F1

Micsoda? Légkondicionáló a Forma-1-es autókba? Ez a terv!

A légkondicionáló rendszerek egyszerűsített változatának F1-es autóban való alkalmazását tesztelik, számolt be róla az Autosport.com.

Bár az F1-es versenyzők megszokták, hogy a versenyautóban forróság van, és az sem újdonság, hogy egyes versenyhelyszíneken, mint például a Hungaroringen rendszerint nagyobb a hőség, mint máshol, mind tapasztaljuk, hogy ezek a nyári hőség évről évre fokozódik és egyre fullasztóbb.

Az FIA által az F1-es versenyzők egészségének extrém hőségben történő értékelésének részeként valamiféle klímaberendezés alkalmazásán fáradozik.

Amikor a katari pálya tavaly visszatért az F1-es naptárba, annak október eleji időpontja azt eredményezte, hogy még éjszaka sem csökkent 31°C alá a hőmérséklet. Ez több versenyzőnek is fizikai problémákat okozott az 58 körös versenyen. A Williams versenyzője, Logan Sargeant hőgutával küzdött, az Alpine-os Esteban Ocon a sisakjába hányt, az Aston Martin versenyzője, Lance Stroll pedig egy rövid időre elájult.

Ezt követően az FIA az összes csapattal konzultálva vizsgálatot indított a történtek kivizsgálására.

Jelenleg a Magyar Nagydíjon szerencséjük van a versenyzőknek, hogy a legnagyobb hőhullámot épp magunk mögött hagytuk, és egy árnyalattal talán jobb lesz a helyzet, mint Katarban volt. De nem biztos, hogy ez a következő években is így lesz.

Az Autosport információi szerint a Holland Nagydíjtól kezdve egy kísérleti rendszert szerelnek fel az egyik autóra, hogy teszteljék az FIA által kutatott, a pilótafülkében történő közvetlen léghűtés módszerét.

Úgy tudni, hogy a hagyományos légkondicionálóktól eltérően azonban ez a rendszer több kisebb szerkezet formájában van elhelyezve a pilótafülke és az azt körülvevő karosszéria körül, hogy a hűtött levegőt a versenyzőhöz vezesse.

A zandvoorti kísérletet a következő versenyeken végzett további tesztek követik majd, és ha ezek mind sikeresnek bizonyulnak, az FIA kötelezően be fogja vezetni a rendszert. Alkalmazása azonban csak akkor lesz kötelező, ha az időjárás, a hőség megkívánja.

Az FIA ezen kívül várhatóan arra kényszeríti majd a csapatokat, hogy kánikula esetén olyan orrkúpkialakítást alkalmazzanak, amelyen felső légbeömlő nyílás is található.

Az Autosport úgy tudja, hogy ilyen esetben engedélyezik csapatoknak, hogy egyes pilótafülke-elemeket eltávolítsanak az autóból, hogy azokat lehűtsék az autó használata előtt.

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Recent Posts

Csonka csapattal indul a Ducati a Sachsenringen – valaki hiányozni fog

Gigi Dall'Igna nem lesz jelen a Német Nagydíjon. A Ducati Corse ügyvezető igazgatója személyes okok…

37 perc ago

Mit szól hozzá Norris, hogy már több rajongója van, mint Hamiltonnak?

Hazájában, a Brit Nagydíj hétvégéjén a McLaren versenyzőjét Lando Norrist azzal kapcsolatban is megkérdezték, hogy…

2 óra ago

Colapinto napjai megvannak számlálva, Bottas érkezhet a helyére

Egyre sötétebb felhők gyűlnek az argentin Franco Colapinto feje fölött, az Alpine ugyanis nincs megelégedve…

3 óra ago

Verstappen-t megint kifütyülték a britek Silverstone-ban

A silverstone-i szurkolók hangosan kifütyülték Max Verstappen-t, amikor a rajongói zónában felemlítették a nevét. Ez…

4 óra ago

Verstappen Antonellinek köszönheti a pole-t? Minenesetre elmennek együtt tésztázni

A Red Bull Racing négyszeres világbajnoka, Max Verstappen megköszönte a Mercedes újoncának, Andrea Kimi Antonellinek,…

5 óra ago

Leclerc a kormányt ütve, káromkodva szidta önmagát

A Ferrari monacói versenyzője, Charles Leclerc meglehetősen dühös volt magára a Brit Nagydíj időmérő edzése…

6 óra ago