F1

A rajongók karbonlábnyoma nagyobb, mint az F1-es autóké?

Az immáron visszavonult négyszeres világbajnok Sebastian Vettel megfogalmazta a The Red Bulletin kérdésére, hogy mire kellene a Forma-1-nek nagy hangsúlyt fektetnie környezetvédelmi szempontból. Nem az üzemanyagot emelte ki.

A Forma-1 elhatározta, hogy 2030-ra karbonsemlegessé válnak. Ennek részét képezi az autók üzemanyagainak módosítása is, valamint a sportot körülvevő utazó infrastruktúra fokozatos átalakítása is. A The Red Bulletin azonban kiemeli, hogy az F1 kapcsán a legnagyobb szennyezőanyag-termelést azonban a nézők utazásai okozzák. Felmerül hát a kérdés, hogy nem greenwahsing-e ez.

A greenwashing (szó szerinti fordításban zöldmosást jelent) kifejezést olyan esetekre használják, mikor vállalatok hamis illúziót keltenek azzal, hogy „zöldek” és környezetkímélőek, de a valóságban ez kevéssé valósul meg. Látszatintézkedéseket tesznek csak a környezetkímélés terén, például egy adott területen valóban karbonsemlegesek lesznek, de cserébe egy másikon épp ellenkezőleg.

„Az F1 mindig is a technológia úttörője volt” – mondta Vettel. „A jelenlegi kérdés az, hogy a rendkívül összetett és izgalmas jelenlegi hajtástechnológia mennyire releváns a sorozatgyártás szempontjából. Itt még többet lehetne tenni.”

„De az e-hajtás belátható időn belül nem lesz alkalmas az F1 számára. A versenyek túl hosszúak ehhez, a szükséges teljesítmény pedig túl nagy. A súly mindig nagy szerepet játszik az F1-ben, ami egy másik ok, amiért az e-hajtás nem praktikus.”

„Ezért a szintetikus e-üzemanyagok rövid távon nélkülözhetetlenek. Hogy ez 2026-tól fog megtörténni, az jó – bár mostantól jobb lenne.”

Az F1 számára a legégetőbb kérdés valójában nem is a versenyautók környezetszennyezése.

Sokkal szennyezőbb a jelenlegi versenynaptár.

„De igen, még fontosabb, hogy a károsanyag-kibocsátást mindenhol ellenőrzés alá vonják: Hogyan fognak a csapatok a pályára jutni? Természetesen nagyszerű lenne, ha mindenki kerékpárral utazna” – mondta, természetesen nem komolyan. „De sokkal hasznosabb lenne, ha a naptárat rendbe tennénk. Az egész világot körberepülni, és közben pár napra visszajönni Európába nincs értelme, és nem is szórakoztató.”

És persze az sem mindegy, hogy a rajongók hogyan utaznak, mi fogadja őket egy pályán és ők maguk mennyire tudatosak.

„Hogyan jutnak el a szurkolók a pályára? Mit fogyasztanak ott, milyen eszméket élnek meg? Véleményem szerint a víznek olyannak kell lennie, ami mindenki számára bármikor elérhető. Szükség van ezekre a műanyag poharakra mindenhol? Úgy gondolom, hogy a nagy rendezvények szervezőinek kötelességük foglalkozni ezekkel a kérdésekkel.”

 

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Recent Posts

Brno sikeresen vizsgázott, ahol a V4-es Yamahát is tovább tesztelték

Brnóban kétnapos privát MotoGP-tesztet tartottak július 1–2. között, ahol a Honda és a Yamaha is…

42 perc ago

Az Alpine F1 valóban kinevezte Steve Nielsent ügyvezető igazgatójává, de igazoltak még további ismert neveket is

Az Alpine Formula 1 csapata véglegesítette Steve Nielsen szerződtetését, aki az Enstone-i csapat ügyvezető igazgatói…

2 óra ago

Egykori F1-es csapatfőnök fia lesz Mohammed ben Sulayem kihívója az FIA elnöki posztjáért!

Az FIA aktuális elnökének mandátuma az idei év végén lejár, új választás lesz. A kérdés…

3 óra ago

Fokozódik a nyomás Gaslyn és Colapintón

Zaklatottan hagyták el az Alpine versenyzői a Red Bull Ringet. Nehéz futama volt az Alpine-nak…

4 óra ago

Michael Madsen találta ki a forgatókönyvét Brad Pitt F1-es filmjének?

Eredetileg találkozásom története, és az interjúm Michael Madsennel még a Vas Népénél jelent meg, ahol…

5 óra ago

Bautista nyílt levélben szólalt fel az őt ért diszkrimináció ellen azonnali változás reményében

Álvaro Bautista felemelte hangját a Superbike-világbajnokságon a motorok minimális súlyát meghatározó szabályozás ellen, amely szerinte…

6 óra ago