Fotó: ZANTAFIO56 via Wikipedia
A brit Mike Beuttler az 1970-es évek elején versenyzett a Forma-1-ben, és Ralf Schumacher tegnapi posztjáig ő volt a Forma-1 történetének egyetlen versenyzője, aki felvállalta, hogy meleg.
Beuttler 1971 és 1973 között volt a Forma-1-es mezőny tagja, ám az utáni élete rejtélyes, ugyanis élete utolsó 14 évéről még a legközelebbi barátai sem tudtak semmit. Ők is csak a családtól értesültek a brit haláláról, aki 48 évesen AIDS-ben halt meg.
Igazi furcsaságnak mondható talán, hogy pont abban a korszakban volt tagja az F1-nek, amikor a versenyzők – James Hunttal az élen – híresen nagy nőcsábászok voltak, és ezt nem is rejtették véka alá. Így aztán akkoriban igencsak kitűnt egy versenyző a homoszexualitásával, főleg mert nem voltak még a Racing Pride-hoz hasonló szerveződések.
Hogy milyen ember is volt ő maga, arról egykori barátja, az újságíró Ian Phillips mesélt korábban a BBC Sportnak.
„Mike mindent kiadott magából a pályán, nem volt egy fényes tehetség, de nagyon keményen dolgozott. Én tisztában voltam azzal, hogy meleg, de az én világomban ez nem számított” – emlékezett vissza.
Beuttler számára viszonylag egyenes út vezetett a Forma-1-be, hiszen az F3-ban szép sikereket ért el a ’60-as évek végén, majd az F2-ben is tudott futamot nyerni. Phillips még az F2-es korszakában találkozott vele.
„Elég csendes volt, főleg Hunthoz vagy Mike Hailwoodhoz képest. Hihetetlenül barátságos srác volt, de belül nagyon komoly elhatározásai voltak, és véresen komolyan vette a versenyzést.”
Olyannyira komolyan, hogy a versenytársak szemében ő egy nagyon kemény és agresszív versenyző volt, aki nagyon nem szerette, ha megelőzték. Ez utóbbi elkerülése érdekében mindent megtett, olykor akár a szabályosság határain túl is. A társai így a ’Blocker’, vagyis a blokkoló, feltartó becenévvel illették.
Beuttler az 1971-es Brit Nagydíjon mutatkozott be az F1-ben, egy privát March autóval. A versenyzői karrierjét a tőzsdeügynök barátja finanszírozta. A Kanadai Nagydíjon pedig a gyári csapat színeiben is indulhatott Niki Lauda és Ronnie Peterson csapattársaként. A karrierje többi versenyét privát autóval teljesítette.
„Talán nem állt készen a Forma-1-re, amikor bemutatkozott, de remek csapat támogatta őt. Ezt az ambícióival kompenzálta, minden egyes alkalommal amikor kimászott az autóból szakadt róla a víz, és kidülledtek a szemei” – folytatta Phillips.
Két futam kivételével az 1972-e szezont is végig teljesítette, de a legsikeresebb idénye au 1973-volt. Ekkor érte el a legjobb eredményét: egy hetedik helyet a Spanyol Nagydíjon. Összesen ötször végzett karrierje során az első tízben, de mivel akkoriban csak az első hat kapott pontot, így pont nélkül ért véget a pályafutása. 1973-ban kitört az Egyesült Királyságban az olajválság, a csapatának nem volt pénze a folytatásra, ő maga pedig 34 évesen végleg visszavonult a versenyzéstől.
Amerikai élete azonban a mai napig rejtély és nem tisztázott, de a jelentések szerint az üzleti életben találta meg a számításait.
„Úgy sejtem, hogy melegként jóval könnyebb volt Amerikában élnie azt az életet, amit szeretett volna, mert Londonban még nagy tabu volt a homoszexualitás. Talán meg akarta találni a saját generációját, akikkel szabadon és nyitottan élhet. De az F1 után teljesen eltűnt. Nem tudom, volt-e valaki, a családján kívül, aki kapcsolatba lépett vele. 1988 december 29.-én kaptam egy hívást ismeretlen számról. Ennyit mondtak a telefonba: ’Mike Beuttler nővére vagyok, és szomorúan tudatom, hogy ő Los Angelesben AIDS-ben elhunyt.’ Olyan remek pasas volt…” – zárta gondolatait.
Beuttler homoszexualitásáról mindenki tudott a paddockban, de sosem kapott negatív megjegyzéseket másoktól. Mindenki elfogadta a másságát. A halála óta – részben neki köszönhetően is felbátorodva – számos motorsportban versenyző coming out-olt és vállalta fel a homoszexualitását. Ilyen például a korábbi Le Mans kategória győztes Danny Watts.
Beuttler örökségekének tulajdonítható a Racing Pride nevű szervezet, melynek célja, hogy támogassa az LMBTQ versenyzőket. Ennek társalapítója Richard Morris, aki szintén autóversenyző volt, nagykövete pedig Matt Bishop író, egykori F1-es újságíró, PR-os, aki több csapatnál is megfordult sajtósként.
Amíg Johann Zarco új szerződést kaphat, addig Somkiat Chantra helyzete aggasztó. Egészen magas hőfokon izzik…
Flavio Briatore egyáltalán nem boldog Franco Colapinto eddig produkcióival. Az argentin versenyző az idei szezon…
Lee McKenzie, Forma-1-es tévériporter nyíltan beszélt Instagramon a „szörnyű” és „undorító” megjegyzésekről, amelyeket a múlt…
A MATCH4, az ARENA4 és a NET4+ kilenc hagyományos és egy online motorsport sorozatból közvetít…
A barcelonai manőverének köszönhetően egy büntetőpontra került az eltiltástól a címvédő Max Verstappen. Ráadásul a…
A Red Bull különengedélyt kért az FIA-tól, hogy junior versenyzője, Arvid Lindblad megkaphassa a Forma-1-es…