Categories: F1

Európa kényszerítheti az F1-et, hogy bevegyék az Andrettit a mezőnybe!

A Forma-1 az Európai Bizottság olyan törvényeibe ütközhet, amelyek gyakorlatilag arra kényszerítenék a sportágat, hogy megnyissa az ajtót az Andretti-Cadillac előtt.

Michael Andretti az „Andretti Autosport”-ról „Andretti Global”-ra változtatta teljes márkanevét és régóta ismert célja, hogy az Andretti csapat „meghódítsa” a Forma-1-et is.

A névváltás egy újabb jele annak, hogy az FIA gyakorlatilag zöld utat adott az F1-be való belépésre vonatkozó pályázatának 2025-től, miután az Andretti teljesítette az irányító testület által meghatározott feltételeket.

Az ügyet ezután átadnák a kereskedelmi jogokat birtokló Liberty Mediának, amelynek F1-es vezérigazgatója, Stefano Domenicali – és a jelenlegi tíz csapat közül sokan – már jelezték, hogy egyértelműen ellenzik az Andretti F1-es indulását.

Az Auto Motor und Sport tudósítója, Michael Schmidt szerint azonban a Liberty „nem utasíthatja el egyszerűen” Andrettit.

Az F1 attól tart, hogy az Andretti esetleg nem elég versenyképes ahhoz, hogy a meglévő csapatokkal versenyezzen, tekintettel a 2025 előtti korlátozott felkészülési időre.

A pletykák szerint az Andrettinek gyakorlatilag a Haas-Ferrari modellt kellene követnie, és az első autót a Renault-Alpine műszaki partnerével,  Renault-Alpine segítségével kellene megépítenie.

Azonban új információ, hogy Európai Bizottság még így is az Andretti pártján állhat.

2000-ben a Bizottság vizsgálatot folytatott a Forma-1 ellen az európai versenyjog állítólagos megsértése miatt, ami akkoriban főként a közvetítési jogok értékesítésének módja körül forgott.

A Bizottság úgy találta, hogy az F1-nek változtatásokat kell végrehajtania a tisztességes verseny biztosítása érdekében, ami a „2. cikkely” létrehozásához vezetett. Ez most megakadályozhatja, hogy a Liberty Media a biztonságon kívül más okokból megakadályozza Andretti részvételét.

„És ha az FIA nem tudja ezt megtenni, akkor a Forma-1-nek is nehéz lesz bizonyítani” – magyarázta Schmidt.

Ha az F1 egyszerűen nemet mond Andrettinek, az amerikai vállalat jogi eljárást kezdeményezhet, és akkor olyan kínos helyzet állhat elő, hogy az FIA engedélyezi Andretti versenyzését, de a Liberty Media megakadályozza, hogy a televízió képernyőjén szerepeljen.

A helyzet részben megmagyarázhatja, hogy a Liberty Media, és annak vezérigazgatója, Greg Maffei, miért akarja annyira felgyorsítani az új Concorde-Egyezményről szóló tárgyalásokat, annak ellenére, hogy a jelenlegi megállapodás csak 2025 végén jár le.

Ha az új szerződésről még azelőtt megegyeznek, hogy Andretti zöld utat kapna, akkor a Liberty a jelenlegi 200 millió dolláros „új csapat” nevezési díját egyszerűen felemelheti a pletykák szerint 600 millió dollárra.

„Ez minden pályázót elriasztana, még egy autógyártó céget is” – mondta Schmidt.

Ha a Liberty Media végig is viszi az Andrettit kizáró új Concorde-megállapodást, az F1 még mindig az Európai Bizottság szabályaiba ütközhet.

E szabályok szerint a Liberty nem élhet vissza erőfölényével a tisztességes verseny megakadályozására a Forma-1-ben.

Az FIA várhatóan szeptember folyamán tisztázza álláspontját az Andretti-Cadillac ajánlatával kapcsolatban.

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Recent Posts

Red Bull pszichológiai hadjárattal próbálja lassítani a McLarent?

A McLaren a 2024-es konstruktőri világbajnoki cím megnyerése után dominanciával kezdte a 2025-ös szezont. A…

2 óra ago

Új szuperautót villantott Lando Norris

Egy új sportautó volánja mögött kapták lencsevégre Lando Norrist. A McLaren versenyzője egy német gyártó…

4 óra ago

Egy bajnok emlékezete – Ma 8 éve hunyt el Nicky Hayden

Nyolcadik évfordulójához érkezett Nicky Hayden halála. A 2006-os MotoGP-világbajnok, akit a motorsport világában csak „Kentucky…

13 óra ago

Marc Márquez figyelmeztetett: „Egyetlen versenytől sem félek”

A MotoGP éllovasa, Marc Márquez magabiztosan nyilatkozott a szezon hátralévő részével kapcsolatban, és világossá tette:…

14 óra ago

Új helyszínre látogat a Kamion Eb: következik a Lausitzring!

Teljes gőzzel folytatódik a 2025-ös Goodyear FIA Kamion Európa-bajnokság, amely Misanóból egyenesen a DEKRA Lausitzringre…

16 óra ago

Íme az igazság az Aprilia Racing és Jorge Martín szakításáról

A silverstone-i Brit Nagydíj előtt az Aprilia Racing hivatalos közleményt adott ki, hogy véget vessen…

18 óra ago