F1

Az FIA közölte, hogy joggal gyanított-e szabálytalanságot a Red Bull a riválisoknál

A Red Bull a McLarenre és a Mercedesre gyanakodott

Az FIA közleményt adott ki, amelyben kijelentette, hogy a 2024-es összes F1-es autó első szárnya jelenleg legális, és az irányító testület tesztjeinek megfelelő.

Az Olasz Nagydíj után a Ferrari és a Red Bull átfogóbb vizsgálatokat indítványozott a McLaren és a Mercedes első szárnyainak szabályszerűségét illetően. Erre azután került sor, hogy a fedélzeti felvételek nagyobb mértékű mozgást mutattak a szárnyak kialakításán belül a hétvége folyamán.

Az FIA a bajnokság belga hétvégéje óta kamerákkal figyeli az első szárnyak mozgását, hogy megállapítsa, a jelenlegi flexibiliátsi tesztek megfelelnek-e a célnak, és szükség van-e felülvizsgálatra. A testület határozottan kijelentette, hogy ez egy adatgyűjtés volt, nem pedig a csapatok vizsgálata.

Amikor bevezette ezeket a további ellenőrzéseket, az FIA azt állította, hogy az idei szezonban nem kíván változtatni a szabályokon. Az esetlegesen szükségesnek ítélt szabálymódosításokat csak 2025-ben vezetnék be.

Az FIA közleményét így idézi a Motorsport.com:

„Az FIA minden versenyen megvizsgálja az első szárnyakat, számos ellenőrzéssel (a felületek megfelelősége, a elhajlások megfelelősége) a vonatkozó F1-es technikai szabályzat tekintetében. Jelenleg minden első szárny megfelel a 2024-es szabályoknak.”

„A Belga Nagydíj óta az FIA az FP1-es és FP2-es edzések során további adatokat szerzett a dinamikus viselkedés értékeléséhez egy, az FIA által előírt videokamera segítségével, amely az első szárny olyan területeit rögzíti, amelyek a FOM hivatalos kameráin keresztül nem láthatók.”

„Ez a gyakorlat legalább Szingapúrig folytatódik, hogy minden csapat a különböző típusú pályákon (alacsony, közepes, magas és nagyon magas leszorítóerővel rendelkező pályákon) használhassa az FIA által előírt kamerát.”

„Ez egy nagy adatbázist fog biztosítani, amely lehetővé teszi az FIA számára, hogy a lehető legobjektívebb képet rajzolja ki a helyzetről, és számszerűsítse a pályán megfigyelt különböző dinamikai mintázatok közötti különbségeket.”

Hozzáteszik, hogy „egyetlen alkatrész sem végtelenül merev”, és ez egy adott terhelés alatt normális, hogy hajlik/mozdul, valamilyen mértékben. A 2024-es technikai szabályzat 3.15.5. cikkelye kimondja, hogy „bármely első szárny hátulsó élének bármely része legfeljebb 5 mm-t hajolhat el a terhelés tengelye mentén mérve, amikor 60 N pontszerű terhelést alkalmaznak a szárnyszárnyra merőlegesen”.

Az FIA hozzátette, hogy „az első szárny az évek során kihívást jelentő terület volt, mivel a különböző versenyzők aerodinamikai terhelési mintái eltérőek, ezért nehéz olyan terhelési vektort találni, amely az összes típusú első szárnyszerkezetre kiterjed.”

„Az autó más területein – beleértve a hátsó szárnyat és a padlószéleket – sokkal egységesebb aerodinamikai terhelési mintázatokkal rendelkeznek a rajtrácson, ami egy univerzálisabb terhelés-elmozdulás tesztet tesz lehetővé.”

„Az FIA-nak joga van új teszteket bevezetni, ha szabálytalanságok gyanúja merül fel. Nem tervezünk semmilyen rövid távú intézkedést, de a közép- és hosszútávot szem előtt tartva értékeljük a helyzetet” – írták.

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Recent Posts

Red Bull kivételt kér az FIA-tól: Arvid Lindblad már az F1-re készül?

A Red Bull különengedélyt kért az FIA-tól, hogy junior versenyzője, Arvid Lindblad megkaphassa a Forma-1-es…

29 perc ago

Jöhet egy újraegyesülés Rossi és korábbi tanítványa között?

Vannak bizonyos pletykák, miszerint Valentino Rossi és egykori tanítványa, Nicoló Bulega újra egymás útjába kerülhetnek…

1 óra ago

Letörölte a versenyző a közösségi oldalakat a telefonjáról, az F1, F2 és F3 közös közleményt adott ki

Több az FIA felügyelete alatt álló bajnokság is közösen ítélte el a közösségi oldalakon zajló…

2 óra ago

Változtat is, meg nem is az egyik szabályon az FIA a következő versenytől

Kiértékelte a Spanyol Nagydíjon elvégzett teszteket az FIA, így módosított az eredeti elképzelésén. Meglepő módon…

3 óra ago

Bottas felajánlotta magát a Red Bullnak

Továbbra is problémát jelent a Red Bullnak, hogy megtalálja azt a versenyzőt, aki Verstappen oldalán…

5 óra ago

F1-es puzzle, nehezített terep: 130 darabból rakhatod ki a mezőny 21. tagját

A mai puzzle már az ebben a hónapban a mozikba kerülő F1-es filmre (F1: The…

7 óra ago