Motorsportol.hu
2025. május 23, péntek
  • Login
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás
No Result
View All Result
Motorsport Online
No Result
View All Result
Home F1

Az űrben járt az FIA zászló, de miben hasonlítanak az F1-esek és az űrhajósok?

Tajthi Andrea by Tajthi Andrea
2024.07.30.
Az űrben járt az FIA zászló, de miben hasonlítanak az F1-esek és az űrhajósok?

Fotó: LAT Images/Mercedes-Benz AG

Még a Brit Nagydíjon a Forma-1-es paddockba látogatott a svéd Marcus Wandt, az Európai Űrügynökség űrhajósa, aki átadta az FIA elnökének Mohammed Ben Sulayemnek azt az FIA zászlót, amelyet az év elején a Nemzetközi Űrállomásra vitt magával a szövetség 120. évfordulója alkalmából.

Egyben ő adta át George Russellnek a Brit Nagydíj pole pozíciójáért járó Pirelli-díjat (a nyitóképen).

Ez is érdekelhet

Új helyszínre látogat a Kamion Eb: következik a Lausitzring!

Új helyszínre látogat a Kamion Eb: következik a Lausitzring!

2025.05.22.
Emmy-díjat kapott a Netflix F1-es sorozata, a Drive to Survive

Emmy-díjat kapott a Netflix F1-es sorozata, a Drive to Survive

2025.05.22.

2024. január 18-án a korábbi vadászpilóta a világűrbe repült, hogy részt vegyen a Muninn küldetésben az ISS (Nemzetközi Űrállomás) fedélzetén. A Föld körül 17 900 mérföld/órás (20 800 km/h) sebességgel keringő Marcus Wandt háromhetes tartózkodása során közel 20 európai kísérletet támogatott, és több mint 100 órát töltött tudományos és technológiai bemutatókkal. Ezek közé tartozott a Surface Avatar kísérlet, amelynek során egy csapat robotot irányított a Földön az űrből, hogy segítsen előkészíteni a jövőbeli robotikus távműködtetést, valamint az Orbital Architecture kísérlet, amely azt vizsgálta, hogy az emberek fizikai és pszichológiai jólétét hogyan befolyásolhatja a szélsőséges és zárt környezetben való élet.

Az FIA egy izgalmas interjút is készített az űrhajóssal a sebességről, az innovációról, a pozitív változások ösztönzéséről és arról, hogy az F1-es pilóták nem sokban különböznek az űrhajósoktól.

„Rengeteg munka volt ez alatt a három hét alatt az ISS-en. És 100%-ban sikeres volt. Mindent elvégeztünk. A küldetés fantasztikus volt, de emellett ott van az egész élmény, hogy az űrben lártam” – mesélte Wandt.

„Már az is elképesztő volt, hogy beszálltam abba a rakétába, abba az űrhajóba, befeküdtem vagy ledőltem, és néztem a visszaszámlálást, amit már többször láttam a szimulátorban. Ennél is fontosabb volt a tudat, hogy amikor elérjük a nullát, az a kilenc Merlin hajtómű beindul, 7,2 millió newton erővel, és elkezdünk gyorsulni… Sok vadászgéppel repültem már a pályafutásom során, de ez a gyorsulás itt… Egyből elkezdődik, és csak növekszik, növekszik és növekszik és növekszik a végtelenségig. Az agyad szinte sikít. Olyan gyorsan megy. Több mint 27.000 kilométer per óra. Elképesztő, de nagyon szórakoztató. Nagyon ajánlom az utazást!

Mesélt arról is, hogy milyen kísérleteket végzett az űrállomáson.

„Sok élettani vagy élettudományi kísérletet végeztem, ahol én voltam a kísérleti alany. Tehát vérvizsgálatokat, agyi szkenneléseket és hasonló dolgokat végeztem az űrrepülés előtt, alatt és után. Az ezekből származó eredmények nagy része felhasználható a földi orvostudományban. És ez nagyon jól hangzik számomra, amikor az űrben lévő környezetet olyan dolgokra használhatjuk fel, amelyek mindenkinek hasznára válhatnak itt lent.”

„Aztán a technikai bemutatókat is végeztem, ahol az űrből irányítottam a földön lévő robotokat, és néha alacsony szintű irányítást végeztem, tényleg minden mozdulatukat ellenőriztem, és néha magas szintű parancsokat adtam a Földön lévő különböző avatárok közötti együttműködésre, miközben az űrben voltam. Ez elég fantasztikus volt.”

Felvitte magával az FIA zászlaját is a szövetség 120. évfordulója alkalmából, valamint hogy felhívja a figyelmet az FIA és az ESA (Európai Űrügynökség) innováció, tudomány és mérnöki tevékenység iránti elkötelezettségére. Wandtnak feltették azt a kérdést is, hogy milyen párhuzamot tudna vonni az autósport és az űrkutatás között.

„Nagyon sok van. Először is, az a fajta innováció, ami mindkettőben megvan, nagyon hasonló. Van egy doboz, amin belül kell maradnod, és vannak eszközeid és tudásod, amivel új ismereteket építhetsz. Innoválnod kell és feszegetned a határokat, miközben nagyon is tudatában kell lenned a biztonságnak, és közel kell kerülnöd ezekhez a határokhoz anélkül, hogy túllépnéd őket. Azt hiszem, pontosan ezt tesszük az űrrepülésben is.”

„És ott van még az egész csapatmunka, ahol van egy pilóta vagy egy űrhajós, de a csapat sokkal nagyobb, mint ők. Van egy személy, aki végrehajtja a műveleteket, de mindenki, aki mögötte áll, lehetővé teszi és megvalósítja az innovációt. Ezt nagyon fontos elismerni, és ez ugyanúgy igaz az űrrepülésre, mint a motorsportra.”

„Végül ott van az egész ember-gép interfész és interakció, amikor űrhajósként egy űrjárműben utazik valaki az űrbe, és függ attól, hogy a rendszer működik-e. Tudnia kell, hogyan működik, hol vannak a gyengeségei, hol vannak az erősségei, és hogyan lehet ezeket kihasználni. Ugyanez a helyzet akkor is, amikor repülőgépet vagy autót vezetünk. Akár vezetsz, akár egy űrhajót vezetsz, folyamatosan értékeled, és folyamatosan visszajuttatod az információkat a mérnöki csapatnak, mondván: ‘hé, ez jobb lenne, ha így csinálnánk, és ez az oka’.”

„Nagyon sok közös dolog van, amiből tanulhatunk, és ezt a tudást a közösségen kívülre is elvihetjük, és ez tetszik nekem. Ha van egy terület vagy valami, ami iránt szenvedélyesen érdeklődsz, és sokan vannak, akiknek ugyanez a szenvedélye, akkor elkezdesz ugyanazon cél felé haladni, és új innovációkat érhetsz el, új tudásszintekre juthatsz, és olyan dolgokat hozhatsz létre, amelyek máshol nem történtek volna meg. Ez az, ami engem hajt, és ezt látom itt és az űrközösségben is.”

Wandt szerint nagyon fontos az is, hogy ezt a tudatosságot eljuttassák az iskolásokhoz, hogy megismertessék a STEM-tárgyakban (tudomány, technológia, mérnöki ismeretek és matematika) és a kapcsolódó karrierekben rejlő lehetőségeket.

„Sok egyetemre járok, de középiskolákba és gimnáziumokba is, és a legtöbb gyerek nagyon kíváncsi. Amíg csak egy kicsit is elgondolkodtatod őket, addig nem tudják abbahagyni a kérdezősködést, ami nagyon szórakoztató. Csak tudatni velük, hogy a mérnöki, matematikai, természettudományos és technológiai területen rengeteg lehetőség van a kreativitásra, és hogy ezt a szenvedélyeddel is ötvözheted, ez az, amit nagyon szeretek. Látni lehet, ahogy a szemükben fellobban a tűz, és ez nagyon jólesik nekem, mert úgy gondolom, hogy az egyik legfontosabb dolog, amit én csinálok, és amit itt az F1-ben is tesznek, hogy inspiráljuk a fiatalokat. Úgy gondolom, hogy az FIA és az Európai Űrügynökség is eszközként használja a sportot és az űrkutatást arra, hogy a társadalom többi részébe is eljuttassa a tudást, és felkeltse az érdeklődést a mérnöki tudományok iránt.”

Arra a kérdésre, hogy az űrrepülés után mi a következő missziója, Wandt mókásan így felelt: „Nem tudom, talán beülök az egyik F1-es autóba?”

„Nem, a terv az, hogy folytatom a munkát az űrfejlesztéssel és az inspirációval, és hogy lesz-e újabb küldetés vagy sem, nem tudom. De nagyon remélem. Semmi sem lehetetlen!”

Tags: ESAEurópai ŰrügynökségF1FIAForma-1ISSMarcus WandtMohammed ben SulayemNemzetközi ŰrállomásSTEM
Tajthi Andrea

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Ki legyen a következő FIA elnök?
256 Szavazat · 256 szavazat
Szavazok

Ajánló

Ma lett 75 éves a Forma-1, lássuk milyen volt a kezdetekkor!

Ma lett 75 éves a Forma-1, lássuk milyen volt a kezdetekkor!

2025.05.13.
Miért nem tudsz Williams F1-es cuccokat venni Magyarországon? Itt a válasz!

Miért nem tudsz Williams F1-es cuccokat venni Magyarországon? Itt a válasz!

2025.05.06.
Hat éve mondta, most újraolvassuk: Jochen Mass interjúnk az F1-ről

Hat éve mondta, most újraolvassuk: Jochen Mass interjúnk az F1-ről

2025.05.05.

TOP 5

  • Újabb F1-es közeleg a menesztéséhez, az eredményei alapján nem tartanak rá igényt

    Újabb F1-es közeleg a menesztéséhez, az eredményei alapján nem tartanak rá igényt

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Dráma Misanóban: Kiss Norbi az utolsó helyről indul, Reinert a Révész Racing korábbi kamionjával ötödik!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Verstappennek nem engedik, hogy úgy tegyen, mint Alonso

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • A Monacói Nagydíj új szabálya egy kis aggodalomra adhat okot

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Az F1-film vetítésén járt a mezőny – Kitalálod ki az a 2 versenyző, aki nem volt ott?

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
Motorsportol

F1, F2, F3, MotoGP, Kamion Eb és egyéb motorsport hírek.

Mindenki motorsportol!

ADATBANK

Közösségi média moderálási alapelvek

Kapcsolat

Impresszum

RSS

ÁSZF

Adatkezelési tájékoztató

Szerzői jogok

Feliratkozás

  • „Paddock club” közösség
  • „Paddock news” lista

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás

© 2024 Motorsportol.hu

A szükséges sütik alkalmazása elengedhetetlen a honlapunk működéséhez. A weboldal böngészésével elfogadod a sütik használatát.