Categories: F1

Érkezhet az IndyCar-féle push-to-pass rendszer a Forma-1-be?

Az FIA nyilvánosságra hozta, hogy 2026-ban a Forma-1-ben bevezetnék a „push-to-pass” motorteljesítmény-növelő rendszert, amely lehetővé tenné a versenyzők számára, hogy egy KERS-szerű gyorsítórendszert aktiváljanak, amellyel a versenyzők akár 355 kmh-s végsebességet is elérhetnének.

Ez hasonló az amerikai IndyCar bajnokság megoldásához, ahol már létezik push-to-pass funkció. Ez egyfajta visszatérést jelent az F1 korai, 2009 és 2013 közötti, a KERS-en keresztüli hibrid hajtással való kísérletezéséhez, mielőtt a sportágban a jelenlegi hibrid erőforrásokat bevezették volna.

A versenyzők a verseny során az egymás elleni csatában támadó és védekező célokra is használhatnák majd, vagy alternatívaként az autó teljesítményének maximalizálására és a köridők javítására.

A legutóbbi, 2026-os technikai szabálytervezet 5.4.8. cikkelye tartalmaz a tervek szerint egy új ERS-K rendszert, amely a szabványos használat mellett az új, 1,6 literes, turbófeltöltős V6-os belsőégésű motorral már akár 345 km/órás sebességet is eredményezhet.

A szabályok azonban a belső égésű motor teljesítményének csökkenését eredményezik, körülbelül 560 kW-ról 400 kW-ra (535 LE), ezért az FIA az akkumulátor hozzájárulásának növelését tervezi ennek ellensúlyozására.

Bár a meglévő MGU-H rendszert fokozatosan kivezetik az új erőforrás specifikációból, hogy egyszerűbbé és olcsóbbá tegyék a tervezést és a gyártást, az akkumulátor teljesítménye 150 kW-ról 350 kW-ra (470 lóerő) nő, hogy ezt kompenzálja.

A rendszer ezután egy második lépcsófokot is kapna, amely lehetővé teszi a versenyzők számára, hogy igény szerint további teljesítményhez jussanak. Ez azonban – akárcsak a Formula E-ben – azt jelenti, hogy a versenyzőknek az energiagazdálkodási stratégiát kell majd követniük. Ha ehhez nem tartják magukat, fennáll a veszélye, normál körülmények között is energiadeficitbe kerül, és így támadásnak lenne kitéve, amíg nem tudja kellőképpen feltölteni az akkumulátort.

Ez azt jelenti, hogy a verseny során nem lehetne folyamatosan, minden körben használni. Használata azonban nem korlátozódna a pálya bizonyos területeire, mint a jelenlegi DRS-mechanizmus esetében, amely a versenyen belüli előzéseket segíti.

A 2026-os motorszabályzatot egyelőre még véglegesíteni kell, és a Forma-1-nek, az irányító testületnek, valamint a csapatoknek és a gyártóknak hivatalosan is alá kell írniuk.

Az elektromos akkumulátorok fokozott használata felé való elmozdulás nagyban hozzájárult ahhoz, hogy a Ferrari, a Mercedes, a Honda és a Renault mellett az Audi és a Ford is beszállt a sportba.

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Recent Posts

Verstappen szerint az új kétkiállásos szabály kaotikus monacói futamhoz vezethet

Max Verstappen figyelmeztetett, hogy a vasárnapi Monacói Nagydíj "igazán őrült” versenyt eredményezhet, miután a csapatok…

22 perc ago

Nem is annyira vészes kajaárak várnak idén a rajongókra Monacóban

Van-e csillogóbb versenyhétvége a Monacói Nagydíjnál? A pompázatos Monte-Carlo utcáin, a pálya a Port Hercules…

1 óra ago

Napi cuki: Magával vitte kislányát a monacói paddokba egy F1-es versenyző

"Ryo 2025-ben is életben tartja a Haasdad [Haasapuka] örökséget" – írta a Haas F1-es csapat…

2 óra ago

Németországba költözik a Kamion Eb mezőnye

Egy versenyhétvége, 60 pont. Mind a négy futamot megnyerte Misanoban Kiss Norbert, a Révész Racing…

4 óra ago

Red Bull pszichológiai hadjárattal próbálja lassítani a McLarent?

A McLaren a 2024-es konstruktőri világbajnoki cím megnyerése után dominanciával kezdte a 2025-ös szezont. A…

6 óra ago

Új szuperautót villantott Lando Norris

Egy új sportautó volánja mögött kapták lencsevégre Lando Norrist. A McLaren versenyzője egy német gyártó…

8 óra ago