Categories: F1

Az F1-es csapatoknak emiatt panaszt kéne tenniük az FIA-nál

A Ferrari, a Mercedes és az Alpine a Forma-1-es mezőny három gyári csapata. Motorjaikat és kasznijaikat maguknak építik.

Az Alpine azonban hamarosan lemond erről a státuszáról, mivel bezárja F1-es motorüzemét Viryben. Luca de Meo, a Renault csoport vezérigazgatója a 2026-os szabályváltozások előtt megegyezett a Mercedesszel a motorszállításról.

A Cadillac megszerezte az Alpine motorjának szellemi tulajdonjogát, miközben az Andrettivel együtt megpróbálnak beszállni a Forma-1-be.

A konstruktőri bajnokságot jelenleg vezető McLaren a Mercedes ügyfele. A Honda a Red Bull-lal ért el sikereket, de 2026-tól az Aston Martinnal áll össze.

A Red Bull a Forddal együttműködve saját hajtásláncot épít az új szabályrendszerhez, és a junior RB csapatot is ellátja majd.

A Williams továbbra is a Mercedes mellett kötelezi el magát, míg a Sauber megválik a Ferrari erőforrásától, mivel az Audi gyári csapata lesz.

Az egyik különleges helyzetben lévő csapat a Haas. Legalább 2028 végéig a Ferrari motorjait használják majd, de most bejelentették, hogy technikai partnerséget kötöttek a Toyotával. A Haas emellett a Dallarával is szerződésben áll, ők 2016 óta építik a kasznikuat. A Toyota-megállapodásuk részeként pedig hozzáférhetnek a japán óriás személyzetéhez és létesítményeihez.

A veterán F1-es újságíró és korábbi F1-es menedzser Peter Windsor a YouTube-csatornáján azt mondta, hogy a rivális csapatoknak nyomást kellene gyakorolniuk az FIA-ra, hogy vizsgálódjon ez ügyben. Szerinte a Haas üzleti modellje ellentétes a szabályok szellemével.

„Ez elég ijesztő. Eléggé meglep, hogy a Haas körül a többi középmezőnybeli csapat közül nem panaszkodnak többen is emiatt az FIA-nál” – mondta Windsor. „Itt van a Haas, amely alapvetően csak egy versenycsapat egy tervezőirodával. A gyártáshoz a Toyotát és a Dallarát, az erőforrásokat és a hajtásláncokat pedig a Ferrarit szállítja. Szóval ha én lennék a Williams, aki ezt az egészet egyedül csinálja, ha úgy tetszik, azt mondanám, hogy ‘térjünk vissza ahhoz, amit a szabályzatban foglaltak szerint kéne csinálnunk’.”

„Szerintem a Forma-1-nek ezt meg kell vizsgálnia. Semmiképpen sem kívánok rosszat a Haasnak. Egyáltalán nem. De úgy gondolom, hogy ez furcsa.”

A Haas a jövő évtől a Toyota versenyzőit is bevetheti. Eleinte valószínűleg csak a teszteken vagy az  első szabadedzéseken fordul majd elő. A Toyotának feltehetően növelnie kell a csapatban betöltött szerepét, ha bele akar majd szólni a teljes munkaidős pilótafelállásba is.

Egy e heti jelentés szerint a Toyota végül megvásárolhatja a Haast, és 2009-es távozásuk után így térnének vissza gyári csapatként.

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Recent Posts

Traktorra cserélné Ducatiját a doppingvétségéről elhíresült olasz motoros

Andrea Iannone, a Superbike Team GoEleven versenyzője aktív pályafutását követően sokféle lehetőséget mérlegel. Még az…

8 óra ago

Hosszú várakozás után végre hivatalos: Razgatlioglu MotoGP versenyző lesz!

A Yamaha megerősítette, hogy Toprak Razgatlioglu jövőre náluk kezdi meg a MotoGP-s karrierjét, a Pramac…

9 óra ago

Rivális, vagy példakép? Häkkinen őszintén beszélt Schumacherről

Mika Häkkinen elmondta véleményét egykori nagy riválisáról, Michael Schumacherről. A McLaren és a Ferrari, illetve…

10 óra ago

Hiába a fölényes győzelem, Márqueznek végig az austini fiaskó járt a fejében Aragónban

Ahogyan tíz évvel ezelőtt a Sachsenringen, Marc Márquez a múlt hétvégén is minden edzésen az…

12 óra ago

A rajongók egyértelműek jelezték, hogy kit látnának szívesen Verstappen beugrósaként

Mivel közel áll az eltiltáshoz Max Verstappen, így szinte mindenhol az a fő kérdés, hogy…

13 óra ago

Fény derült Bagnaia feltámadásának titkára, ami főmérnöke szerint egy kattintással egyenértékű

Pecco Bagnaia aragóniai dobogós helyezése sokkal többet jelentett egyszerű harmadik helynél. Ez egy felszabadulás volt…

15 óra ago