F1

Egy igazi F1-es matuzsálem is kalapács alá került

Innovatív volt a maga idejében

Az elmúlt időszakban megszaporodtak az F1-es témájú aukciók. Most is egy újabb Forma-1-es autóra lehet licitálni, amely autó hűen képviseli a hőskort.

Nagy-Britannia egyik legnagyobb autós aukciós oldalán megjelent egy olyan autó, amit már csak nagyon kevés élő ember láthatott valós verseny körülmények között.

Az említett versenyautó a Cooper-Bristol T40. Az 1955-ös F1-es modell volt a legendás Jack Brabham legelső Forma-1-es autója, amivel debütált a sorozatban a Brit Nagydíjon.

A sportág egyik legnagyobb legendája és legnagyobb hatást nyújtó alakja később három világbajnoki címig jutott, kettőt a Cooperrel egyet pedig a saját csapatával, a Brabhammel.

A T40 a korábbi T39-es modell továbbfejlesztett változata volt, ami utcai modell alapjaira épült Brabham saját elgondolása szerint. Történelmi ez a jármű, ugyanis ez volt a legelső farmotoros Forma-1-es autó. Az autót egy kétliteres, hathengeres Bristol motor hajtotta, tengelytávját pedig 20 mm-rel növelték meg az elődhöz képest.

Embed from Getty Images

Ugyan az innováció nem érte el a hatását, az 1955-ös Brit Nagydíjon Aintree-ban a vert mezőnyben végeztt vele Brabham. Több futamon nem indult ez a modell, de úttöröként számos jövőbeni innovációnak megágyazott.

Ezután több, világbajnokságon kívüli versenyen is rajthoz állt vele, majd egy évvel később eladta, hogy megalapozza saját maga és családja Európába költözését, ami végleg elindította őt a siker útján…

A következő bő egy évtizedben az autó többször is gazdát cserélt, 1964-ben Alan Robertson vásárolta meg, aki teljesen átépítette és egy sportautó prototípust alkotott meg belőle. Azonban a következő tulajdonos, Frank Cengia visszaállította eredeti és mai is látható állapotába.

Sokáig Ausztráliában volt az autó, Európába és az Egyesült-Királyságba az évszázad végén került. 1992-ben Thomas Bscher, a Bugatti későbbi elnökének birtokába került. A 21. században már több, történelmi GP-n is részt vettek vele, többek között Monacoban és Goodwoodban is.

Legutóbb pedig egy francia cég tulajdonolta, akik teljes motorfelújítást végeztek rajta.

Fontos kiemelni még, hogy ezen autó rendelkezik az FIA ún. történelmi műszaki útlevéllel is, amely 2025 júliusáig érvényes.

Az ára jelenleg 350 ezer euró, vagyis nagyjából 140 millió Ft.

Hegedűs Dávid

Recent Posts

Örülhetnek, akik utálnak korán kelni! Itt a hétvégi Forma-1-es menetrend!

A tripla Forma-1-es versenyhétvégék második állomása következik hétvégén: a Bahreini Nagydíj. Ezúttal már fellélegezhetnek azok,…

2 óra ago

Piastri bosszús, amiért nem sikerült elkapni Verstappent

Oscar Piastri szerint a pályapozíció sokba került a McLarennek, a Max Verstappen elleni csatában. A…

12 óra ago

Las Vegasban debütál Mustangjával Gilyén Krisztián

Las Vegas, Monza, Le Mans, Zandvoort. Csak néhány azon legendás helyszínek közül, ahol május és…

13 óra ago

Jobban megismernéd Pecco Bagnaiát? Itt a lehetőség! 10 részes sorozattal készült

Pecco Bagnaia csatlakozott más versenyzők, például Jorge Martín és Aleix Espargaró trendjéhez, és új YouTube-csatornát…

14 óra ago

F1: Pontot sem szerzett, de a nap versenyzője lett

A japán Yuki Tsunoda első versenyhétvégéje a Red Bull csapatánál, a hazai versenye volt, a…

15 óra ago

Az FIA bejelentette, hogy a Japán Nagydíj után mintákat vettek Norris autójából

Lando Norris McLaren MCL39-es versenyautóját a Japán Nagydíj befejezése után az FIA széleskörű vizsgálatnak vetette…

15 óra ago