F1

Egy igazi F1-es matuzsálem is kalapács alá került

Innovatív volt a maga idejében

Az elmúlt időszakban megszaporodtak az F1-es témájú aukciók. Most is egy újabb Forma-1-es autóra lehet licitálni, amely autó hűen képviseli a hőskort.

Nagy-Britannia egyik legnagyobb autós aukciós oldalán megjelent egy olyan autó, amit már csak nagyon kevés élő ember láthatott valós verseny körülmények között.

Az említett versenyautó a Cooper-Bristol T40. Az 1955-ös F1-es modell volt a legendás Jack Brabham legelső Forma-1-es autója, amivel debütált a sorozatban a Brit Nagydíjon.

A sportág egyik legnagyobb legendája és legnagyobb hatást nyújtó alakja később három világbajnoki címig jutott, kettőt a Cooperrel egyet pedig a saját csapatával, a Brabhammel.

A T40 a korábbi T39-es modell továbbfejlesztett változata volt, ami utcai modell alapjaira épült Brabham saját elgondolása szerint. Történelmi ez a jármű, ugyanis ez volt a legelső farmotoros Forma-1-es autó. Az autót egy kétliteres, hathengeres Bristol motor hajtotta, tengelytávját pedig 20 mm-rel növelték meg az elődhöz képest.

Embed from Getty Images

Ugyan az innováció nem érte el a hatását, az 1955-ös Brit Nagydíjon Aintree-ban a vert mezőnyben végeztt vele Brabham. Több futamon nem indult ez a modell, de úttöröként számos jövőbeni innovációnak megágyazott.

Ezután több, világbajnokságon kívüli versenyen is rajthoz állt vele, majd egy évvel később eladta, hogy megalapozza saját maga és családja Európába költözését, ami végleg elindította őt a siker útján…

A következő bő egy évtizedben az autó többször is gazdát cserélt, 1964-ben Alan Robertson vásárolta meg, aki teljesen átépítette és egy sportautó prototípust alkotott meg belőle. Azonban a következő tulajdonos, Frank Cengia visszaállította eredeti és mai is látható állapotába.

Sokáig Ausztráliában volt az autó, Európába és az Egyesült-Királyságba az évszázad végén került. 1992-ben Thomas Bscher, a Bugatti későbbi elnökének birtokába került. A 21. században már több, történelmi GP-n is részt vettek vele, többek között Monacoban és Goodwoodban is.

Legutóbb pedig egy francia cég tulajdonolta, akik teljes motorfelújítást végeztek rajta.

Fontos kiemelni még, hogy ezen autó rendelkezik az FIA ún. történelmi műszaki útlevéllel is, amely 2025 júliusáig érvényes.

Az ára jelenleg 350 ezer euró, vagyis nagyjából 140 millió Ft.

Hegedűs Dávid

Recent Posts

„Minden versenyzőnek szerencséje volt, különösen nekem” – Bastianini félelmetesnek jellemezte a főfutamos balesetét

Rájárt a rúd Enea Bastianinire a Magyar Nagydíjon. Enea Bastianini számára felejthető volt a Magyar…

2 óra ago

Mansell egykori Williams Honda FW11-esét küldte meg Sato Laguna Secában – videó

A korábbi Forma-1-es pilóta, Takuma Sato körözhetett a legendás Williams Honda FW11-essel az idei Rolex…

3 óra ago

Ecclestone megüzente Verstappennek, hogy hová ne igazoljon sose

A korábbi Forma-1-vezér Bernie Ecclestone figyelmeztette Max Verstappent, hogy 2026 után ne igazoljon a Ferrarihoz.…

4 óra ago

Irány Csehország – folytatódik a kamion EB!

A nyári szünet után Csehországba utazik a kamion Európa-bajnokság mezőnye. Kiss Norbert, a Révész Racing…

5 óra ago

Tagadja a Red Bull-os pletykákat az IndyCar szupersztárja

A nyári szünet egyik fő pletykája volt, hogy a Red Bull állítólag jövőre leigazolná Verstappen…

6 óra ago

”Őrült hétvége volt” – Di Giannantonio becsületből teljesítette a Magyar Nagydíjat a motorcseréje után

Fabio Di Giannantonio élvezte a Balaton Parkot, de sok örömre lehetősége nem volt. Az első…

7 óra ago