Fotó: Bryn Lennon/Getty Images/Red Bull Content Pool
Hasonló ítélet várhatott volna a Mercedesre is, ha tovább viszik a fellebbezésüket a 2021-es Abu-Dzabi Nagydíj után.
Ugyan Lewis Hamilton nemrég sporttörténelmi pillanatot írt azzal, hogy aláírt a Ferrarihoz 2025-re, ám a brit versenyző nevéhez fűződik még jó pár ilyen momentum. Az egyik leghírhedtebb a 2021-es szezonzáró, ahol a 39 éves pilóta az utolsó pillanatban bukta el a 8. bajnoki címét.
Michael Masi vitatható döntéssorozata olyan port kavart, ami még 2024 első részében is aktív beszédtémát képez. A biztonsági autós szabályok szabadabb értelmezése miatt az utolsó körben a holland versenyző és a hétszeres világbajnok harcolhatott a győzelemért, ám a frissebb abroncsokon autózó Verstappen könnyedén megelőzte Hamiltont, és így több pontot gyűjtve örülhetett a szezon végén.
A Mercedes az események után két óvást is benyútott a stewardoknak, ám első fokon mindkét kérelmet elutasította a „testület”. A csapat az utolsó pillanatig tovább akarta vinni az ügyét a fellebbviteli bíróságra, ám az FIA Gála napján meggondolták magukat, és visszaléptek. Így hivatalosan is átvehette a trófeát a Red Bull fenegyereke, és 2021 világbajnoka lett.
A csillagosok a verseny törlése mellett kampányoltak az esemény után, ám az International GT Open hasonló ügye megmutatta milyen ítélet várt volna a német gárdára. A szeptemberben rendezett spielbergi fordulón a versenyigazgató hibája miatt érvénytelenítni akarták a verseny végeredményét, ám a Nemzetközi Fellebbviteli Bíróság (ICA) egyértelmű határozatot hozott.
Az osztrák fordulón a sárga zászlós szakasz után az újraindítás rossz sorrendben történt, így a kockás zászlót követően a Team Motopark óvást nyújtott be. A csapat az eredmény megváltoztatását, valamint a verseny érvénytelenítését szorgalmazta. Ám az óvást a versenyfelügyelők elutasították, csakúgy, mint a Mercedes ügyét Abu-Dzabiban.
Az alakulat viszont nem lépett vissza, így a Spanyol Fellebbviteli Bíróság (NCA) tárgyalta az esetet. A bíróság a csapat álláspontjával értett egyet, így töröltették a végeredményt. Ezután az Optimum Motorsport megtámadta a döntést, és a Nemzetközi Fellebbviteli Bíróság (ICA) elé vitte az ügyet. A tárgyalásra a múlt hónap elején került sor, a hivatalos ítélet pedig nemrég született meg. Az ICA a stewardok eredeti döntését támogatta, így érvénytelenítette a spanyol bíróság határozatát. Ennél fogva a vasárnap délutáni eredményt visszaállították és a verseny törlését hatályon kívül helyezték. Így Sam De Haant és Charlie Fagget, az Optimum McLaren versenyzőit hirdették ki bajnoknak az Eastalent Racing Audi pilótái helyett.
Az ICA megállapította, hogy „a versenyigazgató valóban megsértette a szabályokat”, de korábbi esetekre, és az összes kapcsolódó szabályokra hivatkozva kijelentették, hogy „sem a versenyfelügyelőknek, sem pedig a spanyol bíróságnak nincs hatásköre arra, hogy érvénytelenítse a verseny végeredményét.” Ugyan van olyan kitétel, ami alapján módosítani, avagy törölni lehet az eredményt, ám azt csak „nagyon kivételes esetekben lehet alkalmazni.” A bíróság döntésében központi szerepet kell kapnia a Nemzetközi Sportkódex 1.1.1. cikkelyének, ami a sportszerűség elvét alapvetőnek tekinti. A Nemzetközi Fellebbviteli Bíróság szerint, ha „a versenyigazgató által elkövetett jogsértés miatt megsemmisítenék vagy módosítanák az adott verseny eredményét, akkor egy igazságtalan helyzetet egy másik igazságtalan döntéssel próbálnának orvosolni”. Így mérlegelve a döntést az ICA visszaállította a befutó végeredményét és nem él a különleges jogkörével.
Ugyan arra nincs garancia, hogy a 2021-es Abu-Dzabi Nagydíj kapcsán is hasonló határozat született volna, ám a GT-forduló esete jó támpontot ad arra, hogyan kezelte volna a Nemzetközi Fellebbviteli Bíróság a Mercedes óvását. Így bármilyen jövőbeli fellebbezés, ami hasonló körülményeken és érveken alapul, nem lesz sikeres és gyümölcsöző a felperes esetében.
Július 3-án tragikus körülmények között elhunyt a 28 éves portugál labdarűgó, Diogo Jota. Miguel Oliveira…
Minden segítséget megadtak Somkiat Chantrának a hétvégén, aki ennek is köszönhetően szerezte meg első pontját…
A MotoGP naptárában szereplő asseni pálya nem fűz komoly reményeket arra, hogy a Forma-1 továbbra…
Max Verstappen csendre intette az angol közönséget, és ő szerezte meg a pole pozíciót. Borult…
Nem hagyta Marc Márquez, hogy fals állításokat mondjanak a tesójáról. Álex Márquez volt fent és…
Jorge Lorenzo, aki 2010 és 2015 között háromszor nyerte meg a MotoGP-világbajnokságot, saját vezetési stílusát…