A Renault csapat 2009-ben nem éppen pozitív okokból került a címlapokra. Cyril Abiteboul pedig azt mondja, hogy ő egyfajta „hasznos hülye” volt akkor a csapatnál, mivel tisztában volt a Nelson Piquet Jr. körüli „feszültséggel”, de nem tudta, mi volt az oka.
(A hasznos hülye kifejezést olyan emberre használják, aki tudatlanságból fakadóan olyasmi mellett áll, olyasmit támogat, amiről ha lenne valós információja, minden bizonnyal elítélne.)
A probléma forrása a 2008-as Szingapúri Nagydíj és a crashgate botrány volt. Azon a vasárnapon a Renault csapatfőnöke, Flavio Briatore és Pat Symonds ügyvezető igazgató utasították ifjabb Piquet-t, hogy szándékosan balesetezzen, hogy azzal javítsa csapattársa, Fernando Alonso esélyeit. A brazil csak a következő szezon augusztusában fedte fel az igazságot, miután kitették a csapatból.
Abiteboul, aki akkoriban a Renault F1 kereskedelmi fejlesztési igazgatója volt, azt mondja, semmit sem tudott erről, és értetlenül állt a „feszültség” előtt, amelyet a csapat és a pilóták közötti megbeszélések során észlelt azon a hétvégén.
„Egy kicsit én is hasznos hülye voltam!” – mondta Abiteboul a Dans La Boîte À Gants podcastnek.
„A versenyzői megbeszélések közepén voltunk, arról tárgyaltunk, hogy Piquet szerződését meghosszabbítjuk-e vagy sem. Valóban, látunk egy autót, ami a falnak megy, látjuk Alonsót, aki a megfelelő stratégiával rendelkezik. Látjuk, hogy nyertünk.”
„Valóban, azon a hétvégén sok feszültséget éreztem a versenyzői megbeszéléseken, nyilvánvalóan, de ezért beszélek hasznos idiótáról: Abszolút nem volt tudomásom arról, hogy mi zajlott ebben az időben.”
A paddock többi tagjához hasonlóan ő is folytatta az életét a Szingapúri Nagydíj után, és csak hónapokkal később tudta meg, mi is történt valójában.
„Akkor azt mondtuk magunknak: ‘Ez még mindig hihetetlen'” – mondta Alonso győzelméről. „Aztán utána az élet megy tovább. Szerződéseket kötünk és felbontunk.”
„A Forma-1 élete mindenesetre egy 300 km/h-s élet. Egymás után jönnek a nagydíjak. Végül is nincs mindig időnk arra, hogy alaposan elemezzük, mi történik. Egyik esemény követi a másikat.”
„Kicsit később, a következő tavasszal, 2009-ben kezdett kirajzolódni ez a történet. Rájöttünk a megszervezett összeesküvésre, és valóban, mivel akkoriban jogi ügyekkel is foglalkoztam, ott egyfajta belső vizsgálatot koordináltam az ügyvédekkel, az akták létrehozását.”
„Nagyon nehéz volt ezt a pillanatot kezelni, mert ez egy olyan pillanat, amikor még mindig vannak olyan körülmények, amelyek eléggé nyomasztóak. Felelősséget kell vállalnunk az érintettek felé, beleértve az akkori főnökömet, Flavio Briatorét is, akinek el kell magyaráznom, hogy vége van.”
Abiteboul maga volt az, aki Briatorét váltotta a Renault csapatfőnöki posztján, amikor az olasz nemcsak az állását vesztette el, hanem ki is tiltották a Forma-1-ből.
„Nem volt sok jelölt!” – mondta a francia. „Ez a felelősségvállalás, az emancipáció, az ismeretlenbe ugrás pillanata volt. Bonyolult, mert még ma is tudom, hogy mennyit köszönhetek Flaviónak. Egy ponton baromságokat csinált, felelősséget kell vállalnunk. Ugyanakkor a Renault mint olyan hírneve, felelőssége is forgott a kockán.”
„Flavio és Pat Symonds, akiket a cég agyaként tartottak számon, le lettek váltva, és a csapat többi része tovább tudott élni, bár a hírnév szempontjából… Ez volt az egyetlen alkalom, amikor a Renault a New York Times címlapjára került. Az egész kérdés csak az volt, hogy minden reklám jó reklám-e, vagy nem?”
Abiteboul jelenleg a Hyundai Motorsport csapatfőnöke.
Jean Todt teljesen megérti Felipe Massa álláspontját a peres ügyében