Fotó: Andy Hone / LAT Images / Haas F1 Team
Noha nem sok izgalmat tartogatott a mögöttünk hagyott Forma-1-es év. Mégis megemlíthető az év kapcsán öt olyan dolog, ami kis színt tud adni ennek a történelmi esztendőnek.
Soha nem látott fölényt és dominanciát hozott 2023 a Forma-1-ben, köszönhetően a Red Bullnak és Max Verstappennek. A holland világbajnok rengeteg rekordot döntött meg.
Michal Doyle, az ausztrál abc újságírója gyűjtötte össze öt azon tényt, amelyek valamilyen szinten érdekessé teheti visszatekintve az idei bajnokságot.
Nem csendült fel a dobogón a brit himnusz
A Forma-1 bölcsője az Egyesült-Királyság, szinte minden évben csapat és versenyző szinten is komoly mennyiségben képviselik hazájukat a britek, többnyire sikeresen.
A futamok utáni pódium ceremónián a győztes pilóta és konstruktőr tiszteletére szokott felcsendülni a himnusz. Idén elég kevés himnusz kombinációt hallhattunk, a tizenkilenc alkalommal hallott holland-osztrák kombó mellett, kétszer a mexikói-osztrák és egyszer a spanyol-olasz himnuszukat játszották le, vagyis mindösszesen öt ország indulója csendült fel futamok után.
Ez pedig azt is jelenti, hogy 1952 után először nem szólalt meg a brit himnusz. Pedig Norris, Russell és Hamilton révén nagyon erős versenyzőik vannak, de a McLaren és az Aston Martin is a vártnál erősebb évet produkált.
A brit nemzeti indulót legutoljára a tavalyi brazil futamon hallhatta a közönség, akkor George Russell nyert a Mercedesszel.
Max Verstappen történelmi dominanciája
Noha Verstappan uralma rontott az izgalmi faktoron, mégsem lehet megkerülni a holland elképesztő évét.
A holland a 22 versenyből 19 alkalommal nyert, amivel alaposan megdöntötte, a saját maga által tavaly felállított 15-ös rekordot.
Százalékos arányban pedig egy, még a hőskorban, Alberto Ascari által felállított rekordot is megdöntött, mivel idén a futamok 86,4%-át nyerte meg, Ascari eddigi rekordja 75% volt.
Charles Leclerc-nek továbbra sem megy a pole-ból
Mióta világ a világ, futamot az élről lehet a legjobb helyzetből kezdeni. A pole-pozíció testesíti meg a legjobb esélyt a futamra, megadva egy tiszta futam lehetőségét.
Kivéve, ha Charles Leclerc-nek hívnak.
A Ferrari monacói pilótája idén is remekelt a szombati napokon. Karrierje során eddig 23 pole-pozíciót szerzett, amivel abszolút rekorder a nem világbajnokok közül. Ám ebből a 23-ból csupán négyet tudott ténylegesen futamgyőzelemre is váltani.
Ezzel szemben riválisa, Verstappen 11 alkalommal nyert futamot Leclerc pole-ból. Utoljára pedig majdnem két éve, 2022 Melbourne-ben tudott első kockából versenyt nyerni. Emiatt a Forma-1 történetének egyik legpocsékabb pole/győzelem mutatóval renelkezik.
2023-ban ötször nyert kvalifikációt, de futamot egyszer sem. Azerbajdzsánban, Belgiumban és Mexikóban harmadik lett, Las Vegasban második, Austinban pedig a futam után kizárták.
Három verseny egy országban
Az idei versenynaptár is hozott érdekességeket. Las Vegas debütálásával az Egyesült Államok három futamot is rendezett egy éven belül, Austinnal és Miamival együtt.
Ez volt az első ilyen év, 1982 után (a 2020-as COVID évet leszámítva, amikor is három olasz futam volt). 41 éve is az USA produkálta ezt, Long Beach-csel, Detroittal és egy másik Las Vegas-i helyszínnel.
Ami még érdekesebbé teszi az idei három amerikai helyszínt, az a városok közötti távolság. Ha elutaznánk Las Vegasból Austinba az kb. 2000 km lenne, míg Austin és Miami között újabb 2100 km lenne a távolság. Ezzel szemben, ha bevállalnánk egy Paul Ricard-Monaco-Imola-Monza túrát, az nagyjából 800 km lenne.
Egyébként a három amerikai helyszín közötti 4000 km-es távolság az jóval nagyobb, mint az összes idei európai versenyhelyszín közötti távolság.
A legerősebb sereghajtó
A Williams feltámadásával és Albon remeklésével hosszú évek az előkelő hetedik helyet szerezt meg a konstruktőri összevetésben.
Az utolsó helyet így a Haas „kaparintotta meg”. Noha 2021-ben is voltak már utolsók, de akkor pont nélkül zártak egy évet. Idén azonban 12 pontot szerzett a Hülkenberg-Magnussen duó.
Ezzel elmondhatják magukról, hogy a jelenleg használt 25 pontos, első tíz helyezettnek járó pontrendszer bevezetése óta még soha egy csapat sem végeztt utolsó helyen ilyen sok ponttal.
Noha idén holtversenyben, de rekordhosszúságú szezon volt, mind ezek mellett volt hat sprinthétvége és a leggyorsabb körért is jár egy bónusz pont.
Jorge Martín további részleteket árult el arról a balesetről, amely meghiúsította a gondtalan szezon kezdetét.…
A világ legnagyobb tésztagyártója, a Barilla, többéves megállapodás keretében csatlakozik a Forma-1-hez, mint új hivatalos…
A Bahreini Nagydíj második szabadedzésére ismét a szokásos, teljes mezőny ült autóba, miután az első…
Marc Márquez elismerte, hogy Katarban először lesz hátrányban a többiekhez képest. A nyolcszoros világbajnok eddig…
Lando Norris és a McLaren ismét az élen zárt – ő volt a leggyorsabb a…
George Russell kiállt Carlos Sainz mellett, miután a Williams Forma-1-es pilótáját 20 000 eurós büntetéssel…