Categories: F1

Több pénzből gazdálkodhat az Audi, mint az összes többi csapat

A Forma-1 2026-tól módosítja költségvetési keretét, hogy kompenzálja a magasabb bérszínvonalú országokban működő csapatok költségeit – értesült a BBC Sport.

A lépés segíti az Audi azon próbálkozását, hogy versenyképessé váljanak, amikor alig több mint egy év múlva hivatalosan is belépnek az F1-be. A németek megvásárolták a Sauber csapatot, amelynek székhelye Svájcban van. Itt a fizetések 35-45%-kal magasabbak, mint az Egyesült Királyságban vagy Olaszországban – ahol a többi kilenc csapat bázisa található. A döntésről már legalább két éve egyeztettek, de az irányító testület, az FIA Motorsport Világtanácsának csütörtöki ülésén megerősítették.

Bár ez azt jelenti, hogy az Audi a riválisoknál magasabb költségvetési plafon alatt fog működni, az FIA úgy véli, hogy a változtatás biztosítja, hogy minden istálló a sajátos körülményeire tekintettel a plafonon belül egyenlő pénzügyi feltételek mellett működjön.

A döntés, amelyet az F1-en belül több magas szintű forrás is megerősített, a költségvetési sapka átalakításának része. Ennek célja a működés racionalizálása, közel négy évvel a 2021-es bevezetése óta. Egyéb változások mellett ez a plafon az idei évi 135 millió dollárról csapatonként 215 millió dollárra emelkedik 2026-ra. Bár ez úgy tűnik, mintha a limitet jelentősen megemelték volna, a nettó hatás reálértéken az infláció szintjénél csak kis mértékben emelik meg a korlátot. Ennek az az oka, hogy a plafon működésén belül számos újraszámítást és kompenzálást végeztek. Ezek közé tartozik, hogy az Egyesült Királyságban székhellyel rendelkező csapatok nem kaphatnak adókedvezményt a kutatási és fejlesztési költségeik után. A felső határ 2021-es bevezetése óta eltelt időszakban az árfolyamok pedig változtak.

A valós költségvetési keretösszeg, amellyel az Audi a többi csapathoz képest működni fog, még nem került kiszámításra. Ez attól függ majd, hogy az Audi költségvetésének mekkora részét fordítja konkrétan fizetésekre, amelyekre az FIA képlete szerint a többi csapatéhoz képest magasabb költséget vetítenek ki. A számítások alapjául a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) adatai szolgálnak a világ országainak átlagfizetéseiről, valamint a Forma-1-ben szereplő csapatok béradatai. Az F1 első három top csapatánál átlagosan 90 ezer fontot keresnek. Ugyanez a szám a világbajnokságban az idei szezonban utolsó helyen álló Sauber esetében mégis 125 ezer font.

A fizetések a csapatok költségvetésének körülbelül 35-40%-át teszik ki. Ez azt jelenti, hogy a Sauber/Audi gyakorlatilag alacsonyabb költségvetési sapka mellett dolgozik, mint bármely másik alakulat. Mattia Binotto, akit a múlt hónapban neveztek ki az Audi operatív és technikai vezetőjének, a BBC Sportnak elmondta, hogy az Audi nem lenne képes versenyképes lenni a Forma-1-ben ezen kiigazítás nélkül. Elmondta, hogy az Audi elfogadta, hogy a 2026-os újraszámításban tükröződő árfolyamváltozások következtében 20 millió dolláros hátrányból indulnak.

A többi kilenc csapat ellenzi, hogy 2026-ban bevezessék a költségvetési korlát kompenzációját. Ugyanakkor nem tudják megakadályozni, hogy ez megtörténjen, mivel egyikük sem írta alá a 2026-ra szóló F1-es szerződését. Nincs tehát olyan irányítási struktúra, amellyel befolyásolhatnák a döntést. A következő két hónapban azonban további megbeszélésekre kerül sor a kérdésben. A csapatok áttanulmányozhatják az FIA által rendelkezésükre bocsátott számadatokat, mielőtt a végleges döntés a Világtanács következő, decemberi ülésén megszülethet.

Vámosi Péter

Recent Posts

Inkább üsd ki F1-es csapattársad – az olcsóbb, mint a kaki!

Még csak két szabadedzésen vagyunk túl a Bahreini Nagydíj hétvégéjén, de Williams versenyzői, Carlos Sainz…

51 perc ago

Meglepetés pole pozíció Hollandiában, bajnokaspiránsok a legjobb háromban

A hétvégén igazi motorsportos dömping zajlik le. Nem lehet megfeledkezni a Superbikeról sem, amely Hollandiába…

1 óra ago

Van egy dolog, amiben a Ferrari idén verhetetlen

A Ferrari rajongói bizonyára ennél jóval jobb szezonkezdetben reménykedtek. Hamilton és Leclerc egyelőre messze elmaradnak…

2 óra ago

A Hungaroringen csapódik a falnak Brad Pitt – Itt az F1-film magyar szinkronos előzetese!

Megérkezett a magyar szinkronos előzetes az év egyik legjobban várt filmjéhez, az F1-hez, amelyben Brad…

3 óra ago

Leclerc: A fejlesztések ellenére sem vagyunk elég gyorsak

A rossz évkezdés miatt a Ferrari idejekorán beveti Bahreinben idei első komolyabb fejlesztési csomagját. Ám…

4 óra ago

A sorminta alapján Gresini-győzelemre készülnek Katarban, ám Álex Márquez nem ennyire magabiztos

A Gresini Ducati versenyzője, Álex Márquez a MotoGP világbajnoki éllovasaként utazott Katarba. A spanyol ezt…

5 óra ago