Categories: F1

Több pénzből gazdálkodhat az Audi, mint az összes többi csapat

A Forma-1 2026-tól módosítja költségvetési keretét, hogy kompenzálja a magasabb bérszínvonalú országokban működő csapatok költségeit – értesült a BBC Sport.

A lépés segíti az Audi azon próbálkozását, hogy versenyképessé váljanak, amikor alig több mint egy év múlva hivatalosan is belépnek az F1-be. A németek megvásárolták a Sauber csapatot, amelynek székhelye Svájcban van. Itt a fizetések 35-45%-kal magasabbak, mint az Egyesült Királyságban vagy Olaszországban – ahol a többi kilenc csapat bázisa található. A döntésről már legalább két éve egyeztettek, de az irányító testület, az FIA Motorsport Világtanácsának csütörtöki ülésén megerősítették.

Bár ez azt jelenti, hogy az Audi a riválisoknál magasabb költségvetési plafon alatt fog működni, az FIA úgy véli, hogy a változtatás biztosítja, hogy minden istálló a sajátos körülményeire tekintettel a plafonon belül egyenlő pénzügyi feltételek mellett működjön.

A döntés, amelyet az F1-en belül több magas szintű forrás is megerősített, a költségvetési sapka átalakításának része. Ennek célja a működés racionalizálása, közel négy évvel a 2021-es bevezetése óta. Egyéb változások mellett ez a plafon az idei évi 135 millió dollárról csapatonként 215 millió dollárra emelkedik 2026-ra. Bár ez úgy tűnik, mintha a limitet jelentősen megemelték volna, a nettó hatás reálértéken az infláció szintjénél csak kis mértékben emelik meg a korlátot. Ennek az az oka, hogy a plafon működésén belül számos újraszámítást és kompenzálást végeztek. Ezek közé tartozik, hogy az Egyesült Királyságban székhellyel rendelkező csapatok nem kaphatnak adókedvezményt a kutatási és fejlesztési költségeik után. A felső határ 2021-es bevezetése óta eltelt időszakban az árfolyamok pedig változtak.

A valós költségvetési keretösszeg, amellyel az Audi a többi csapathoz képest működni fog, még nem került kiszámításra. Ez attól függ majd, hogy az Audi költségvetésének mekkora részét fordítja konkrétan fizetésekre, amelyekre az FIA képlete szerint a többi csapatéhoz képest magasabb költséget vetítenek ki. A számítások alapjául a Gazdasági Együttműködési és Fejlesztési Szervezet (OECD) adatai szolgálnak a világ országainak átlagfizetéseiről, valamint a Forma-1-ben szereplő csapatok béradatai. Az F1 első három top csapatánál átlagosan 90 ezer fontot keresnek. Ugyanez a szám a világbajnokságban az idei szezonban utolsó helyen álló Sauber esetében mégis 125 ezer font.

A fizetések a csapatok költségvetésének körülbelül 35-40%-át teszik ki. Ez azt jelenti, hogy a Sauber/Audi gyakorlatilag alacsonyabb költségvetési sapka mellett dolgozik, mint bármely másik alakulat. Mattia Binotto, akit a múlt hónapban neveztek ki az Audi operatív és technikai vezetőjének, a BBC Sportnak elmondta, hogy az Audi nem lenne képes versenyképes lenni a Forma-1-ben ezen kiigazítás nélkül. Elmondta, hogy az Audi elfogadta, hogy a 2026-os újraszámításban tükröződő árfolyamváltozások következtében 20 millió dolláros hátrányból indulnak.

A többi kilenc csapat ellenzi, hogy 2026-ban bevezessék a költségvetési korlát kompenzációját. Ugyanakkor nem tudják megakadályozni, hogy ez megtörténjen, mivel egyikük sem írta alá a 2026-ra szóló F1-es szerződését. Nincs tehát olyan irányítási struktúra, amellyel befolyásolhatnák a döntést. A következő két hónapban azonban további megbeszélésekre kerül sor a kérdésben. A csapatok áttanulmányozhatják az FIA által rendelkezésükre bocsátott számadatokat, mielőtt a végleges döntés a Világtanács következő, decemberi ülésén megszülethet.

Vámosi Péter

Recent Posts

Komoly fejlesztésekkel készül még idén a Sauber

Nico Hülkenberg lévén szenzációs, ötödik helyet ért el a svájci kicsapat Barcelonában. A sereghajtónak titulált…

2 óra ago

Miért vált divatsporttá a Forma-1? A modern rajongói kultúra árnyoldalai

Az elmúlt években a Forma-1 új aranykorát éli – legalábbis nézettség és népszerűség szempontjából. A…

4 óra ago

Körvonalazódott Zarco jövője, Chantra viszont kikerülhet a MotoGP-ből

Amíg Johann Zarco új szerződést kaphat, addig Somkiat Chantra helyzete aggasztó. Egészen magas hőfokon izzik…

14 óra ago

Colapinto napjai meg vannak számlálva? Briatore nem elégedett vele

Flavio Briatore egyáltalán nem boldog Franco Colapinto eddig produkcióival. Az argentin versenyző az idei szezon…

16 óra ago

Az F1-es riportermőt műtéte után támadták kinézete miatt

Lee McKenzie, Forma-1-es tévériporter nyíltan beszélt Instagramon a „szörnyű” és „undorító” megjegyzésekről, amelyeket a múlt…

18 óra ago

E-sport premier a NET4+-on: jön a GT World Series

A MATCH4, az ARENA4 és a NET4+ kilenc hagyományos és egy online motorsport sorozatból közvetít…

19 óra ago