Categories: F1

Az F1-es csapatoknak emiatt panaszt kéne tenniük az FIA-nál

A Ferrari, a Mercedes és az Alpine a Forma-1-es mezőny három gyári csapata. Motorjaikat és kasznijaikat maguknak építik.

Az Alpine azonban hamarosan lemond erről a státuszáról, mivel bezárja F1-es motorüzemét Viryben. Luca de Meo, a Renault csoport vezérigazgatója a 2026-os szabályváltozások előtt megegyezett a Mercedesszel a motorszállításról.

A Cadillac megszerezte az Alpine motorjának szellemi tulajdonjogát, miközben az Andrettivel együtt megpróbálnak beszállni a Forma-1-be.

A konstruktőri bajnokságot jelenleg vezető McLaren a Mercedes ügyfele. A Honda a Red Bull-lal ért el sikereket, de 2026-tól az Aston Martinnal áll össze.

A Red Bull a Forddal együttműködve saját hajtásláncot épít az új szabályrendszerhez, és a junior RB csapatot is ellátja majd.

A Williams továbbra is a Mercedes mellett kötelezi el magát, míg a Sauber megválik a Ferrari erőforrásától, mivel az Audi gyári csapata lesz.

Az egyik különleges helyzetben lévő csapat a Haas. Legalább 2028 végéig a Ferrari motorjait használják majd, de most bejelentették, hogy technikai partnerséget kötöttek a Toyotával. A Haas emellett a Dallarával is szerződésben áll, ők 2016 óta építik a kasznikuat. A Toyota-megállapodásuk részeként pedig hozzáférhetnek a japán óriás személyzetéhez és létesítményeihez.

A veterán F1-es újságíró és korábbi F1-es menedzser Peter Windsor a YouTube-csatornáján azt mondta, hogy a rivális csapatoknak nyomást kellene gyakorolniuk az FIA-ra, hogy vizsgálódjon ez ügyben. Szerinte a Haas üzleti modellje ellentétes a szabályok szellemével.

„Ez elég ijesztő. Eléggé meglep, hogy a Haas körül a többi középmezőnybeli csapat közül nem panaszkodnak többen is emiatt az FIA-nál” – mondta Windsor. „Itt van a Haas, amely alapvetően csak egy versenycsapat egy tervezőirodával. A gyártáshoz a Toyotát és a Dallarát, az erőforrásokat és a hajtásláncokat pedig a Ferrarit szállítja. Szóval ha én lennék a Williams, aki ezt az egészet egyedül csinálja, ha úgy tetszik, azt mondanám, hogy ‘térjünk vissza ahhoz, amit a szabályzatban foglaltak szerint kéne csinálnunk’.”

„Szerintem a Forma-1-nek ezt meg kell vizsgálnia. Semmiképpen sem kívánok rosszat a Haasnak. Egyáltalán nem. De úgy gondolom, hogy ez furcsa.”

A Haas a jövő évtől a Toyota versenyzőit is bevetheti. Eleinte valószínűleg csak a teszteken vagy az  első szabadedzéseken fordul majd elő. A Toyotának feltehetően növelnie kell a csapatban betöltött szerepét, ha bele akar majd szólni a teljes munkaidős pilótafelállásba is.

Egy e heti jelentés szerint a Toyota végül megvásárolhatja a Haast, és 2009-es távozásuk után így térnének vissza gyári csapatként.

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Recent Posts

Hamilton elfeledett F1-es pilótát tart az egyik legtehetségesebb versenyzőnek, akivel valaha versenyzett

Lewis Hamilton elárulta, hogy egy olyan pilóta, aki mindössze egyetlen Forma-1-es futamot nyert, az egyik…

8 óra ago

Nulláról 5 kilométer – avagy hogyan vitt rá a Ferrari a futásra

Nem vagyok futó – mindig is utáltam a futást, egy busz után loholni is az…

10 óra ago

Colapinto fél másodpercet vert az Alpine olaszországi tesztjén a csapattársára

Franco Colapinto az A523-ast vezette vasárnap, átvéve Aron helyét, míg Martins, az enstoneiak korábbi junior…

12 óra ago

Schumacher szerint Doohan súlyos hibát követett el a balesetével

Ralf Schumacher szerint az a baleset, amit Jack Doohan elszenvedett Japánban, csak tovább rontotta az…

14 óra ago

Megérkezett 2025-ös F1-es kvízsorozatunk 4. fordulója!

A Forma-1-es Bahreini Nagydíj előtt ismét meghoztuk a már szokásos "nagydíjas" kvízünket! Teszteld a tudásod…

16 óra ago

Horner szerint a két erős versenyző miatt bukhatja a bajnokságot a McLaren

A hétvégéi japán futamon Max Verstappen letudta győzni az addig százszázalékos McLarent. A britek két…

18 óra ago