Motorsportol.hu
2025. május 23, péntek
  • Login
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás
No Result
View All Result
Motorsport Online
No Result
View All Result
Home F1

Méltatlanul elfeledett az AVUS? 65 éve F1-es versenyt rendeztek ott, ma te vezethetsz rajta

Tajthi Andrea by Tajthi Andrea
2024.08.02.
Méltatlanul elfeledett az AVUS? 65 éve F1-es versenyt rendeztek ott, ma te vezethetsz rajta

Fotó: Tajthi Andrea

Egyetlen egyszer fordult elő, hogy a Forma-1-es német Nagydíjat nem Hockenheimben és nem is a Nürburgringen rendezték. 1959 augusztus 2-án ugyanis Berlin és az AVUS nevű pálya adott otthont a német versenynek.

Már ha lehet egyáltalán az AVUS-t pályának nevezni, mivel ez egy nyílegyenes autót szakasz, melynek két végén egy-egy hajtűkanyart alakítottak ki a versenyzéshez. Az AVUS egy mozaikszó, a „Automobil-Verkehrs- und Übungs-Straße”, vagyis „Autóforgalimi- és Gyakorló út” kifejezésből.

Ez is érdekelhet

Megbüntették Strollt az első szabadedzéses ámokfutásáért

Megbüntették Strollt az első szabadedzéses ámokfutásáért

2025.05.23.
Túl hollywoodi, vagy pont jó az arány? Ez az F1-es pilóták reakciója az F1-filmre!

Túl hollywoodi, vagy pont jó az arány? Ez az F1-es pilóták reakciója az F1-filmre!

2025.05.23.

Az AVUS-on rendezett Német Nagydíjat akkor két versenyre osztották, mert félő volt, hogy a gumik nem fogják bírni az egyenesek jelentette terhelést. Az elsőben Tony Brooks, Dan Gurney, Phil Hill sorrend született, így a Ferrari végzet az első három helyen.  A második futamon ismét a Ferrarik csatáztak az élen, ezúttal Bruce McLaren ellen, amíg utóbbi váltóprobléma miatt ki nem esett. Az összesített helyezések alapján a dobogóra kizárólag Ferrarik állhattak fel a Brooks, Gurney, Hill sorrendben.

De kanyarodjunk vissza a kezdetekhez!

Az 1921-ben elkészült pálya befejezésekor 19,5 km hosszú volt, tömörített földfelületből állt, két párhuzamos egyenessel és lapos, széles sugarú kanyarokkal a két végén. Itt rendezték meg a legelső Német Nagydíjat (még nem Forma-1-es nagydíjat!), 1926-ban. A nehezebb és erősebb autók hamar rámutattak a pálya hiányosságaira. Az egyik versenyző a gyakorlás során egy kátyúba hajtott, és felborult. Ő túlélte, de a szerelője meghalt. Egy másik versenyző ütközés következtében megölt három rendőrt. A versenyt egyébként Rudolf Caracciola nyerte.
Ezt követően a pályát újra aszfaltozták, de a nagydíj ennek ellenére a Nürburgringre költözött.

1937-ben rendeztek újra jelentősebb versenyt a pályán, ami mindenkit meglepett. A Nordkurve ugyanis egy téglával burkolt, 43°-os dőlésszögű kanyar lett, amely több mint 180°-os irányváltast is jelentett. És mivel a kanyar tetején nem volt támfal, hamarosan a „halálfal” becenevet kapta. Mivel a náci kormány úgy döntött, hogy az AVUS-t beilleszti a növekvő Reichsautobahn-hálózatba, a régi Sudkurve-t lebontották, hogy csomópont legyen. Az 1937-es versenyen, amelyet Formula Libre néven rendeztek meg, Luigi Fagioli szerezte meg a pole-t több mint 280 km/h-s átlagsebességgel. Ez a rekord egészen a Talladega Superspeedway 1969-es megnyitásáig állt.

1938 elején Bernd Rosemeyer meghalt az Autobahn Frankfurt és Darmstadt közötti hasonló egyenesben, ennek következtében hirtelen az autópályákat túl veszélyesnek ítélték a versenyzéshez. A háború utánig nem rendeztek ott több jelentős versenyt.

Politikai okok miatt az 1959-es Forma-1-es Német Nagydíjnak az AVUS adott otthont. Bár a Forma-1 csak egyszer látogatott az AVUS-ra, az útszakaszt 1998-ig hétvégente gyakran használták autóversenyekre.

A későbbi években az AVUS arról volt ismert, hogy a német Formula 3 és a DTM rendezett ott népszerű versenyeket. Az 1990-es években azonban két halálos baleset is történt, így később a versenyeket a Lausitzringre helyezték át.

Azóta a helyszín kizárólag autóútként funkcionál, amely út ma E51-es nevet viseli. Az egykori pálya déli kanyarját visszavette a természet, míg az északi kanyarból mellékút és parkoló lett, amely mellett az AVUS Motel és étterem található, hatalmas Mercedes emblémával a tetején.

2019-ben jártunk ott, akkor a tribünön még láthatóak voltak az autós festések. Azóta a lelátót a felújították, és AVUS TRIBÜNE néven rendezvényhelyszínként, konferenciahelyszínként funkcionál.

Tags: AVUSezen a naponF1Forma-1
Tajthi Andrea

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Ki legyen a következő FIA elnök?
274 Szavazat · 274 szavazat
Szavazok

Ajánló

Ma lett 75 éves a Forma-1, lássuk milyen volt a kezdetekkor!

Ma lett 75 éves a Forma-1, lássuk milyen volt a kezdetekkor!

2025.05.13.
Miért nem tudsz Williams F1-es cuccokat venni Magyarországon? Itt a válasz!

Miért nem tudsz Williams F1-es cuccokat venni Magyarországon? Itt a válasz!

2025.05.06.
Hat éve mondta, most újraolvassuk: Jochen Mass interjúnk az F1-ről

Hat éve mondta, most újraolvassuk: Jochen Mass interjúnk az F1-ről

2025.05.05.

TOP 5

  • Újabb F1-es közeleg a menesztéséhez, az eredményei alapján nem tartanak rá igényt

    Újabb F1-es közeleg a menesztéséhez, az eredményei alapján nem tartanak rá igényt

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • A Monacói Nagydíj új szabálya egy kis aggodalomra adhat okot

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Dráma Misanóban: Kiss Norbi az utolsó helyről indul, Reinert a Révész Racing korábbi kamionjával ötödik!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Az F1-film vetítésén járt a mezőny – Kitalálod ki az a 2 versenyző, aki nem volt ott?

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Verstappennek nem engedik, hogy úgy tegyen, mint Alonso

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
Motorsportol

F1, F2, F3, MotoGP, Kamion Eb és egyéb motorsport hírek.

Mindenki motorsportol!

ADATBANK

Közösségi média moderálási alapelvek

Kapcsolat

Impresszum

RSS

ÁSZF

Adatkezelési tájékoztató

Szerzői jogok

Feliratkozás

  • „Paddock club” közösség
  • „Paddock news” lista

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás

© 2024 Motorsportol.hu

A szükséges sütik alkalmazása elengedhetetlen a honlapunk működéséhez. A weboldal böngészésével elfogadod a sütik használatát.