Categories: F1

Ha szilveszter, akkor pezsgő: De mit locsolnak szét a Forma-1-es versenyzők, és mióta?

Régi szokás a motorsportokban, hogy a győztes, vagy a dobogósok szétlocsolnak egy üveg pezsgőt az ünneplés részeként. És ha már szilveszter van, éjfélkor pedig majd durrannak mindenkinél a pezsgősüvegek, ez a legideálisabb nap, hogy sorra vegyük, milyen pezsgő szponzorok voltak már a Forma-1-ben.

Az a hagyomány hogy megjelenik a pezsgő a dobogón, az 1950-es Francia Nagydíjon kezdődött, amikor a Moët & Chandon, egy helyi francia borászat egy üveg pezsgőt adományozott a verseny győztesének, Juan Manuel Fangiónak. Később, 1966-ban ez a márka lett az F1 első hivatalos pezsgő szállító szponzora.

Fotó: Lars Baron/ Getty Images / Red Bull Content Pool

A pezsgő dobogóról való szétlocsolása először az 1966-os Le Mans-i 24 órás versenyen történt meg, véletlenül. A futamgyőztes Jo Siffert üvege véletlenül kilökte a dugót, így azt utána a versenyző a közönségre spriccelte. A következő évben, az 1967-es Le Mans-i 24 órás versenyen Dan Gurney locsolt pezsgőt a dobogóról. Ezt követően pedig az ünneplés ezen módja felkeltette a többi versenyző figyelmét is, így lett belőle hagyomány.

Az első pezsgő szállító az F1-be tehát a Moët & Chandon volt, egészen 2000-ig, de abban az évben már váltás történt, és érkezett a G.H. Mumm, amely 2015-ig szolgáltatta az italt a dobogósoknak.

A 2016-os szezonnyitó Ausztrál Nagydíjtól kezdve a 2017-es Spanyol Nagydíjig láthattuk a pódiumon a Chandont, majd a 2017-es Monacói Nagydíjtól a Carbon váltotta.

A Carbonnak 2021-ig volt eredetileg szerződése a Forma-1-gyel, azonban idő előtt felbontotta azt. Az ok a koronavírus volt. A 2020-as szezon csak nyáron kezdődött a járvány miatt, Ausztriában, a Red Bull Ringen, a Carbon helyett pedig így ismét a Moët & Chandon „ugrott be”.

A 2021-es szezon óta pedig a Ferrari Trento szállítja az italokat az F1 dobogósainak. Az italmárkának pedig nincsen köze az azonos nevű autómárkához, sőt régebbi is annál: 1902-ben jött létre.

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Recent Posts

„Minden versenyzőnek szerencséje volt, különösen nekem” – Bastianini félelmetesnek jellemezte a főfutamos balesetét

Rájárt a rúd Enea Bastianinire a Magyar Nagydíjon. Enea Bastianini számára felejthető volt a Magyar…

4 óra ago

Mansell egykori Williams Honda FW11-esét küldte meg Sato Laguna Secában – videó

A korábbi Forma-1-es pilóta, Takuma Sato körözhetett a legendás Williams Honda FW11-essel az idei Rolex…

5 óra ago

Ecclestone megüzente Verstappennek, hogy hová ne igazoljon sose

A korábbi Forma-1-vezér Bernie Ecclestone figyelmeztette Max Verstappent, hogy 2026 után ne igazoljon a Ferrarihoz.…

6 óra ago

Irány Csehország – folytatódik a kamion EB!

A nyári szünet után Csehországba utazik a kamion Európa-bajnokság mezőnye. Kiss Norbert, a Révész Racing…

7 óra ago

Tagadja a Red Bull-os pletykákat az IndyCar szupersztárja

A nyári szünet egyik fő pletykája volt, hogy a Red Bull állítólag jövőre leigazolná Verstappen…

8 óra ago

”Őrült hétvége volt” – Di Giannantonio becsületből teljesítette a Magyar Nagydíjat a motorcseréje után

Fabio Di Giannantonio élvezte a Balaton Parkot, de sok örömre lehetősége nem volt. Az első…

9 óra ago