Categories: F1

Az FIA kivizsgálja, hogy „csalással” nyert-e Piastri és a McLaren

Kielemzik a McLaren "mini-DRS-ét"

Az FIA mérlegeli, hogy a McLaren „mini-DRS-e” által kiváltott vita nyomán tegyen-e lépéseket a Forma-1-ben a lehetséges hajlítható hátsó szárnyakkal kapcsolatban.

A McLaren hátsó szárnyának viselkedése a múlt hétvégi Azerbajdzsáni Nagydíjon került reflektorfénybe, miután a hátrafelé néző fedélzeti kamera rögzítette azt, és a televíziós közvetítésében is látható volt a viselkedése. Megfigyelték, hogy a hátsó szárny felső eleme az egyenesekben mozog. Ez segít csökkenteni a légellenállást és növelni a végsebességet. A „beceneve” azonnal „mini-DRS” lett.

A McLaren konstrukciójára a rivális csapatok is felfigyeltek, akik kérték az FIA-t, hogy tisztázzák, mit szabad és mit nem szabad a hátsó szárnyak rugalmasságát illetően.

A hétvégi Szingapúri Nagydíj előtt a motorsportot irányító testület elárulta, hogy most vizsgálja felül a Bakuban gyűjtött bizonyítékokat, hogy eldöntse, szükséges-e bármilyen intézkedés.

„Az FIA szorosan figyelemmel kíséri az összes autó karosszériájának rugalmasságát, és fenntartja magának a jogot, hogy a szezon során bármikor felszólítsa a csapatokat a módosításokra” – áll az FIA közleményében.

„Azonban, ha egy csapat sikeresen átmegy az összes alakváltozási teszten, és betartja a szabályokat és a technikai irányelveket, akkor úgy tekintik, hogy teljes mértékben megfelelnek a követelményeknek, és nem lesz további intézkedés.”

„Az FIA jelenleg vizsgálja az adatokat és minden további bizonyítékot, amely a bakui nagydíj kapcsán felmerült, és mérlegeli az enyhítő intézkedéseket a jövőbeni végrehajtáshoz.”

„Ez része a technikai szabályosság vizsgálatakor szokásos folyamatnak, és az FIA fenntartja magának a jogot, hogy szükség esetén a szezon során szabályozási változtatásokat vezessen be.”

Mivel a McLaren hátsó szárnya egyébként átment a kötelező teszteken, így az teljes mértékben megfelel a jelenlegi szabályoknak. A vita azonban arról folyik, hogy a szárny szándékos megtervezése, hogy úgy hajoljon, ahogyan az történik, ellentétes-e az FIA útmutatásaival, az elfogadható hajlítást illetően.

A rivális csapatfőnökök figyelemmel kísérik a McLaren fejleményeit, miközben arra törekszenek, hogy egyértelműbbé váljon, mit tekintenek elfogadhatónak.

„Az aero rugalmasság már sok-sok éve tényező, és még ha egy szárny át is megy az FIA tesztjén, a szabályok továbbra is nagyon egyértelműek: az alkatrész nem tervezhető hajlásra” –  nyilatkozta az egyik csapatfőnök az Autosportnak.

„Az FIA-ra hagyatkozunk, hogy megmondja, oké, mik a határai? Természetesen minden hajlik egy bizonyos mértékig, de mi az, ami elfogadható és mi az, ami nem?”

„Kezdjük újra látni, hogy a végleteket kihasználják, és azt hiszem, az FIA-n múlik, hogy eldöntse, hogy ez rendben van-e.”

„Nagy a szórás, hogy ki mit csinál most, nyilván nagy az érdeklődés a McLaren hátsó szárnya iránt Baku után, és van benne teljesítmény, persze, hogy van.”

„Ezért van az, hogy mindenki azt hajszolja. De csak tudni kell, hogy mi az ésszerű, és mi az, ami hülyeség.”

De bár a McLaren áll a jelenlegi intrika középpontjában, úgy tudni, hogy nem ők ez az egyetlen csapat, amelynek hátsó szárnyának kialakítása reflektorfénybe került, akár az egyenesekben való hajlás, akár a résnyílás megnyitása miatt.

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Recent Posts

Verstappen Antonellinek köszönheti a pole-t? Minenesetre elmennek együtt tésztázni

A Red Bull Racing négyszeres világbajnoka, Max Verstappen megköszönte a Mercedes újoncának, Andrea Kimi Antonellinek,…

15 perc ago

Leclerc a kormányt ütve, káromkodva szidta önmagát

A Ferrari monacói versenyzője, Charles Leclerc meglehetősen dühös volt magára a Brit Nagydíj időmérő edzése…

1 óra ago

Vasseur kifakadt: Az autóval semmi gond, az időmérő a pilótái teljesítményén ment el

Fred Vasseur általában mindig a pilótái, Lewis Hamilton és Charles Leclerc mellé áll. De Silverstone-ban…

1 óra ago

Túlerőltette Hamilton, ezért bukta a pole-t

Sokáig úgy tűnt, hogy Lewis Hamilton hatalmas körrel hazai közönség előtt szerzi meg első ferraris…

2 óra ago

A siker receptje a Rossi-faktorban rejlik? Kulisszatitkok a VR46 garázsából

Valentino Rossi már nem versenyez aktívan a motorversenyeken, ám továbbra is jelentős befolyással bír, és…

4 óra ago

Tizenhárom évvel fiatalabb énekesnővel randizik Lewis Hamilton?

A Forma-1-es Brit Nagydíj hétvégéjén újfent szárnyra kaptak olyan pletykák, amelyek Hamilton magánéletéről szólnak. A…

6 óra ago