Categories: F1

Az elmúlt 35 év legbotrányosabb csapatutasításos F1-es esetei

Bár ismét új győztest avathattunk a Magyar Nagydíjon Oscar Piastri személyében, mégsem ez lett a verseny legemlékezetesebb eleme. Hanem az, hogy a csapat a saját indoklatlanul megvariált stratégiáját azzal kompenzálta ki, hogy csapatutasítást alkalmazott.

Megcserélték a versenyzőik kerékcseréjének sorrendjét, ami Piastrit hozta hátrányba. A csapat érzékelte, hogy ez inkorrekt volt Piastrira nézve, ezért többször, nyomatékosan kérték Norrist, hogy engedje vissza az ausztrált maga elé az élre.

Sok rajongó felháborodott és azt hangoztatja, hogy ez most tönkreteszi az egész Forma-1-et. Nos, persze minden csapatutasítás nagyon kínos, és finoman szólva sem néz ki jól, ha ez megölné a Forma-1-et, akkor a Forma-1 már 20-30 éve halott lenne. Sőt már az ’50-es években is voltak ilyen esetek.

Most pedig sorra vesszük azokat a legutóbbi csapatutasításos „incidenst”, amelyek 1986 óta, az első Forma-1-es Magyar Nagydíj óta történtek.

1989. San-Marinó-i Nagydíj: Ayrton Senna – Alain Prost

A versenyzők a futam előtt megegyeztek, amelyikük a rajt után az első kanyarban előrébb lesz, az lesz a kedvezményezett helyzetben az egész versenyen. Nem tisztázták azonban pontosan, hogy mi a helyzet új rajt esetén.

A negyedik körben Gerhard Berger műszaki hiba miatt a falnak ütközött, autója pedig lángra lobbant, ezért piros zászlóval megszakították a versenyt. Az új rajtnál Prost rajtolt jobban, ő volt elöl az első kanyarban. Azonban Senna úgy értelmezte, hogy a megbeszéltek csak a verseny kezdetére, az első rajtra vonatkoznak, így az új rajt után támadta Prostot, majd kifékezte őt és átvette a vezetést. Prost ezt sérelmezte a verseny után.

1998. Ausztrál Nagydíj: Mika Häkkinen – David Coulthard

David Coulthard, látszólag uralta a versenyt, a futam vége felé azonban elengedte csapattársát. Utólag kiderült, hogy a páros a verseny előtt megegyezett, hogy aki az első kanyarban vezet, az nyeri a versenyt. Akkor azonban Häkkinen volt az élen.

Az esetet követően a Motorsport Világtanács úgy döntött, hogy a jövőben a verseny érdekeit sértő bármilyen cselekményt szigorúan büntetni fog.

1998. Belga Nagydíj: Damon Hill – Ralf Schumacher

Michael Schumacher a versenyen David Coulthard autójának hátuljába hajtott. Ez eredményezte, hogy szokatlan módon a Jordan csapat volt az, amely kettős győzelmet arathatott.

De ez nem ment simán. A második helyen haladó Ralf Schumacher gyorsabb volt, mint az élen álló Damon Hill. A csapat pedig azon dilemmázott, hogy hagyja-e a párost versenyezni, és kockáztasson-e egy incidenst, vagy utasítsák a versenyzőket, hogy tartsák a sorrendet és Schumacher ne is kíséreljen meg előzést.

2002. Osztrák Nagydíj: Michael Schumacher – Rubens Barrichello

A csapatutasítások netovábbja, hogy úgy mondjuk Ez az első, ami mindenkinek eszébe jut, ha a csapatutasítás szóba kerül.

Rubens Barrichello a győzelem küszöbén állt, amikor a Ferrari arra utasította, hogy engedje el csapattársát, Michael Schumachert, hogy a német az egyéni bajnoki címért folytatott versenyben a lehető legtöbb ponttal gyarapodhasson.

Barrichello engedelmeskedett, és az utolsó körben lelassított, hogy elengedje Schumacher. Ez azonban annyira látványos lassulás és elengedés volt, hogy a közönség totális unszimpátiáját váltotta ki. Mivel érezte, hogy kellemetlen a helyzet, Schumacher felengedte Barrichellót a dobogó legfelső fokára, és a győztes trófeát is átadta neki.

Barrichellót, Schumachert és a Ferrarit egymillió dollárra büntették a sportszabályzat 170. cikkelyének a dobogós ceremóniára vonatkozó előírásainak be nem tartása miatt.

2010. Német Nagydíj: Fernando Alonso – Felipe Massa

A híres „Fernando is faster than you”.

A csapatutasítás 2010-ben hivatalosan még mindig tiltott volt, a Ferrari „álcája” pedig nem volt kellően hatékony.

Felipe Massa állt az élen csapattársa, Fernando Alonso előtt, amikor a brazillal közölte a versenymérnöke, Rob Smedley a rádión, hogy „Fernando gyorsabb nálad. Megerősítenéd, hogy megértetted az üzenetet?”.

Massa bár nyilvánvalóan csalódott volt, de eleget tett a kérésnek és elengedte Alonsót.

Az FIA pedig a szezon végén feloldotta a csapatutasításokra vonatkozó tilalmat, arra hivatkozva, hogy túl nehéz volt azt ellenőrizni.

2013. Maláj Nagydíj: Sebastian Vettel – Mark Webber

A Multi-21 néven elhíresült eset. Ennyit mondott ugyanis grimasz kíséretében Webber Vettelnek, miután utóbbi megnyerte a verseny: Multi-21. Ez azt jelentette, hogy a 2-es számú versenyzőnek (Webber) kell az 1-es számú (Vettel) előtt lennie a megbeszéltek szerint. Vagyis Vettelnek maga elé kellett volna engednie csapattársát, ő azonban nem tett ennek eleget.

Vettel utólag bocsánatot kért, mondván, hogy nem volt fair Webberrel szemben, de később meggondolta magát, mondván, hogy ő volt a gyorsabb.

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Recent Posts

Hamilton elfeledett F1-es pilótát tart az egyik legtehetségesebb versenyzőnek, akivel valaha versenyzett

Lewis Hamilton elárulta, hogy egy olyan pilóta, aki mindössze egyetlen Forma-1-es futamot nyert, az egyik…

10 óra ago

Nulláról 5 kilométer – avagy hogyan vitt rá a Ferrari a futásra

Nem vagyok futó – mindig is utáltam a futást, egy busz után loholni is az…

12 óra ago

Colapinto fél másodpercet vert az Alpine olaszországi tesztjén a csapattársára

Franco Colapinto az A523-ast vezette vasárnap, átvéve Aron helyét, míg Martins, az enstoneiak korábbi junior…

14 óra ago

Schumacher szerint Doohan súlyos hibát követett el a balesetével

Ralf Schumacher szerint az a baleset, amit Jack Doohan elszenvedett Japánban, csak tovább rontotta az…

16 óra ago

Megérkezett 2025-ös F1-es kvízsorozatunk 4. fordulója!

A Forma-1-es Bahreini Nagydíj előtt ismét meghoztuk a már szokásos "nagydíjas" kvízünket! Teszteld a tudásod…

18 óra ago

Horner szerint a két erős versenyző miatt bukhatja a bajnokságot a McLaren

A hétvégéi japán futamon Max Verstappen letudta győzni az addig százszázalékos McLarent. A britek két…

20 óra ago