Fotó: Jo Klausmann
A Forma-1 az Európai Bizottság olyan törvényeibe ütközhet, amelyek gyakorlatilag arra kényszerítenék a sportágat, hogy megnyissa az ajtót az Andretti-Cadillac előtt.
Michael Andretti az „Andretti Autosport”-ról „Andretti Global”-ra változtatta teljes márkanevét és régóta ismert célja, hogy az Andretti csapat „meghódítsa” a Forma-1-et is.
A névváltás egy újabb jele annak, hogy az FIA gyakorlatilag zöld utat adott az F1-be való belépésre vonatkozó pályázatának 2025-től, miután az Andretti teljesítette az irányító testület által meghatározott feltételeket.
Az ügyet ezután átadnák a kereskedelmi jogokat birtokló Liberty Mediának, amelynek F1-es vezérigazgatója, Stefano Domenicali – és a jelenlegi tíz csapat közül sokan – már jelezték, hogy egyértelműen ellenzik az Andretti F1-es indulását.
Az Auto Motor und Sport tudósítója, Michael Schmidt szerint azonban a Liberty „nem utasíthatja el egyszerűen” Andrettit.
Az F1 attól tart, hogy az Andretti esetleg nem elég versenyképes ahhoz, hogy a meglévő csapatokkal versenyezzen, tekintettel a 2025 előtti korlátozott felkészülési időre.
A pletykák szerint az Andrettinek gyakorlatilag a Haas-Ferrari modellt kellene követnie, és az első autót a Renault-Alpine műszaki partnerével, Renault-Alpine segítségével kellene megépítenie.
2000-ben a Bizottság vizsgálatot folytatott a Forma-1 ellen az európai versenyjog állítólagos megsértése miatt, ami akkoriban főként a közvetítési jogok értékesítésének módja körül forgott.
A Bizottság úgy találta, hogy az F1-nek változtatásokat kell végrehajtania a tisztességes verseny biztosítása érdekében, ami a „2. cikkely” létrehozásához vezetett. Ez most megakadályozhatja, hogy a Liberty Media a biztonságon kívül más okokból megakadályozza Andretti részvételét.
„És ha az FIA nem tudja ezt megtenni, akkor a Forma-1-nek is nehéz lesz bizonyítani” – magyarázta Schmidt.
Ha az F1 egyszerűen nemet mond Andrettinek, az amerikai vállalat jogi eljárást kezdeményezhet, és akkor olyan kínos helyzet állhat elő, hogy az FIA engedélyezi Andretti versenyzését, de a Liberty Media megakadályozza, hogy a televízió képernyőjén szerepeljen.
A helyzet részben megmagyarázhatja, hogy a Liberty Media, és annak vezérigazgatója, Greg Maffei, miért akarja annyira felgyorsítani az új Concorde-Egyezményről szóló tárgyalásokat, annak ellenére, hogy a jelenlegi megállapodás csak 2025 végén jár le.
Ha az új szerződésről még azelőtt megegyeznek, hogy Andretti zöld utat kapna, akkor a Liberty a jelenlegi 200 millió dolláros „új csapat” nevezési díját egyszerűen felemelheti a pletykák szerint 600 millió dollárra.
„Ez minden pályázót elriasztana, még egy autógyártó céget is” – mondta Schmidt.
Ha a Liberty Media végig is viszi az Andrettit kizáró új Concorde-megállapodást, az F1 még mindig az Európai Bizottság szabályaiba ütközhet.
E szabályok szerint a Liberty nem élhet vissza erőfölényével a tisztességes verseny megakadályozására a Forma-1-ben.
Az FIA várhatóan szeptember folyamán tisztázza álláspontját az Andretti-Cadillac ajánlatával kapcsolatban.
A MoneyGram Haas F1 Team hivatalosan is bejelentette, hogy Ryō Hirakawa lesz a 2025-ös FIA…
A tripla Forma-1-es versenyhétvégék második állomása következik hétvégén: a Bahreini Nagydíj. Ezúttal már fellélegezhetnek azok,…
Oscar Piastri szerint a pályapozíció sokba került a McLarennek, a Max Verstappen elleni csatában. A…
Las Vegas, Monza, Le Mans, Zandvoort. Csak néhány azon legendás helyszínek közül, ahol május és…
Pecco Bagnaia csatlakozott más versenyzők, például Jorge Martín és Aleix Espargaró trendjéhez, és új YouTube-csatornát…
A japán Yuki Tsunoda első versenyhétvégéje a Red Bull csapatánál, a hazai versenye volt, a…