F1

Méltatlanul elfeledett az AVUS? 65 éve F1-es versenyt rendeztek ott, ma te vezethetsz rajta

Egyetlen egyszer fordult elő, hogy a Forma-1-es német Nagydíjat nem Hockenheimben és nem is a Nürburgringen rendezték. 1959 augusztus 2-án ugyanis Berlin és az AVUS nevű pálya adott otthont a német versenynek.

Már ha lehet egyáltalán az AVUS-t pályának nevezni, mivel ez egy nyílegyenes autót szakasz, melynek két végén egy-egy hajtűkanyart alakítottak ki a versenyzéshez. Az AVUS egy mozaikszó, a „Automobil-Verkehrs- und Übungs-Straße”, vagyis „Autóforgalimi- és Gyakorló út” kifejezésből.

Az AVUS-on rendezett Német Nagydíjat akkor két versenyre osztották, mert félő volt, hogy a gumik nem fogják bírni az egyenesek jelentette terhelést. Az elsőben Tony Brooks, Dan Gurney, Phil Hill sorrend született, így a Ferrari végzet az első három helyen.  A második futamon ismét a Ferrarik csatáztak az élen, ezúttal Bruce McLaren ellen, amíg utóbbi váltóprobléma miatt ki nem esett. Az összesített helyezések alapján a dobogóra kizárólag Ferrarik állhattak fel a Brooks, Gurney, Hill sorrendben.

De kanyarodjunk vissza a kezdetekhez!

Az 1921-ben elkészült pálya befejezésekor 19,5 km hosszú volt, tömörített földfelületből állt, két párhuzamos egyenessel és lapos, széles sugarú kanyarokkal a két végén. Itt rendezték meg a legelső Német Nagydíjat (még nem Forma-1-es nagydíjat!), 1926-ban. A nehezebb és erősebb autók hamar rámutattak a pálya hiányosságaira. Az egyik versenyző a gyakorlás során egy kátyúba hajtott, és felborult. Ő túlélte, de a szerelője meghalt. Egy másik versenyző ütközés következtében megölt három rendőrt. A versenyt egyébként Rudolf Caracciola nyerte.
Ezt követően a pályát újra aszfaltozták, de a nagydíj ennek ellenére a Nürburgringre költözött.

1937-ben rendeztek újra jelentősebb versenyt a pályán, ami mindenkit meglepett. A Nordkurve ugyanis egy téglával burkolt, 43°-os dőlésszögű kanyar lett, amely több mint 180°-os irányváltast is jelentett. És mivel a kanyar tetején nem volt támfal, hamarosan a „halálfal” becenevet kapta. Mivel a náci kormány úgy döntött, hogy az AVUS-t beilleszti a növekvő Reichsautobahn-hálózatba, a régi Sudkurve-t lebontották, hogy csomópont legyen. Az 1937-es versenyen, amelyet Formula Libre néven rendeztek meg, Luigi Fagioli szerezte meg a pole-t több mint 280 km/h-s átlagsebességgel. Ez a rekord egészen a Talladega Superspeedway 1969-es megnyitásáig állt.

1938 elején Bernd Rosemeyer meghalt az Autobahn Frankfurt és Darmstadt közötti hasonló egyenesben, ennek következtében hirtelen az autópályákat túl veszélyesnek ítélték a versenyzéshez. A háború utánig nem rendeztek ott több jelentős versenyt.

Politikai okok miatt az 1959-es Forma-1-es Német Nagydíjnak az AVUS adott otthont. Bár a Forma-1 csak egyszer látogatott az AVUS-ra, az útszakaszt 1998-ig hétvégente gyakran használták autóversenyekre.

A későbbi években az AVUS arról volt ismert, hogy a német Formula 3 és a DTM rendezett ott népszerű versenyeket. Az 1990-es években azonban két halálos baleset is történt, így később a versenyeket a Lausitzringre helyezték át.

Azóta a helyszín kizárólag autóútként funkcionál, amely út ma E51-es nevet viseli. Az egykori pálya déli kanyarját visszavette a természet, míg az északi kanyarból mellékút és parkoló lett, amely mellett az AVUS Motel és étterem található, hatalmas Mercedes emblémával a tetején.

2019-ben jártunk ott, akkor a tribünön még láthatóak voltak az autós festések. Azóta a lelátót a felújították, és AVUS TRIBÜNE néven rendezvényhelyszínként, konferenciahelyszínként funkcionál.

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Recent Posts

Kiakadtak a római taxisok azon állításon, hogy úgy vezetnek, mint Verstappen

A római taxisok felháborodtak azon a feltételezésen, hogy annyira rosszul vezetnek, mint az "őrült" Max…

7 perc ago

Ha Tom Cruise lett volna főszereplő, bizonyára ráijesztett volna a stábra az F1 film rendezője szerint

Bizonyára másképp zajlott volna a forgatás, ha nem Brad Pitt, hanem Tom Cruise lenne a…

2 óra ago

Briatore tagadja a Crashgate-botrányban való részvételt: Állítja, hogy soha nem is beszélt Piquet-vel

Az Alpine ügyvezető tanácsadója, és immáron csapatfőnöke, Flavio Briatore azt állítja, hogy nem utasította az…

4 óra ago

Acosta kifakadt: „Nem vagyok hajlandó más opciót elfogadni”

Pedro Acosta nyíltan kifejezte elégedetlenségét a KTM versenyképességével kapcsolatban, különösen második MotoGP-szezonja során. „Nem vagyok…

6 óra ago

Luxusmárkát fogott első szponzornak a Cadillac

Komoly márkával indul a Cadillac szponzorainak bejelentése. Miközben a Cadillac gőzerővel készül a jövő évre,…

8 óra ago

Ezt a mosolyt sosem felejtjük el – 9 éve hunyt el Luis Salom

Luis Salom 2016. június 3-án, a Moto2-esek katalán hétvégéjének második szabadedzésén szenvedett halálos balesetet. Emlékezzünk…

18 óra ago