Fotó: Jo Klausmann
A Forma-1-es versenynaptár 2024-ben rekordhosszúságú lesz, 24 versenyhétvégéből áll majd. Legalábbis a széria tervei szerint. Ezt ezért fontos hozzátenni, mert az elmúlt években sosem sikerült annyi versenyt rendezni, mint terveztek.
2020-ban a koronavírus alaposan átrendezett mindent, végül 17 futamot rendeztek meg, ami a körülményekhez és a júliusi kezdéshez képest kimondottan soknak mondható. 2021-ben 23 futamot terveztek, végül csak 22 lett, még mindig a világjárvány miatt voltak kieső helyszínek, melyeket helyettesíteni kellett. 2022-ben ugyanez volt a helyzet, annyi „extrával”, hogy az Orosz Nagydíjat az ukrán-orosz háború miatt törölték. Idén pedig az Emilia Romagna Nagydíj maradt el extrém esőzés miatt, amely a pálya környékén is kárt okozott.
Így aztán a 2024-es 24 verseny valóban rekord lesz, de még akkor is, ha esetleg csak 23-at tudnának megrendezni. Emiatt sok kritika is éri az F1-et, hiszen ez rendkívüli terhet helyez a csapatokra és a sportban dolgozókra is. Sokan visszasírják azt az időszakot, mikor kevesebb verseny volt egy szezonban, cserébe viszont több volt a tesztelési lehetőség. 2024-ben a csapatoknak mindössze három tesztnap áll majd rendelkezésükre a szezonkezdés előtt.
A Forma-1 legelső évében, 1950-ben még gyerekcipőben járt a sport. Az első szezon 7 versenyből állt, melynek részét képezte az Indy 500 is, ugyanakkor nem is indult mindenki minden versenyen. A következő évben 8 futamra bővült a naptár.
1953-ban és 1954-ben ez a szám 9 lett. A szezon január közepén rajtolt Argentínában, majd májusig szünet volt.
1955-ben maradt a január közepi argentin kezdés, de a szezon ismét csak 7 futamból állt, majd a következő két évben ismét 8-ből. 1958-ban jött egy nagyobb ugrás, a naptár 11 megállósra bővült, majd a következő évben 9-re csökkent a szám.
Az 1960-as évek elején 8-10 futamból álltak a szezonok, majd 1967-re tizenegy, 1968-ra tizenkét versenyre nőtt Dél-Afrika érkezésével, amely ráadásul egy január 2-i, majd a következő évben január 1-i, újévi versenyt jelentett.
A ’70-es években Argentina és Brazília által ismét gyakoriak voltak a januári szezonnyitók, a versenynaptár 1977-ben volt a leghosszabb: 17 versenyből állt.
Az 1980-as években egy januári kezdéstől (1982) eltekintve beállt a ma is megszokott tavaszi (márciusi, ritkák április eleji) szezonkezdés. 1983-től 2003-ig pedig végig 16 futamból állt a szezon, mindössze öt év kivételével: 1995-ben, 1997-ben, 2000-ben, 2001-ben, 2002-ben 17 versenyt rendeztek.
Ezt követően 17-19 futamosak voltak a versenynaptárak, míg az első 20 állomásos szezont 2012-ben rendezték, ám ez nem ismétlődött meg 2016-ig, amikor 21 nagydíjból állt a szezon. Majd a járványig egy 20, és két 21 versenyes évad következett.
2011-ben és 2012-ben már sokallták a résztvevők a 20-21 versenyes naptárat, ehhez képest jövőre már 24-gyel kell számolni, amihez még hozzájön 6 sprintverseny is. Nem régiben Ralf Schumacher kiválóan fogalmazta meg aggodalmát ezzel kapcsolatban. A Forma-1-es versenyek fix programok a rajongóknak. De ha ilyen soka van belőlük, gyakran egymást követő 2-3 hétvégén is, úgy a közönség vagy nehezen egyezteti össze más programjával, vagy nézőt fog veszíteni a sport…
A 2025-ös Forma-1-es szezon első három versenyén három különböző versenyző állhatott fel a dobogó legfelső…
A MoneyGram Haas F1 Team hivatalosan is bejelentette, hogy Ryō Hirakawa lesz a 2025-ös FIA…
A tripla Forma-1-es versenyhétvégék második állomása következik hétvégén: a Bahreini Nagydíj. Ezúttal már fellélegezhetnek azok,…
Oscar Piastri szerint a pályapozíció sokba került a McLarennek, a Max Verstappen elleni csatában. A…
Las Vegas, Monza, Le Mans, Zandvoort. Csak néhány azon legendás helyszínek közül, ahol május és…
Pecco Bagnaia csatlakozott más versenyzők, például Jorge Martín és Aleix Espargaró trendjéhez, és új YouTube-csatornát…