F1

Egy igazi F1-es matuzsálem is kalapács alá került

Innovatív volt a maga idejében

Az elmúlt időszakban megszaporodtak az F1-es témájú aukciók. Most is egy újabb Forma-1-es autóra lehet licitálni, amely autó hűen képviseli a hőskort.

Nagy-Britannia egyik legnagyobb autós aukciós oldalán megjelent egy olyan autó, amit már csak nagyon kevés élő ember láthatott valós verseny körülmények között.

Az említett versenyautó a Cooper-Bristol T40. Az 1955-ös F1-es modell volt a legendás Jack Brabham legelső Forma-1-es autója, amivel debütált a sorozatban a Brit Nagydíjon.

A sportág egyik legnagyobb legendája és legnagyobb hatást nyújtó alakja később három világbajnoki címig jutott, kettőt a Cooperrel egyet pedig a saját csapatával, a Brabhammel.

A T40 a korábbi T39-es modell továbbfejlesztett változata volt, ami utcai modell alapjaira épült Brabham saját elgondolása szerint. Történelmi ez a jármű, ugyanis ez volt a legelső farmotoros Forma-1-es autó. Az autót egy kétliteres, hathengeres Bristol motor hajtotta, tengelytávját pedig 20 mm-rel növelték meg az elődhöz képest.

Embed from Getty Images

Ugyan az innováció nem érte el a hatását, az 1955-ös Brit Nagydíjon Aintree-ban a vert mezőnyben végeztt vele Brabham. Több futamon nem indult ez a modell, de úttöröként számos jövőbeni innovációnak megágyazott.

Ezután több, világbajnokságon kívüli versenyen is rajthoz állt vele, majd egy évvel később eladta, hogy megalapozza saját maga és családja Európába költözését, ami végleg elindította őt a siker útján…

A következő bő egy évtizedben az autó többször is gazdát cserélt, 1964-ben Alan Robertson vásárolta meg, aki teljesen átépítette és egy sportautó prototípust alkotott meg belőle. Azonban a következő tulajdonos, Frank Cengia visszaállította eredeti és mai is látható állapotába.

Sokáig Ausztráliában volt az autó, Európába és az Egyesült-Királyságba az évszázad végén került. 1992-ben Thomas Bscher, a Bugatti későbbi elnökének birtokába került. A 21. században már több, történelmi GP-n is részt vettek vele, többek között Monacoban és Goodwoodban is.

Legutóbb pedig egy francia cég tulajdonolta, akik teljes motorfelújítást végeztek rajta.

Fontos kiemelni még, hogy ezen autó rendelkezik az FIA ún. történelmi műszaki útlevéllel is, amely 2025 júliusáig érvényes.

Az ára jelenleg 350 ezer euró, vagyis nagyjából 140 millió Ft.

Hegedűs Dávid

Recent Posts

Albon elvitte vacsorázni Russellt, miután utóbbi nem volt felhőtlenül elégedett társa versenyzésével

Hiába két nagy barát Alexander Albon és George Russell, a nagydíjon aligha szívlelték egymást, a…

2 óra ago

Miért nem merné bevállalni Lando Norris az Indy 500-at? És Piastri?

Vasárnap a Monacói Nagydíjjal egy napon került megrendezésre az Indy 500, mely a Monacói Nagydíjhoz…

4 óra ago

Colapinto hatalmas nyomás alatt: meglepő név érkezhet az Alpine csapatába

Franco Colapinto még csak most kezdte újra a Forma-1-es pályafutását, de az Alpine máris alternatív…

6 óra ago

Bezzecchi győzelme egy üzenet Martínnak, hogy az Aprilia is tud nyerni

Az Aprilia sikere jelezte Jorge Martínnak, hogy mégsem olyan rossz az a motor. A MotoGP…

8 óra ago

A Ferrari a Red Bull csapatfőnökét akarja?

Christian Horner német sajtóértesülések szerint tárgyalásokat folytatott a rivális Forma-1-es csapattal, a Ferrarival. A csapatfőnök…

9 óra ago

A Pepsi 2030-ig a Forma-1 hivatalos partnerévé vált

A Forma-1 és a Pepsi forradalmi, többéves megállapodást jelentett be, amelynek értelmében a PepsiCo 2030-ig…

11 óra ago