Az Orosházáról származó Hegedűs Andor immáron 17 éve él Angliában, és több Forma-1-es istállónál is megfordult.
Még junior mérnökként kezdett a Marussiánál, azonban az a történet igen rövidre sikerült, a kiscsapat csődje miatt. Azonban a magyar srácra hamar rámosolygott a szerencse, és pillanatok alatt a Red Bull Racingnél találta magát. Elsősorban a boxutcai felszerelésért felelős csapatban dolgozott, és annak az eredményét mindenki láthatta, hiszen 2023-ig tartották a világrekordot, a kerérkcserék terén. Idén azonban színeket vált, és egy klasszikus british racing green alakulathoz igazolt. Erről a hatalmas váltásról is kérdeztük.
– Nemrég volt az utolsó munkanapod a Red Bull Racingnél, hogy élted meg azt a 9 évet, ahogy a csapattal visszakapaszkodtatok az élre a hibrid-turbó korszakban?
– Nagyon furcsa érzés belegondolni, hogy majdnem egy évtizedet dolgoztam a csapatnál. Vannak dolgok amikre úgy emlékszek, mintha csak tegnap történtek volna. Voltak nehéz pillanatok, megmondom őszintén, de nagyon büszke vagyok a sikerekre, amiket az évek során elértünk a csapattal.
– Nem titok, hogy előtte a Marussia F1 Teamnél kezdtél még, junior tervezőmérnökként. Az akkori csapatból tartod még valakivel a kapcsolatot?
– Van sok akkori kollegám, akikkel a mai napig tartom a kapcsolatot, igen. Szinte minden F1 csapatnál dolgozik olyan kolléga akivel még anno a Marussiánál csapattársak voltunk. Az egyik legjobb barátom például a Mercedes motor részlegéhez ment dolgozni amikor a Marussia csődbe ment, én a Red Bullhoz és szinte napi szinten tartjuk a kapcsolatot.
– Mi volt a leginkább inspiráló neked ezen 9 év alatt? Hiszen talán csak két ajtónyira dolgoztál Adrian Neweytól…
– Megtiszteltetés volt olyan legendákkal együtt dolgozni, akiknek a munkatársának mondhattam magam. Nem csak Adrian hanem azon emberek is akik a háttérben dolgoztak áldatlan órákat minden dicsőítés és hírnév nélkül. Viszont számomra a legnagyobb inspirációt azok az emberek nyújtották, akik az évek során kételkedtek bennünk, bennem vagy abban, hogy el tudjuk érni a kitűzött céljainkat. Emlékszem, amikor 2018-ban azt mondtam, hogy olyan rendszert fejlesztünk amivel 2mp alatt lehet majd kerékcseréket lebonyolítani és kinevettek. Ez igen sokáig motivált!
– A box kiállási technikák mérnöki megoldásán dolgoztál mérnökként. Miben más 2023-ban egy ilyen dolog, mint mondjuk akár csak 2014-ben, úgy általánosságban?
– Rengeteget fejlődött azóta a felszerelés az F1-ben. Például 10 éve még kb. a csapatok harmada olyan kerékpisztolyokkal dolgozott, amin abszolút semmiféle elektronika nem volt, a kerékpisztolyok levegőbe tartásával jelezték, hogy elkészültek a kerékcserével. Ma, 2023-ban olyan rendszereket használ a fél mezőny, amiben intelligens rendszer gyűjt a kerékpisztolyokban lévő száz szenzortól kapott adatot és ezredmásodperc pontossággal képes automatikusan konfirmálni a kerékcserét.
– Sokáig tartottátok a világrekordot a leggyorsabb kerékcserével, amelyet idén megdöntött a McLaren. Rájöttetek már, hogy mit csináltak esetleg másként, jobban? Emberi, vagy technikai tényezőn múlt?
– Igen, az új rekord kerékcseréjük fenomenálisra sikerül, abszolút le a kalappal a teljesítményük előtt! Pontosan tudom, milyen hihetetlen mennyiségű munka és felkészülés van egy ilyen eredmény mögött. Emberi és technikai tényezők szempontjából is kiemelkedőt kell nyújtani, nagyon sok hónapon keresztül, hogy egy ilyen összejöjjön. Az az egy kerékcsere több ezer kerékcsere gyakorlás, pár millió dolláros fejlesztés és sok száz napos túlórázás eredménye.
– Hogy éled meg azt, hogy egyre több magyar dolgozik a Forma-1-ben? Nem gondoltál még arra, hogy egy utazós csapat része legyél?
– Szerintem az utazós csapatos móka a fiatalok mulatsága. Amikor a húszas éveiben van az ember, akkor még belefér ez az életvitel. De amikor az embernek már családja van, akkor szerintem nagyon nehéz úgy megoldani, hogy az ne menjen a családi élet rovására sajnos. Engem nem vonz ez a dolog, hogy őszinte legyek. Sokkal szívesebben töltök inkább több időt a családdal, minthogy része legyek a szó szerinti utazó cirkusznak…
– Az új munkahelyed mennyire lesz távolabb a lakóhelyedtől, és miben lesz más ott a feladatod? Kikérdeznek ilyenkor töviről-hegyire, elvégre mégis világbajnok csapattól érkezel?
– Most már elárulhatom, hogy az Aston Martinnál folytatom a karrieremet. Hasonló feladatkör, több felelősség, kicsit magasabb beosztás, nagyobb költségvetés, és remélem több előrelépési lehetőség.
Persze, ilyenkor mindent megpróbálnak kisajtolni az ember agyából, ami nem kopott ki a 6 hónapos felmondási idő alatt. Szerencsére 1 órával kevesebbet kell vezessek majd naponta, szóval kicsit több időm jut majd… túlórázni. Vagy esetleg nagyritkán azt a családdal tölteni.