Categories: F1

Ha szilveszter, akkor pezsgő: De mit locsolnak szét a Forma-1-es versenyzők, és mióta?

Régi szokás a motorsportokban, hogy a győztes, vagy a dobogósok szétlocsolnak egy üveg pezsgőt az ünneplés részeként. És ha már szilveszter van, éjfélkor pedig majd durrannak mindenkinél a pezsgősüvegek, ez a legideálisabb nap, hogy sorra vegyük, milyen pezsgő szponzorok voltak már a Forma-1-ben.

Az a hagyomány hogy megjelenik a pezsgő a dobogón, az 1950-es Francia Nagydíjon kezdődött, amikor a Moët & Chandon, egy helyi francia borászat egy üveg pezsgőt adományozott a verseny győztesének, Juan Manuel Fangiónak. Később, 1966-ban ez a márka lett az F1 első hivatalos pezsgő szállító szponzora.

Fotó: Lars Baron/ Getty Images / Red Bull Content Pool

A pezsgő dobogóról való szétlocsolása először az 1966-os Le Mans-i 24 órás versenyen történt meg, véletlenül. A futamgyőztes Jo Siffert üvege véletlenül kilökte a dugót, így azt utána a versenyző a közönségre spriccelte. A következő évben, az 1967-es Le Mans-i 24 órás versenyen Dan Gurney locsolt pezsgőt a dobogóról. Ezt követően pedig az ünneplés ezen módja felkeltette a többi versenyző figyelmét is, így lett belőle hagyomány.

Az első pezsgő szállító az F1-be tehát a Moët & Chandon volt, egészen 2000-ig, de abban az évben már váltás történt, és érkezett a G.H. Mumm, amely 2015-ig szolgáltatta az italt a dobogósoknak.

A 2016-os szezonnyitó Ausztrál Nagydíjtól kezdve a 2017-es Spanyol Nagydíjig láthattuk a pódiumon a Chandont, majd a 2017-es Monacói Nagydíjtól a Carbon váltotta.

A Carbonnak 2021-ig volt eredetileg szerződése a Forma-1-gyel, azonban idő előtt felbontotta azt. Az ok a koronavírus volt. A 2020-as szezon csak nyáron kezdődött a járvány miatt, Ausztriában, a Red Bull Ringen, a Carbon helyett pedig így ismét a Moët & Chandon „ugrott be”.

A 2021-es szezon óta pedig a Ferrari Trento szállítja az italokat az F1 dobogósainak. Az italmárkának pedig nincsen köze az azonos nevű autómárkához, sőt régebbi is annál: 1902-ben jött létre.

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Recent Posts

Kezdeti izgalmak és drámai fordulatok után Razgatlıoğlu megszerezte tizedik győzelmét Donington Parkban

Izgalmas és drámai kezdés után végül sima győzelemmel zárult a Superbike-világbajnokság első doningtoni futama, ami…

40 perc ago

Marc Márquez rajt utáni hibája után utolsó körös előzés döntött Sachsenringen

Marc Márquez az első kanyarban hibázott, ami miatt visszaesett, és meg kellett kezdenie a felzárkózást.…

2 óra ago

Ezért nem szerződteti a Cadillac Ricciardót

Úgy néz ki, hogy a Cadillac listájáról egy név lekerült. Továbbra sem tudni, hogy kik…

3 óra ago

Ha Horner a Ferrarinál köt ki, Hamilton lelép az olaszoktól?

Miután a héten a Red Bull váratlanul kirúgta első, és eddig egyetlen csapatfőnökét, Christian Hornert,…

4 óra ago

Szoros csata Donington Parkban: Razgatlıoğlué a pole, a Bimota ismét az első sorban

A Superbike-világbajnokság Superpole-ja igazi tűzijátékot hozott. Razgatlıoğlu végül megszerezte a pole pozíciót, de nem volt…

5 óra ago

Marc Márquez az élen a trükkös körülmények között, de Zarco sem adta könnyen

Izgalmas időmérőt láthattunk a MotoGP mezőnyétől, ahol a vizes pályán Marc Márquez dominált, ám Zarco…

6 óra ago