Categories: F1

Mi történik a 2023-as F1-es autókkal a téli szünet alatt?

Amikor egy Forma-1-es szezon lezárul, az adott év versenyautóinak utolsó versenykilométerei is véget érnek. 

De a betontorpedókat nem selejtezik, még a Mercedes sem, akik év közben többször is viccelődve utaltak a témára a kiábrándító teljesítmény miatt. Mi történik akkor velük?

2023-ban, miután az Abu Dhabi Nagydíjon intett a kockás zászló, az autók a Yas Marina Circuit pályán maradtak az éves szezon utáni tesztre. Ez a jelenlegi és az újonc pilótáknak egy utolsó pályanapot kínál az évre. Értékes tapasztalat ez, tekintve az F1 jelenlegi korlátozott tesztelési lehetőségeinek.

Ezután az autók egy időre eltűnnek a lepel alatt, de csak egy átfogó szervizelés után, amely biztosítja az autó hosszú élettartamát. Szűk két évig nem látják meg a napvilágot, legalábbis vezetési célokra nem, mivel a friss autókkal való tesztelés nem engedélyezett. Az F1 tesztelési szabályzatának részeként a két évnél idősebb autók beüzemelése és a pályára való visszatérésük engedélyezhető. Erre gyakran azért kerül sor, hogy a versenyző fejlesztési programokban résztvevők tapasztalatot szerezzenek az F1-es gépekkel.

A Ferrari általában a téli szünetben is pályára viszi az egyik régebbi autóját Fioranóban, hogy a versenyzőiknek lendületet adjon a következő idény előtt. Valamint azért, hogy egy újonc pilótának kilométereket ajándékozzon egy F1-es autó versenyülése mögött. Ahogy telnek az évek, az autók elavulnak, és már nem lesznek relevánsak tesztautóként sem. Technikailag túlságosan eltávolodnak attól, amivel a ma F1-e rendelkezik.

A 2010-es évek elejének autóit ma már gyakran használják demókon vagy bemutató rendezvényeken. Ekkor a rajongókat az üvöltő V8-as belsőégésű motor hangja fogadja, ami merőben más zaj, mint a mai V6-os turbó-hibrid erőforrásoké.

Aztán vannak olyan események, amikor a klasszikus F1-es autók árverésen kerülnek kalapács alá. Így az érdeklődő vásárlóknak lehetőségük nyílik a történelem egy darabjának birtoklására. Éppen a múlt hónapban a Mercedes 2013-as W04-es autója komoly összegért kelt el egy Las Vegas-i árverésen.

A versenyautókat a világ különböző múzeumaiban is meg lehet nézni, így biztosítva, hogy ne kerüljenek ki a köztudatból, és ne vesszenek el a történelem homályába.

Vámosi Péter

Recent Posts

„Minden versenyzőnek szerencséje volt, különösen nekem” – Bastianini félelmetesnek jellemezte a főfutamos balesetét

Rájárt a rúd Enea Bastianinire a Magyar Nagydíjon. Enea Bastianini számára felejthető volt a Magyar…

4 óra ago

Mansell egykori Williams Honda FW11-esét küldte meg Sato Laguna Secában – videó

A korábbi Forma-1-es pilóta, Takuma Sato körözhetett a legendás Williams Honda FW11-essel az idei Rolex…

5 óra ago

Ecclestone megüzente Verstappennek, hogy hová ne igazoljon sose

A korábbi Forma-1-vezér Bernie Ecclestone figyelmeztette Max Verstappent, hogy 2026 után ne igazoljon a Ferrarihoz.…

6 óra ago

Irány Csehország – folytatódik a kamion EB!

A nyári szünet után Csehországba utazik a kamion Európa-bajnokság mezőnye. Kiss Norbert, a Révész Racing…

7 óra ago

Tagadja a Red Bull-os pletykákat az IndyCar szupersztárja

A nyári szünet egyik fő pletykája volt, hogy a Red Bull állítólag jövőre leigazolná Verstappen…

8 óra ago

”Őrült hétvége volt” – Di Giannantonio becsületből teljesítette a Magyar Nagydíjat a motorcseréje után

Fabio Di Giannantonio élvezte a Balaton Parkot, de sok örömre lehetősége nem volt. Az első…

9 óra ago