Egyre nagyobb teret hódítanak maguknak az elektromos autók, annak ellenére is, hogy nagyon megosztja a véleményeket. A Formula E, az első elektromos formaautós bajnokság 2014-ben debütált. Bár azóta sok téren fejlődtek a bajnokság autói, a népszerűségük nem növekedett ezzel egyenesen arányosan.
Mi is jártunk már néhány alkalommal Formula E versenyhétvégén, és a személyes véleményünk az, hogy nem igaz, hogy halkak, csupán más hangjuk van. A versenyek izgalmassága nem a hangtól függ. Az pedig kimondottan érdekes, hogy a megszokott motorhang hiányában sokkal jobban hallani, hogy mit művelnek a versenyzők az autóban, és miként viselkednek a gumik. Ugyanakkor azt hozzátennénk, hogy – szerintünk – a tévében valóban kevéssé izgalmas. A helyszínen viszont kiváló az esemény!
A népszerűség hiánya(?) feltehetően legfőképpen nem is a bajnokság elektromos mivoltának köszönhető, hanem annak, hogy nem ott vezetnek a sztárversenyzők. A Formula E-ben leginkább azok a versenyzők szoktak megjelenni, akiknek még nem jutott hely a Forma-1-ben, vagy már nincs helyük a Forma-1-ben.
A Forbes tudósítója, James Morris azonban épp azt fejtegeti, hogy ha elkészülnek a Formula E legújabb generációs, Gen4 autói „beüthetik az utolsó szöget a Forma-1 koporsójába”.
Merész gondolat. De mire alapozza?
Sylvain Filippi, az Envision Virgin Racing Formula E csapat ügyvezető igazgatója és műszaki igazgatójának véleményére.
„Minden a leszorítóerőn múlik” – idézi Filippit. „Ma már tudunk olyan villanymotort készíteni, amely gyorsulásban képes legyőzni egy Forma-1-es motort, sőt, ugyanolyan nagy sebességet tud elérni. A köridők nagy részét azonban a leszorítóerő adja. A Formula E olyan gumikat is használ, amelyek félig közúti, félig versenyabroncsok.”
„A súly már most is ugyanaz, és ugyanazzal az aerodinamikával és tapadással hasonlóan gyorsak lennének.”
„A Gen4 megmutatja, hogy a platform továbbra is izgalmas versenyt tesz lehetővé a Formula E-ben” – tette hozzá Giovanni Sgro, a Maserati Corse vezetője. „Még tovább viszi majd az innováció üzenetét, több technológiával, nagyobb teljesítménnyel és még jobb dinamikával A Gen4-gyel már vége lesz a játéknak.”
A Gen4-es autók debütálását a 2026/27-es szezonra tervezik. Ekkorra azonban már a Forma-1-ben is az új motorszabályok lesznek érvényben, melynek értelmében az üzemanyag már nem tartalmaz majd fosszilis anyagot. Ezen kívül az MGU-K egység háromszor nagyobb teljesítményű lesz, mint korábban, a motorgenerátor pedig 350kW-os lesz (120-ról), ami még nagyobb elektromos teljesítményt eredményez.
Wehrlein dominált az idei első Formula E versenyen, de majdnem elvették a győzelmét