletört a bicskája a kanyarkombinációba, és végezték a falban.

1988-ban Derek Warwick csúszott látványosan a falba, 1997-ben Jacques Villeneuve és Alex Wurz végezet lett. 1999-ben pedig Damon Hill, Michael Schumacher és Jacques Villeneuve lett az áldozat, ez utóbbi évben kapta meg a fal a becenevét. Ugyanabban az évben Ricardo Zonta is „megkóstolta” a bajnokok falát. 2021-ben Rubens Barrichello, Nick Heidfel, 2005-ben Jenson Button, 2006-ban Juan Pablo Montoya, 2010-ben Kamui Kobayashi, 2011-ben Sebastian Vettel, 2012-ben Bruno Senna és Pastor Maldonado, 2016-ban Carlos Sainz, legutóbb pedig Kevin Magnussen lett az áldozat, 2019-ben.

Vajon idén bővül majd ez a kör, vagy ezúttal mindenki megússza?

Motorsport Online

Recent Posts

Száraz vagy esős F1 verseny lesz Hollandiában? Íme az időjárás-előrejelzés!

Minden készen áll a Holland Nagydíj rajtjára, miközben a verseny megnyerésért a harc egyre intenzívebbé…

5 perc ago

Hát Alonso, ez a hajó elment, Taylor Swift az Alpine egyik tulajához megy férjhez

Az Alpine F1-es csapatának egyik társtulajdonosa, Travis Kelce, amerikaifutball-játékos   és a világhírű amerikai énekesnő és dalszerző,…

1 óra ago

Öröm Zandvoortban: az FIA meglepő intézkedése a futam élénkítése érdekében

Zandvoortban az FIA 60-ról 80 km/órára emeli a boxutca sebességkorlátozását, így pár másodperccel csökken a…

3 óra ago

De te meghaltál! – mondta Häkkinennek egy másik világbajnok

A Forma-1 YouTube-csatornáján közzétett kerekasztal beszélgetésből tett közzé egy részletet Instagramon, melyen legendás világbajnokok, Sir…

5 óra ago

A 2026-os F1-es autók lassabbak lesznek, de nem ez a lényeg!

Az FIA szerint túl nagy hangsúlyt kapott a 2026-ban érkező új szabályrendszer kapcsán az, hogy…

15 óra ago

Világos a Cadillac álláspontja Horner lehetséges F1-es szerepével kapcsolatban

A Cadillac eloszlatta azokat a pletykákat, miszerint a formálódó F1-es csapata lehetőség lenne a Red…

16 óra ago