F1

Massa pereskedős vonatán nincsen fék, még a Renault egykori szponzorát is előveszik

A 2008-as F1-es világbajnokság második helyezettje, Felipe Massa jogi csatát indított az Egyesült Királyság legfelsőbb bíróságán, hogy a Renault által a 2008-as szingapúri verseny eredményének manipulálása miatt kártérítést kérjen és utólag megszerezze magának a világbajnoki címet.

15 éve, hogy szingapúri „crashgate” megtörténtek, amikor az akkori Renault versenyzője, Nelson Piquet Jr. a csapata kérésére szándékosan ütközött, hogy a megfelelő pillanatban Safety Car fázist idézzen elő, ami Fernando Alonso győzelmi esélyeinek kedvezett.

Az akkori versenyen elkövetett csalás végül akkor derült ki, amikor Piquet-t kevesebb mint egy évvel később a Renault főnöke, Flavio Briatore kirúgta. Majd az FIA és a Motorsport Világtanács vizsgálata során kiderült, hogy a Renault vezetői közül a legtöbben tudtak erről.

A Motorsport Világtanács 2009 szeptemberében tartott rendkívüli ülésén az ING Renault F1-es csapata elismerte, hogy összeesküdtek Piquet Jr.-ral a szándékos baleset okozására.

„A Renault F1 az ülésen kijelentette, hogy részletes belső vizsgálatot folytatott le, amely megállapította, hogy: (i) Flavio Briatore, Pat Symonds és ifjabb Nelson Piquet összeesküdött a baleset okozására; és (ii) más csapattag nem vett részt az összeesküvésben” – állt az FIA akkori közleményében.

„A Motorsport Világtanács úgy ítéli meg, hogy a Renault F1 a 2008-as Szingapúri Nagydíjjal kapcsolatos jogsértései példátlanul súlyosak.”

Az év elején a korábbi F1-főnök, Bernie Ecclestone elismerte, hogy ő és az akkori FIA-főnök, Max Mosley már 2008 vége előtt tudott a Renault manipulációjáról.

„Max Mosley és én még a 2008-as szezon során értesültünk arról, hogy mi történt a szingapúri versenyen” – mondta az F1 Insidernek adott, március 1-jén kelt interjújában.

„Ifjabb Piquet elmondta édesapjának, Nelsonnak, hogy a csapat arra kérte, hogy egy bizonyos ponton hajtson a falnak, hogy kiváltson egy Safety Car-fázist, és így segítsen csapattársának, Alonsónak.”

„Piquet Junior aggódott a szerződéshosszabbítása miatt, ezért nagy nyomás alatt volt, ezért beleegyezett.”

„Úgy döntöttünk, hogy egyelőre nem teszünk semmit. Meg akartuk védeni a sportot és megmenteni egy hatalmas botránytól.”

Bár Ecclestone azóta visszavonta ezeket a megjegyzéseket, azt állítva, hogy nem emlékszik az interjúra, az felkeltette Felipe Massa érdeklődését.

A brazil egy ponttal kikapott az egyéni bajnokságban Lewis Hamiltontól, nem kis részben azért, mert Szingapúrban a Safety Car alatti bokszkiállási hiba miatt azon a versenyen lemaradt a pontszerzésről.

Massa azóta részletesen kifejtette, hogy miért indít jogi eljárást az F1 és az FIA ellen, hogy a bajnokság eredményét a javára fordítsák.

Most már a Ferrari, a Flavio Briatore és a Renault akkori szponzora, az ING is jogi értesítést kapott.

A PlanetF1.com által látott értesítések minden felet arra utasítanak, hogy a bírósággal szemben kötelesek gondoskodni az ellenőrzésük alatt álló, az eljárás szempontjából releváns dokumentáció megőrzéséről.

A megőrzésre vonatkozó értesítés olyan utasítás, amely biztosítja, hogy a dokumentációt semmilyen módon ne töröljék, ne semmisítsék meg, ne változtassák meg, és ne fűzzenek hozzá megjegyzéseket.

Minden, az ügy szempontjából releváns dokumentációt és információt meg kell őrizni, beleértve a szponzori szerződéseket, záradékokat, megújításokat, a FOM-mal és az FIA-val a 2008-as és 2009-es eseményekről folytatott kommunikációt, valamint a Renault-val kapcsolatos vizsgálatra és a Motorsport Világtanács jelentésére vonatkozó dokumentációt is.

Mivel Massa a legutóbbi interjúkban világossá tette, hogy igazságot akar szolgáltatni a bajnoki cím elvesztése miatt, jogi csapatának álláspontja szerint nem kevesebbre törekszik, mint hogy a brazilt 2008-ban világbajnoknak nyilvánítsák ki utólag.

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Recent Posts

Százra váltott a BMW – Razgatlıoğlu újabb mérföldkövet ért el

Razgatlıoğlu az elejétől kezdve magabiztosan vezette a Superpole-futamot, ami a BMW számára a 100. dobogót…

21 perc ago

Így lett a Red Bull több, mint egy márka – Egy könyv és egy vélemény

Egyszer beszélgettem egy volt Red Bullos dolgozóval arról, hogy mennyire különböző volt számomra a két…

2 óra ago

„Sokkoló és horrorisztikus” Horner kirúgása, véli egy világbajnok

Christian Horner elbocsátása a Red Bull Racingtől meglepetésként érte az F1 közösséget, beleértve Nigel Mansellt…

3 óra ago

Tim Mayer visszavág: vita robbant ki az FIA-elnökválasztás kampányában

Feszültté vált a hangulat az FIA közelgő elnökválasztása körül, miután Tim Mayer, az FIA korábbi…

5 óra ago

Sérüléshíradó: Morbidelli kihagyja a főfutamot, Viñales lehet, hogy a Cseh Nagydíjat is

Alaposan megfogyatkozott a mezőny Németországban. Kisebb létszámmal indult el a Német Nagydíj a MotoGP-ben, hiszen…

6 óra ago

Marc Márquez taktikája frusztrálja a riválisokat

A Crash MotoGP podcast szerint Marc Márquez jelenléte már önmagában is befolyásolhatja a riválisok teljesítményét…

7 óra ago