A Renault azon döntése, hogy az Alpine-t ügyfélmotoros csapattá alakítja át, sokkolta a francia gyártó motorsport-tevékenységét és a Viry-Châtillon-i motorgyáruk dolgozóit.
A bejelentés, amelyet a menedzsment átalakítása közepette hoztak nyilvánosságra, és amelynek eredményeképpen Bruno Famin hamarosan távozik az Alpine csapatfőnöki posztjáról, megdöbbentette az alkalmazottakat. A Renault 2026-ra tervezett saját F1-es erőforrás-projektjének hirtelen leállítása a jelentős befektetések és az ígéretes kezdeti eredmények ellenére dühöt és hitetlenséget váltott ki. A L’Equipe francia napilapnak nyilatkozva Karine Dubreucq szakszervezeti képviselő „hátba szúrásnak” nevezte ezt a lépést. A gyár, amely kulcsszerepet játszott a Renault 12 Forma-1-es konstruktőri világbajnoki címében, most bizonytalan jövő elé néz.Debreucq így nyilatkozott:
„Nem számítottunk erre, ez hátba szúrás, egy árulás. Olyan motorokat fejlesztettünk itt, amelyek tizenkét alkalommal is képesek voltak F1-es bajnokok lenni, és most ne tudnánk ezt? Meg sem várták az első tesztet a tesztpadon.”
A saját erőforrásuk feladásáról szóló döntés egy olyan időszakban született, amikor a Forma-1 a 2026-os szabályok bevezetésével egy új korszak küszöbén áll. Ezek az új szabályok, amelyek szorosabb versenyt és nagyobb hangsúlyt ígérnek a fenntarthatóságra, lehetőséget kínáltak a Renault számára, hogy újra csúcs erőforrásgyártóként erősítse meg pozícióját. A francia autógyártó végül más utat választott. Famin, aki több évig vezette a Renault motorosztályát, az F1 Beyond the Grid podcastnek elismerte a döntés emberi költségeit. Igazán nehéznek nevezte azt a feladatot, hogy a 250 fős személyzetet tájékoztassa a projekt törléséről.
„Ennek semmi köze ahhoz, hogy motorrészleges vagyok-e vagy sem. Ennek a dolgozókhoz van köze. Emberek, akik keményen dolgoznak egy projekten, motoron, váltón vagy bármi máson, évek óta teljes odaadással a szenvedélyüknek hódolnak, és akiknek azt mondjuk, hogy ennek vége. Ugyanakkor ez nagyon nehéz, különösen, ha a 2026-os projekt elég jól teljesített. Sok befektetés emberi oldalon, és az első eredményünk jó volt. Úgy döntöttünk, hogy pár nagyon, mondjuk úgy, hogy agresszív technikai opciót választunk. Az első eredmény azt mutatta, hogy helyes volt ezt tenni.”
A Renault most azzal a lehetőséggel kell szembenézzen, hogy nemcsak egy csapatnyi briliáns mérnököt veszíthet el a rivális gyártók hasznára. Végül azt is kockáztatják, hogy értékes szellemi tulajdonát is kiviszik az ajtón. Famin bízok benne, hogy sikerül meggyőzni őket, hogy maradjanak Viryben, és más projekteken dolgozzanak:
„Ez lehet a legnagyobb kihívásom. A szellemi tulajdon természetesen egy dolog, de a valódi értéket az emberek jelentik. Az munkavállalóink, a képességeik. Természetesen munkát ígértek nekik, de a szenvedélyüknek élő embereknek, akik a szenvedélyükért dolgoznak, ez kevés. Viryben nem csak az F1-et csináljuk, hanem minden további motorsport-programot is. Az Alpine programját, az összes szoftverfejlesztést, a rendszereket az egész projekthez Viryből felügyeljük. A Formula E-t is innen csináljuk, ahonnan az összes FIA-gyártót kifejlesztettük a Formula E-nek, amelyet a Nissan és a McLaren használ ma is a Formula E-ben. Rengeteg tevékenység van, még akkor is, ha a Forma-1 természetesen a munkák legnagyobb részét teszi ki. És most új projekteket kell létrehoznunk, inkább a nagyon magas szintű mérnöki oldalon, hogy a lehető legjobban kihasználjuk az emberek képességeit, amennyiben szívesen maradnak.”
Briatore Red Bullt intéz az Alpine számára, és kukázzák a Renault-t?