Categories: F1

Aggódnak az F1-esek a biztonságukért, remélik lefújják a versenyt, ha…

Az F1-es versenyzők azt állítják, bíznak az FIA-ban és Niels Wittich versenyigazgatóban, hogy helyesen állapítják majd meg a hétvégén Spa-Francorchamps-ban, hogy az esős körülmények alkalmasak-e a versenyzésre, vagy sem.

A Belga Nagydíj hétvégéjén végig csapadékos időjárás várható. A hónap elején történt baleset után, amely a Formula Regional versenyzőjének, Dilano van ‘t Hoffnak az életét követelte, jobban aggódnak a versenyzők a nedves körülmények között való versenyzés kapcsán.

„Nagyon nehéz szavakba önteni, hogy mit látunk, azon kívül, hogy azt mondom, hogy semmit sem látunk” – mondta Leclerc arra vonatkozóan, hogy milyen egy F1-es versenyző számára esőben vezetni. „De nem túlzunk, amikor azt mondjuk, hogy nem látunk semmit. Tényleg nem látunk semmit, amikor esik az eső.”

„Ez egy igazán nagy probléma a Forma-1 számára, és általában a motorsportnak. Bármelyik együléses autóban, most elég nagy a leszorítóerő, elég sok a permet, és ez elég sok incidenst okoz, csak azért, mert nem tudunk reagálni arra, ami előttünk van. Könnyű ezt mondani, de sokkal nehezebb erre megoldást találni. De tudom, hogy az FIA dolgozik rajta, és nyilván megpróbálja a legjobbat kihozni ebből.”

„Ha látok az autóban, akkor természetesen javasolni fogom a versenyigazgatónak [hogy folytatódjon a verseny], és gondoskodom róla, hogy megpróbáljunk menni” – mondta Sainz RaceFans kérdésére.

„Ugyanakkor, ha nem látsz, akkor mindent a szerencsére és a sorsra bízol, és azt hiszem, megtanultuk a leckét az utóbbi időben. Azt hiszem, nem szabad túlságosan beleesnünk abba a nyomásba, hogy  ha a körülmények nem elég biztonságosak akkor is mennünk kell, csak azért, mert show-t kell csinálnunk, és csak azért, mert ez a helyes dolog a sport szempontjából.”

„Bármilyenek is legyenek a körülmények, én ki fogok menni. De nyilvánvalóan versenyzőként mindig meg kell adnunk az FIA-nak az útmutatást, hogy baleset vagy bármi esetén valóban látjuk-e, hogy hány méterrel előttünk van [valaki], hogy látunk-e.”

„Mint mind a 20 versenyzőtől, tőlünk is megkérdezik a véleményünket, és én mindig elmondom a véleményemet. Az első számú prioritásom mindig a biztonság lesz, de amint minden készen áll, én lennék az első, aki sikítva indulna ezen a gyönyörű pályán, mert imádok itt szárazon vezetni, bár vizes pálya esetén is imádok itt vezetni.”

„Valójában úgy gondolom, hogy vizes pályán sokkal szórakoztatóbb vezetni, mint szárazon, különösen azokban a kanyarokban ott.”

Pierre Gasly szerint rendkívül fontos a versenyzőkre hallgatni.

Az Alpine versenyzője – aki a pályán futó eseménynt tartott tegnap Anthoine Hubert tiszteletére, aki egy száraz F2-es futamon vesztette életét, miután balesetet szenvedett – azt mondja, hogy az FIA-nak a versenyzőkre kellene hallgatnia, amikor eldönti, hogy biztonságos-e a versenyzés.

„Szerintem a versenyzők megérzésére kell hagyatkozniuk, és úgy gondolom, hogy ilyen körülmények között néhány évvel ezelőtt jól döntöttek, amikor sajnos nem volt versenyindítás” – magyarázta Gasly.

„Nem azért, mert nem akarunk versenyezni, csak azért, mert előfordulhat egy olyan tragikus incidens, mint ami néhány hete történt, és ezt senki sem akarja. Szóval azt hiszem, ránk kell hagyatkozniuk.”

„Nyilván tudják a múltbeli tapasztalatokból, nem csak Spában, hanem általában esős körülmények között, hogy a láthatóság a legveszélyesebb paraméter. Szerintem tudják, hol a határ, és szerintem az összes versenyző segíteni fogja őket a helyes döntések meghozatalában.”

A világbajnok Max Verstappen úgy véli, hogy a vizes körülmények közötti látási viszonyokkal kapcsolatos aggodalmak nem kizárólag a spái pályára jellemzők.

„Őszintén szólva nem hiszem, hogy ez igazán ezzel a pályával kapcsolatos” – mondta a RaceFans kérdésére. „Vannak veszélyes kanyarok, igen, és vizes pályán mindig nagyobb a kockázat. De szerintem mindenki elég kompetens ahhoz, hogy a megfelelő döntéseket hozza meg. Ha tudsz vezetni, akkor tudsz vezetni. És ha túl vizes, akkor túl vizes.”

Verstappen szerint az F1 azon döntése, hogy 2017-től szélesebb kerekeket ír elő, hozzájárulhat a vizes pályán jelentkező láthatósági problémákhoz. Az első kerekek szélessége 245 mm-ről 305 mm-re, míg a hátsóké 325 mm-ről 405 mm-re nőtt hat évvel ezelőtt.

„Azt hiszem, az is, hogy nagyobb gumikra váltottunk, ront a helyzeten, mert nagyobb a vízkiszorítása” – mondta a világbajnok.

„Rosszabb volt, mint 2016-ban, de 2016-ban is rossz volt. Emlékszem a brazíliai futamra, ahol a boxkiállás után hátul voltam, nem is láttam, hogy Fernando [Alonso] megpördült a pályán, az egész egyenesben padlógázon voltam, de nem láttam semmit.”

„De ha valaki állt volna, akkor teljesen meleszálltam volna.”

„Szóval rossz ez, de már nagyon régóta rossz, szóval nem hiszem, hogy jelenleg sokat tehetünk ellene.”

Verstappen biztos benne, hogy a versenyigazgató figyelembe veszi majd a versenyzők véleményét, de rámutatott, hogy el kell fogadniuk a látótávolság némi csökkenését, ha esik az eső.

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Recent Posts

Kockás zászlós torta recept, nem csak motorsport rajongóknak!

Pepita, avagy "kockás zászlós" tortát sütni motorsport rajongóknak közel sem nehéz feladat! Elárulom, hogy csináld!…

16 perc ago

Ezért volt Albon ideges a futam közben

A futam során egy meglepő dolog szemtanúi lehetett a Japán Nagydíj nezőközönsége. Alexander Albon magas…

2 óra ago

Bagnaia: „Évekig fog tartani, hogy megemésszem a 2024-es MotoGP-cím elvesztését”

A kétszeres MotoGP-világbajnok Pecco Bagnaia szerint évekig fog tartani, amíg megemészti, hogy elveszítette a 2024-es…

4 óra ago

Az F1 Academy bajnok hatalmasat bukott, a W Series bajnoka történelmet írt

Nagy sikerek és nagy bukások történtek hétvégén a női versenyzők körében. Marta Garcia, az F1…

6 óra ago

Kompolti Sportmajális: egy nap, megszámlálhatatlan élmény

A világelső quad és homokfutó gyártójának, a Can-Am-nak (www.brp.com) az idei csúcsmodelljei, a "traktorok ferrarija",…

6 óra ago

Eddig 3/3 az idei F1-es szezonban, de ki lesz a következő?

A 2025-ös Forma-1-es szezon első három versenyén három különböző versenyző állhatott fel a dobogó legfelső…

8 óra ago