Categories: F1

Valójában csak a stratégia miatt vált szabálytalanná Russell autója?

George Russell egykiállásos stratégiája kiváló döntésnek mutatkozott a Belga Nagydíjon, hiszen az első helyen intették le a brit versenyzőt. Utána azonban kizárták a versenyből, mert autójának súlya nem volt megfelelő.

Ez elindította az „összeesküvés-elméleteket” is, melyek szerint nem a jó stratégiai döntés miatt tudott elsőként célbaérni, hanem a megengedettnél könnyebb Mercedese miatt.  Azt azonban cáfolni igyekszik Karun Chandhok egykori F1-es versenyző, a Sky Sports F1-es elemzője. Állítása szerint Russellnek semmilyen teljesítménybeli előnye nem származott könnyebb autójából.

„Milyen sajnálatos @GeorgeRussell63 számára – a stratégiát a javára fordította, és megérdemelte a győzelmet. Az utolsó 10 kör fenséges volt – sima, gyors, hibamentes.” – írta Chandhok X-en.

„Hogy igazságos legyek, az autó a verseny során soha nem került volna a 798 kg-os súlyhatár alá, mivel volt üzemanyag az autóban, így nem volt teljesítményelőnye.”

„Azonban egyértelmű a hiba a csapat részéről, mivel 798 a minimális ‘száraz súly’ üzemanyag nélkül, így egyből kizárás lett belőle, amint az FIA lecsapolta az autót.”

Chandhok megnyilvánulásával kapcsolatban azonban keletkezett némi káosz a véleményekben.

Az egyik X-felhasználó azt pedzegette, hogy már hogy ne lett volna teljesítményelőnye, ha az autó „száraz” önsúlya a határ alatt volt? Nyilvánvalóan arra célzott, hogy lehet, hogy verseny közben, üzemanyaggal megvolt a súlya az autónak, de annak a súlynak üresen kellett volna meglennie. Így az feltételezhető, épp annyival kevesebb üzemanyag volt az autóban, amivel üresen már túl könnyűvé válik az autó.

Russellnek azonban, több mint elég üzemanyag volt a tankjában, így az autója legális súlyú volt, amíg a pályán volt.

Az elméletek szerint így valójában nem is az üzemanyag mennyisége volt a kulcs a szabálytalan száraz súly kapcsán.

Hanem a gumikopás.

Sok versenyző megjegyezte, hogy a spái pálya új felülete a vártnál nagyobb gumikopást eredményezett. Ennek eredményeképpen Russell abroncsai – mivel csak egy kerékcserét alkalmazott – jóval kisebb gumitömeggel rendelkeztek, mint egy kétkiállásos stratégiát alkalmazó versenyző abroncsai.

Ezen felül a levezető kör hiánya (a a hosszú pálya miatt) azt is jelentette, hogy Russell nem tudott gumitörmelékeket felszedni a pályáról, amelyek lehetővé tették volna, hogy autója elérje a minimális súlyt.

„A hosszú stint miatt jobban elkopott a futófelület és a könnyebbek lettek gumik” – írta Chandhok.

„Azonban az FIA megteheti, hogy bármilyen más szettel mérlegelje az autót.”

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Recent Posts

Quartararo ugyan elfogadta, de nem tartja fairnek a büntetést, amivel a brit hétvégét kezdte

Fabio Quartararót megbüntették a Francia Nagydíjon, mert nem tett eleget az utasításoknak a balesete után.…

51 perc ago

Monaco cocktail az F1-es Monacói Nagydíjra – felnőtteknek

Azért felnőtteknek, mert ez a "recept" alkoholos. Az recept szó pedig azért került idézőjelbe, mert…

2 óra ago

Ismét Leclerc az élen, miközben Hadjar és egy McLaren is falazott

A Monacói Nagydíj második szabadedzésén ismét Charles Leclerc bizonyult a leggyorsabbnak, hazai közönség előtt. Nem…

3 óra ago

Megbüntették Strollt az első szabadedzéses ámokfutásáért

Nem úszta meg a büntetést Lance Stroll, aki Charles Leclerc-rel ütközött az első szabadedzésen. A…

4 óra ago

Túl hollywoodi, vagy pont jó az arány? Ez az F1-es pilóták reakciója az F1-filmre!

A Forma-1-es mezőny meghívást kapott az új F1-es film zártkörű vetítésére a Monacói Nagydíj előtt.…

5 óra ago

Bár elégedetlen, de Leclerc nyitott az élen haza versenyhétvégéjén, Monacóban

Charles Leclerc bizonyult a leggyorsabbnak a Monacói Nagydíj első szabadedzésén. Alig, hogy megkezdődött a gyakorlás,…

6 óra ago