Fotó: Lotus Cars
A Lotus alapítója és csapatfőnöke, Colin Chapman 1982-ben ezen a napon hunyt el: a legendás britet halálos szívroham érte norfolki otthonában.
Halálakor mindössze 54 éves volt, de a sportágra, amelyet szeretett, óriási hatással volt. A Királyi Légierőnél töltött rövid ideje után Chapman 1948-ban a British Aluminium vállalatnál kezdett dolgozni. Azonban már ekkor is indította módosított Austin Seven típusú autóját – amelyet „Lotus”-nak nevezett – a helyi versenyeken. Minden nyereményét a továbbfejlesztett konstrukciókba fektetette, és az 50-es évek közepén már készlet formájában árulta a Lotus 6-ot.
Chapman végigjárta az utat a különböző együléses autóversenyek között. Az 1950-es évek közepén otthagyta a napi munkáját, és megalapította a Lotus Engineeringet és a Team Lotust. 1958-ban már F1-es autókat épített. Rövid ideig versenyzőként is ismert volt, de egy baleset a csapattársával, Mike Hawthornnal a Reims-i Francia Nagydíj edzésén arra késztette, hogy inkább a technikai oldalra koncentráljon.
A korlátozott erőforrásai ellenére okos mérnöki megoldásai a rajtrács élére juttatták, és a Lotus 1963-ban megnyerte első konstruktőri bajnoki címét, köszönhetően Jim Clarknak, aki abban az évben a versenyzői világbajnoki címet is megszerezte. Az általa bevezetett újítások között szerepelt a rugóstagok hátsó felfüggesztésként történt használata és a monocoque alváz népszerűsítése. Chapman úttörő szerepet játszott az aerodinamika fejlett használatában is a szárnyak és a talajhatás révén.
A Lotus 79 – amelyet a tehetséges Mario Andretti vezetett – uralta az 1978-as bajnokságot, de az általa használt „szoknyákat” azonnal betiltották, mert túl könnyen sérültek. Az 1980-as években egy „duplakasznis” autót dolgozott ki, hogy segítsen a pilótára nehezedő terhelést csökkenteni, bár ezt soha nem engedték versenyezni.
Halála napján, 1982-ben Chapman éppen a Lotus csapat tesztelését figyelte, amikor az első aktív felfüggesztésű Forma-1-es autót tesztelte. Hirtelen halálának híre mindenkit sokkolt, aki ismerte. Addigra már a sportága szerves részévé vált, olyan mértékben, amelyet talán csak Enzo Ferrari múlott felül.
Donald Trump amerikai elnök legújabb vámintézkedései komoly következményekkel járhatnak az amerikai gazdaság számos területére, köztük…
Franco Colapinto idén nem rendelkezik Forma-1-es üléssel, mégis beszédtémát szolgáltat. Sok minden szól Colapintóról úgy,…
Max Verstappen barátnője, Kelly Piquet, a figyelem középpontjába került a monacói Monte Carlo Tennis Masters…
A Red Bull junior Ayumu Iwasa is F1-es autóba ülhet hétvégén Bahreinben. A 23 éves…
Alfonso „Sito” Pons, a kétszeres 250 köbcentis világbajnok végre lezárta nem sportolói életének legsötétebb -…
A Honda a jövőben beleszólhat az Aston Martin pilótafelállásába, ugyanakkor Fernando Alonso és Lance Stroll…