Categories: F1

Több pénzből gazdálkodhat az Audi, mint az összes többi csapat

A Forma-1 2026-tól módosítja költségvetési keretét, hogy kompenzálja a magasabb bérszínvonalú országokban működő csapatok költségeit – értesült a BBC Sport.

A lépés segíti az Audi azon próbálkozását, hogy versenyképessé váljanak, amikor alig több mint egy év múlva hivatalosan is belépnek az F1-be. A németek megvásárolták a Sauber csapatot, amelynek székhelye Svájcban van. Itt a fizetések 35-45%-kal magasabbak, mint az Egyesült Királyságban vagy Olaszországban – ahol a többi kilenc csapat bázisa található. A döntésről már legalább két éve egyeztettek, de az irányító testület, az FIA Motorsport Világtanácsának csütörtöki ülésén megerősítették.

Bár ez azt jelenti, hogy az Audi a riválisoknál magasabb költségvetési plafon alatt fog működni, az FIA úgy véli, hogy a változtatás biztosítja, hogy minden istálló a sajátos körülményeire tekintettel a plafonon belül egyenlő pénzügyi feltételek mellett működjön.

A döntés, amelyet az F1-en belül több magas szintű forrás is megerősített, a költségvetési sapka átalakításának része. Ennek célja a működés racionalizálása, közel négy évvel a 2021-es bevezetése óta. Egyéb változások mellett ez a plafon az idei évi 135 millió dollárról csapatonként 215 millió dollárra emelkedik 2026-ra. Bár ez úgy tűnik, mintha a limitet jelentősen megemelték volna, a nettó hatás reálértéken az infláció szintjénél csak kis mértékben emelik meg a korlátot. Ennek az az oka, hogy a plafon működésén belül számos újraszámítást és kompenzálást végeztek. Ezek közé tartozik, hogy az Egyesült Királyságban székhellyel rendelkező csapatok nem kaphatnak adókedvezményt a kutatási és fejlesztési költségeik után. A felső határ 2021-es bevezetése óta eltelt időszakban az árfolyamok pedig változtak.

A valós költségvetési keretösszeg, amellyel az Audi a többi csapathoz képest működni fog, még nem került kiszámításra. Ez attól függ majd, hogy az Audi költségvetésének mekkora részét fordítja konkrétan fizetésekre, amelyekre az FIA képlete szerint a többi csapatéhoz képest magasabb költséget vetítenek ki. A számítások alapjául a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) adatai szolgálnak a világ országainak átlagfizetéseiről, valamint a Forma-1-ben szereplő csapatok béradatai. Az F1 első három top csapatánál átlagosan 90 ezer fontot keresnek. Ugyanez a szám a világbajnokságban az idei szezonban utolsó helyen álló Sauber esetében mégis 125 ezer font.

A fizetések a csapatok költségvetésének körülbelül 35-40%-át teszik ki. Ez azt jelenti, hogy a Sauber/Audi gyakorlatilag alacsonyabb költségvetési sapka mellett dolgozik, mint bármely másik alakulat. Mattia Binotto, akit a múlt hónapban neveztek ki az Audi operatív és technikai vezetőjének, a BBC Sportnak elmondta, hogy az Audi nem lenne képes versenyképes lenni a Forma-1-ben ezen kiigazítás nélkül. Elmondta, hogy az Audi elfogadta, hogy a 2026-os újraszámításban tükröződő árfolyamváltozások következtében 20 millió dolláros hátrányból indulnak.

A többi kilenc csapat ellenzi, hogy 2026-ban bevezessék a költségvetési korlát kompenzációját. Ugyanakkor nem tudják megakadályozni, hogy ez megtörténjen, mivel egyikük sem írta alá a 2026-ra szóló F1-es szerződését. Nincs tehát olyan irányítási struktúra, amellyel befolyásolhatnák a döntést. A következő két hónapban azonban további megbeszélésekre kerül sor a kérdésben. A csapatok áttanulmányozhatják az FIA által rendelkezésükre bocsátott számadatokat, mielőtt a végleges döntés a Világtanács következő, decemberi ülésén megszülethet.

Vámosi Péter

Recent Posts

Ricciardo és a nyugodt élet szépségei: Egészségesebb, fittebb lett, és főzni tanul

Közel egy éve már, hogy Daniel Ricciardo nem Forma-1-es versenyző – és más bajnokságban sem…

48 perc ago

“Nyerni mindig más, akárhol vagy” – De Vries a fiatal generációról

A Magyar Nagydíjon járt Nyck de Vries, ahol a Formula 2 és Formula 3 futamait…

3 óra ago

Alonso firtatta Bortoleto származását

Gabriel Bortoleto lenyűgöző teljesítményt nyújtott a Magyar Nagydíjon, ahol a brazil pilóta Sauberével a hatodik…

5 óra ago

Nagyon várta a Magyar Nagydíjat a spanyol versenyző, aki meglepő névnek szurkol

Bruno del Pinóval arról beszélgettünk, hogyan érez a hullámzó első F3-as szezonjáról, milyen a Hungaroring,…

7 óra ago

BREAKING: Colapinto balesetet szenvedett a Pirelli mai tesztjén a Hungaroringen!

Több Forma-1-es csapat is Magyarországon maradt a 2026-os gumiabroncs-tesztelés céljából, Franco Colapinto szerdai stintjét azonban…

8 óra ago

A világ egyik legfélelmetesebb kanyonja után Razgatlıoğlu a Nordschleifén folytatja – immár négy keréken

Razgatlıoğlu – ahogyan sok más motorversenyző is – nemcsak a kétkerekűekért rajong, hanem az autók…

9 óra ago