F1

Legyőzte a sors, amikor a pályán legyőzhetetlen volt: Ezen a napon hunyt el Jochen Rindt

54 éve ezen a napon, 1970. szeptember 5-én vesztette életét Jochen Rindt, aki pár héttel később a Forma-1 első és egyetlen posztumusz világbajnoka lett. Reméljük, hogy az utolsó is…

De ki is volt Jochen Rindt? Érdemes őt megismernie a Forma-1 legújabb rajongóinak is!

Rindt (a nyitóképen jobb oldalon látható, míg a bal oldalon a Lotus csapatfőnöke, tervezőmérnöke, Colin Chapman) 1952-ben született, Németországban. Édesapja német, édesanyja osztrák volt, ő pedig később osztrák színekben versenyzett.

Iskolai éveiben mondhatni zűros gyereknek tartották. Ezzel kapcsolatban így idézte őt a The Guardian:

„Végül kirúgtak, és Angliába mentem angolul tanulni. Megtanultam vezetni, amíg Angliában voltam, de túl fiatal voltam ahhoz, hogy jogosítványt szerezzek. Amikor hazamentem, eltörött a lábam síelés közben, de úgy döntöttem, hogy több mint képes vagyok arra, hogy magam vezessek – még akkor is, ha az egyik lábam gipszben volt. Valójában 18 hónapig jogosítvány nélkül vezettem, aztán egy nappal azelőtt, hogy átvehettem volna a jogosítványt, elkaptak.”

Az autósport iránti érdeklődése nagymértékben megnőtt, amikor 1961-ben iskolai barátaival, köztük későbbi Forma-1-es pilótatársával, Helmut Markóval, meglátogatta a Német Nagydíjat a Nürburgringen

1961-ben kezdett el autóversenyezni, majd 2 év múlva váltott együléses autókra, és eredményes lett a Formula Junior és a Formula Two bajnokságban is. Abban az időben azonban hírhedt volt veszélyes stílusáról, egy budapesti utcai futamon majdnem a nézők közé csapódott.

1964-ben Rindt az Osztrák Nagydíjon debütált a Forma-1-ben, majd 1965-re teljes szezonra szóló versenyzői állást kapott a Coopernél. Rindt még ekkor találkozott Bernie Ecclestone-nal, és összebarátkoztak. Rindt, észrevéve Ecclestone kereskedelmi tehetségét, megengedte neki, hogy menedzselje, bár ez sosem öltött hivatalos formát. A Forma-1-ben Rindt számos barátra is szert tett, leginkább Jackie Stewarttal ápolt szoros barátságot.

1968-ban a Brabhamhez, majd 1969-ben a Lotushoz igazolt.

Utóbbinál Rindt végre versenyképes autóban ült, mely alkalmas volt rá, hogy megcsillantsa kivételes tehetségét.

Embed from Getty Images

Eredményeinek határása két versenypálya épült Ausztriában, az Österreichring (ma Red Bull Ring), amelynek Rindt tanácsadóként dolgozott, és a Salzburgring.

A Lotus árnyoldala azonban a fokozott veszély volt: a márka autói köztudottan rendkívül gyorsak volt, ám meglehetősen megbízhatatlanok is, ami versenyzői életeket is követelt.

Rindt első Forma-1-es futamgyőzelmét az 1969-es Egyesült Államok Nagydíján szerezte, majd 1970-ben az első kilenc futamból ötöt megnyert. Ki tudja, mennyit nyert volna még, ha lett volna rá lehetősége… Vesztét épp az imént említett műszaki megbízhatatlanság okozta. Az Olasz Nagydíj edzésén a szalagkorlátnak ütközött, majd a kórházba szállítás közben a versenyzőt halottnak nyilvánították. Feleségét Ninát és lányát Natashát hagyta hátra…

Embed from Getty Images

A bajnokságban azonban ekkorra már akkora előnye volt, hogy legközelebbi rivális, Jacky Ickx már nem tudott elegendő pontot szerezni a szezon hátralévő futamain, hogy utolésrje. Így Rindt posztumusz világbajnoki címet szerzett.

Natasha Rindt – aki apja halálakor 2 éves volt – később néhány évig Bernie Ecclestone-nal dolgozott, miután az átvette a Forma-1 kereskedelmi jogait.

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Recent Posts

Öröm Zandvoortban: az FIA meglepő intézkedése a futam élénkítése érdekében

Zandvoortban az FIA 60-ról 80 km/órára emeli a boxutca sebességkorlátozását, így pár másodperccel csökken a…

2 óra ago

De te meghaltál! – mondta Häkkinennek egy másik világbajnok

A Forma-1 YouTube-csatornáján közzétett kerekasztal beszélgetésből tett közzé egy részletet Instagramon, melyen legendás világbajnokok, Sir…

4 óra ago

A 2026-os F1-es autók lassabbak lesznek, de nem ez a lényeg!

Az FIA szerint túl nagy hangsúlyt kapott a 2026-ban érkező új szabályrendszer kapcsán az, hogy…

14 óra ago

Világos a Cadillac álláspontja Horner lehetséges F1-es szerepével kapcsolatban

A Cadillac eloszlatta azokat a pletykákat, miszerint a formálódó F1-es csapata lehetőség lenne a Red…

15 óra ago

Quartararo bepöccent a lemaradó Yamaha miatt, már csak a V4-ben bízik

Fabio Quartararo hétvégéje magyar hétvégéje korántsem mondható sikeresnek. A francia nagyon őszintén beszélt, többek között…

16 óra ago

Technikaisport-menedzser szakot indít a Széchenyi István Egyetem

A győri Széchenyi István Egyetem technikaisport-menedzser szakirányú továbbképzési szakot indít szeptembertől. A jelentkezési feltétel bármely…

17 óra ago