F1

Micsoda? Légkondicionáló a Forma-1-es autókba? Ez a terv!

A légkondicionáló rendszerek egyszerűsített változatának F1-es autóban való alkalmazását tesztelik, számolt be róla az Autosport.com.

Bár az F1-es versenyzők megszokták, hogy a versenyautóban forróság van, és az sem újdonság, hogy egyes versenyhelyszíneken, mint például a Hungaroringen rendszerint nagyobb a hőség, mint máshol, mind tapasztaljuk, hogy ezek a nyári hőség évről évre fokozódik és egyre fullasztóbb.

Az FIA által az F1-es versenyzők egészségének extrém hőségben történő értékelésének részeként valamiféle klímaberendezés alkalmazásán fáradozik.

Amikor a katari pálya tavaly visszatért az F1-es naptárba, annak október eleji időpontja azt eredményezte, hogy még éjszaka sem csökkent 31°C alá a hőmérséklet. Ez több versenyzőnek is fizikai problémákat okozott az 58 körös versenyen. A Williams versenyzője, Logan Sargeant hőgutával küzdött, az Alpine-os Esteban Ocon a sisakjába hányt, az Aston Martin versenyzője, Lance Stroll pedig egy rövid időre elájult.

Ezt követően az FIA az összes csapattal konzultálva vizsgálatot indított a történtek kivizsgálására.

Jelenleg a Magyar Nagydíjon szerencséjük van a versenyzőknek, hogy a legnagyobb hőhullámot épp magunk mögött hagytuk, és egy árnyalattal talán jobb lesz a helyzet, mint Katarban volt. De nem biztos, hogy ez a következő években is így lesz.

Az Autosport információi szerint a Holland Nagydíjtól kezdve egy kísérleti rendszert szerelnek fel az egyik autóra, hogy teszteljék az FIA által kutatott, a pilótafülkében történő közvetlen léghűtés módszerét.

Úgy tudni, hogy a hagyományos légkondicionálóktól eltérően azonban ez a rendszer több kisebb szerkezet formájában van elhelyezve a pilótafülke és az azt körülvevő karosszéria körül, hogy a hűtött levegőt a versenyzőhöz vezesse.

A zandvoorti kísérletet a következő versenyeken végzett további tesztek követik majd, és ha ezek mind sikeresnek bizonyulnak, az FIA kötelezően be fogja vezetni a rendszert. Alkalmazása azonban csak akkor lesz kötelező, ha az időjárás, a hőség megkívánja.

Az FIA ezen kívül várhatóan arra kényszeríti majd a csapatokat, hogy kánikula esetén olyan orrkúpkialakítást alkalmazzanak, amelyen felső légbeömlő nyílás is található.

Az Autosport úgy tudja, hogy ilyen esetben engedélyezik csapatoknak, hogy egyes pilótafülke-elemeket eltávolítsanak az autóból, hogy azokat lehűtsék az autó használata előtt.

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Recent Posts

Norris piacra dobja az első cukormentes energiaitalát

A Forma-1-es sztár Lando Norris és a Monster összefogtak, hogy egy zéró cukortartalmú energiaitalt dobjanak…

6 óra ago

Verstappennek nem engedik, hogy úgy tegyen, mint Alonso

Miután Max Verstappen a Miami Nagydíj és Imola közötti kis szünetet arra használta, hogy a…

8 óra ago

Brutális zivatar jöhet Monacói Nagydíj versenyhétvégéjén?

A Forma-1-es szezon nyolcadik futamára Monacóban kerül sor, amely vitathatatlanul a sportág legikonikusabb helyszíne. A…

10 óra ago

Nagyon is ismerős arc lesz ott Monacóban az Aston Martinnal

Adrian Newey részt vesz a hétvégi Forma-1-es Monacói Nagydíjon, a technikai guru először lesz ott…

12 óra ago

Ritka eset: Helmut Marko gratulált egy versenyzőnek, méghozzá baleset ellenére!

Mint az ismert, a Red Bull berkein belül Helmut Marko felügyeli a márka versenyzőit. A…

14 óra ago

Verstappen már biztosan tudja, hol versenyez majd 2026-ban

Max Verstappen fontos győzelmet szerzett a Red Bullnak Imolában, hiszen mindkét McLaren-pilótát legyőzve pozitív irányba…

15 óra ago