Categories: F1

41 éve hunyt el Colin Chapman, a Forma-1 legnagyobb innovátora és a Lotus alapítója

A Lotus alapítója és csapatfőnöke, Colin Chapman 1982-ben ezen a napon hunyt el: a legendás britet halálos szívroham érte norfolki otthonában.

Halálakor mindössze 54 éves volt, de a sportágra, amelyet szeretett, óriási hatással volt. A Királyi Légierőnél töltött rövid ideje után Chapman 1948-ban a British Aluminium vállalatnál kezdett dolgozni. Azonban már ekkor is indította módosított Austin Seven típusú autóját – amelyet „Lotus”-nak nevezett – a helyi versenyeken. Minden nyereményét a továbbfejlesztett konstrukciókba fektetette, és az 50-es évek közepén már készlet formájában árulta a Lotus 6-ot.

Chapman végigjárta az utat a különböző együléses autóversenyek között. Az 1950-es évek közepén otthagyta a napi munkáját, és megalapította a Lotus Engineeringet és a Team Lotust. 1958-ban már F1-es autókat épített. Rövid ideig versenyzőként is ismert volt, de egy baleset a csapattársával, Mike Hawthornnal a Reims-i Francia Nagydíj edzésén arra késztette, hogy inkább a technikai oldalra koncentráljon.

A korlátozott erőforrásai ellenére okos mérnöki megoldásai a rajtrács élére juttatták, és a Lotus 1963-ban megnyerte első konstruktőri bajnoki címét, köszönhetően Jim Clarknak, aki abban az évben a versenyzői világbajnoki címet is megszerezte. Az általa bevezetett újítások között szerepelt a rugóstagok hátsó felfüggesztésként történt használata és a monocoque alváz népszerűsítése. Chapman úttörő szerepet játszott az aerodinamika fejlett használatában is a szárnyak és a talajhatás révén.

A Lotus 79 – amelyet a tehetséges Mario Andretti vezetett – uralta az 1978-as bajnokságot, de az általa használt „szoknyákat” azonnal betiltották, mert túl könnyen sérültek. Az 1980-as években egy „duplakasznis” autót dolgozott ki, hogy segítsen a pilótára nehezedő terhelést csökkenteni, bár ezt soha nem engedték versenyezni.

Halála napján, 1982-ben Chapman éppen a Lotus csapat tesztelését figyelte, amikor az első aktív felfüggesztésű Forma-1-es autót tesztelte. Hirtelen halálának híre mindenkit sokkolt, aki ismerte. Addigra már a sportága szerves részévé vált, olyan mértékben, amelyet talán csak Enzo Ferrari múlott felül.

Vámosi Péter

Recent Posts

Egy NASCAR-legenda úgy gondolja, simán megnyerhetne egy Forma-1-es versenyt

Dale Earnhardt Jr. merész kijelentéssel állt elő, szerinte könnyedén nyerne egy Forma-1-es versenyen. A Forma-1…

4 óra ago

Ma sem maradtunk Kiss Norbi-győzelem nélkül: Izgalmas napon van túl a Kamion Eb mezőnye

Akciódús napot teljesített ma a Kamion Eb mezőnye a Lausitzringen. Mindkét szombati futam drámát, dominanciát…

5 óra ago

Norris szerint az F1 film sokkal nagyobbat fog menni, mint a Drive to Survive

Lando Norris el volt ragadtatva a filmtől, ami szerinte hatásosabb volt, mint a Netflix-féle sorozat.…

6 óra ago

Testvére vetett véget Marc Márquez sprinturalmának

Marc Márquez Silverstone előtt minden sprintfutamot megnyert. Azonban ez a sorozat Angliában megszakadt, miután testvére…

6 óra ago

Norris elhappolta a monacói pole-t Leclerc előtt, a Mercedes dupla blamával zárt

A Monacói Nagydíj pole pozícióját Lando Norris szerezte meg a McLaren számára. Leclerc pedig McLaren-szendvicsbe…

6 óra ago

Bearman imádta az F1 mozifilmet

Monacóban premier előtt megnézhette az F1-es mezőny az idén nyáron érkező Brad Pitt-féle F1 mozifilmet.…

8 óra ago