Categories: F1

Ha szilveszter, akkor pezsgő: De mit locsolnak szét a Forma-1-es versenyzők, és mióta?

Régi szokás a motorsportokban, hogy a győztes, vagy a dobogósok szétlocsolnak egy üveg pezsgőt az ünneplés részeként. És ha már szilveszter van, éjfélkor pedig majd durrannak mindenkinél a pezsgősüvegek, ez a legideálisabb nap, hogy sorra vegyük, milyen pezsgő szponzorok voltak már a Forma-1-ben.

Az a hagyomány hogy megjelenik a pezsgő a dobogón, az 1950-es Francia Nagydíjon kezdődött, amikor a Moët & Chandon, egy helyi francia borászat egy üveg pezsgőt adományozott a verseny győztesének, Juan Manuel Fangiónak. Később, 1966-ban ez a márka lett az F1 első hivatalos pezsgő szállító szponzora.

Fotó: Lars Baron/ Getty Images / Red Bull Content Pool

A pezsgő dobogóról való szétlocsolása először az 1966-os Le Mans-i 24 órás versenyen történt meg, véletlenül. A futamgyőztes Jo Siffert üvege véletlenül kilökte a dugót, így azt utána a versenyző a közönségre spriccelte. A következő évben, az 1967-es Le Mans-i 24 órás versenyen Dan Gurney locsolt pezsgőt a dobogóról. Ezt követően pedig az ünneplés ezen módja felkeltette a többi versenyző figyelmét is, így lett belőle hagyomány.

Az első pezsgő szállító az F1-be tehát a Moët & Chandon volt, egészen 2000-ig, de abban az évben már váltás történt, és érkezett a G.H. Mumm, amely 2015-ig szolgáltatta az italt a dobogósoknak.

A 2016-os szezonnyitó Ausztrál Nagydíjtól kezdve a 2017-es Spanyol Nagydíjig láthattuk a pódiumon a Chandont, majd a 2017-es Monacói Nagydíjtól a Carbon váltotta.

A Carbonnak 2021-ig volt eredetileg szerződése a Forma-1-gyel, azonban idő előtt felbontotta azt. Az ok a koronavírus volt. A 2020-as szezon csak nyáron kezdődött a járvány miatt, Ausztriában, a Red Bull Ringen, a Carbon helyett pedig így ismét a Moët & Chandon „ugrott be”.

A 2021-es szezon óta pedig a Ferrari Trento szállítja az italokat az F1 dobogósainak. Az italmárkának pedig nincsen köze az azonos nevű autómárkához, sőt régebbi is annál: 1902-ben jött létre.

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Recent Posts

Red Bull pszichológiai hadjárattal próbálja lassítani a McLarent?

A McLaren a 2024-es konstruktőri világbajnoki cím megnyerése után dominanciával kezdte a 2025-ös szezont. A…

1 óra ago

Új szuperautót villantott Lando Norris

Egy új sportautó volánja mögött kapták lencsevégre Lando Norrist. A McLaren versenyzője egy német gyártó…

3 óra ago

Egy bajnok emlékezete – Ma 8 éve hunyt el Nicky Hayden

Nyolcadik évfordulójához érkezett Nicky Hayden halála. A 2006-os MotoGP-világbajnok, akit a motorsport világában csak „Kentucky…

12 óra ago

Marc Márquez figyelmeztetett: „Egyetlen versenytől sem félek”

A MotoGP éllovasa, Marc Márquez magabiztosan nyilatkozott a szezon hátralévő részével kapcsolatban, és világossá tette:…

13 óra ago

Új helyszínre látogat a Kamion Eb: következik a Lausitzring!

Teljes gőzzel folytatódik a 2025-ös Goodyear FIA Kamion Európa-bajnokság, amely Misanóból egyenesen a DEKRA Lausitzringre…

15 óra ago

Íme az igazság az Aprilia Racing és Jorge Martín szakításáról

A silverstone-i Brit Nagydíj előtt az Aprilia Racing hivatalos közleményt adott ki, hogy véget vessen…

17 óra ago