Categories: F1

Mi történik a 2023-as F1-es autókkal a téli szünet alatt?

Amikor egy Forma-1-es szezon lezárul, az adott év versenyautóinak utolsó versenykilométerei is véget érnek. 

De a betontorpedókat nem selejtezik, még a Mercedes sem, akik év közben többször is viccelődve utaltak a témára a kiábrándító teljesítmény miatt. Mi történik akkor velük?

2023-ban, miután az Abu Dhabi Nagydíjon intett a kockás zászló, az autók a Yas Marina Circuit pályán maradtak az éves szezon utáni tesztre. Ez a jelenlegi és az újonc pilótáknak egy utolsó pályanapot kínál az évre. Értékes tapasztalat ez, tekintve az F1 jelenlegi korlátozott tesztelési lehetőségeinek.

Ezután az autók egy időre eltűnnek a lepel alatt, de csak egy átfogó szervizelés után, amely biztosítja az autó hosszú élettartamát. Szűk két évig nem látják meg a napvilágot, legalábbis vezetési célokra nem, mivel a friss autókkal való tesztelés nem engedélyezett. Az F1 tesztelési szabályzatának részeként a két évnél idősebb autók beüzemelése és a pályára való visszatérésük engedélyezhető. Erre gyakran azért kerül sor, hogy a versenyző fejlesztési programokban résztvevők tapasztalatot szerezzenek az F1-es gépekkel.

A Ferrari általában a téli szünetben is pályára viszi az egyik régebbi autóját Fioranóban, hogy a versenyzőiknek lendületet adjon a következő idény előtt. Valamint azért, hogy egy újonc pilótának kilométereket ajándékozzon egy F1-es autó versenyülése mögött. Ahogy telnek az évek, az autók elavulnak, és már nem lesznek relevánsak tesztautóként sem. Technikailag túlságosan eltávolodnak attól, amivel a ma F1-e rendelkezik.

A 2010-es évek elejének autóit ma már gyakran használják demókon vagy bemutató rendezvényeken. Ekkor a rajongókat az üvöltő V8-as belsőégésű motor hangja fogadja, ami merőben más zaj, mint a mai V6-os turbó-hibrid erőforrásoké.

Aztán vannak olyan események, amikor a klasszikus F1-es autók árverésen kerülnek kalapács alá. Így az érdeklődő vásárlóknak lehetőségük nyílik a történelem egy darabjának birtoklására. Éppen a múlt hónapban a Mercedes 2013-as W04-es autója komoly összegért kelt el egy Las Vegas-i árverésen.

A versenyautókat a világ különböző múzeumaiban is meg lehet nézni, így biztosítva, hogy ne kerüljenek ki a köztudatból, és ne vesszenek el a történelem homályába.

Vámosi Péter

Recent Posts

„Egy ilyen küzdelemben egyiküknek be kell hódolnia” – és az nem Márquez lesz

A MotoGP éllovasa, Marc Márquez a hétvégén a Sachsenringen tehet tanúbizonyságot verhetetlenségéről. Stefan Bradl szerint…

26 perc ago

Hamilton már tudja, mit nem tehetnek meg az F1 film folytatásával

Lewis Hamilton behúzta a féket az F1-film folytatására – legalábbis a közeljövőben –, miután a…

2 óra ago

Elnézést kért Bagnaia a csapattól, amiért változtatni akar

Francesco Bagnaia elárulta, hogy bocsánatot kért a csapatától, amiért változtatásokat akar eszközölni. A szezon első…

4 óra ago

Steinert sokkolta Horner kirúgása

Günther Steiner elmondta véleményét Christian Horner kirúgásáról. A korábbi Forma-1-es csapatfőnök, Günther Steiner a Red…

14 óra ago

A Szegedi Tudományegyetem az elektromos autóversenyzés mellé áll

Sajtótájékoztatón jelentették be, hogy a Szegedi Tudományegyetem (SZTE) 2025-től hivatalosan is a szegedi születésű elektromosgokart-versenyző,…

15 óra ago

Ecclestone szerint Horner idióta volt, de nem érez együtt az állítólag zaklatott nővel

Bernie Ecclestone Christian Horner-t tartja az egyik legközelebbi bizalmasának a Forma-1-es paddockban, mégis nyersen fogalmazott,…

16 óra ago