Categories: F1

500 ezer eurós büntetést kapott az amerikai pálya, amiért a futam után problémát okoztak a nézők

A Circuit of the Americas versenypálya szervezőit 500 ezer eurós bírsággal sújtotta az FIA, miután a Forma-1-es Amerikai Nagydíj végén a pályán történt bemászás miatt a versenyzőknek nem volt szabad már a pálya.

Egy 200 fős csoport a rajt/cél egyenes lelátóról a pályára mászott, miközben az autók vasárnap a levezető köröket teljesítették. Ez az akció elég direkt módon ellentmond az FIA 2024-es Nemzetközi Sportkódexének 12.2.1.h cikkelyének: „az ésszerű intézkedések elmulasztása, ami így nem biztonságos helyzetet teremt”.

Tekintettel arra, hogy az F1-es autók és a nézők jól meghatározható réteg, amelyek nem keveredhetnek a pályán, a stewardok meghallgatták a verseny promótereit képviselő Regan Holleyt és Jake Woese-t, Tim Mayert a US Race Managementtől, valamint Nikolas Tombazist, Tim Malyont és Niels Wittichet az FIA-tól. A stewardok rövid ítélete így néz ki:

„A szabálysértés súlyosságára való tekintettel 500 000 eurós büntetést szabunk ki a promóterre. A stewardok megállapítják ugyanakkor, hogy a közönség pályára engedésére vonatkozó biztonsági tervet valójában jól hajtották végre. Ennek ellenére a pályára mászás azért következett be, mert nem azonosítottak egy potenciális behatolási területet, amellyel a biztonsági terv nem foglalkozott.”

Nem ez az első ilyen jellegű „pályabejárás” 2024-ben, a Kanadai Nagydíj szervezői júniusban ugyanígy a 2024-es FIA Nemzetközi Sportkódex 12.2.1.h cikkelyének megsértését követték el. A COTA 12 éves F1-es történetében ez az első ilyen jellegű jogsértés, és ezért, „a bírság 350 000 eurós összegét 2026. december 31-ig felfüggesztik, azzal az indokkal, hogy mostantól addig az időpontig ezen a pályán nem történik további pályára történő behatolás az FIA bajnoki versenyek során.”

A COTA versenypromótereinek továbbá 2024 végéig kell benyújtaniuk az FIA-nak egy tervet, amelyben felvázolják, hogyan fogják megakadályozni a további indokolatlan pályára jutásokat, és felmérik, hogy vannak-e más potenciális gyenge pontok a pálya biztonságában.

 

Vámosi Péter

Recent Posts

Mickey egér és a Forma-1 összeállnak 2026-tól!

A Forma-1 és a Disney egy izgalmas új együttműködést jelentett be, amely 2026-ban veszi kezdetét.…

2 óra ago

Legyél te Mr. vagy Miss Monaco! Tedd próbára F1-es tudásod a legújabb kvízünkkel!

Monaco a Forma-1 ékköve, ahol a luxus, a sebesség és a történelem találkozik. Ez az…

3 óra ago

Vélemény Loïc Chenevas-Paule, Fernando Alonso életéről szóló könyvéről

Egy darabig azt gondoltam, hogy majd akkor fogok Alonsoról könyvet olvasni, amikor azt ő maga…

13 óra ago

VSC és SC: Közel egyforma volt Ocon és Antonelli esete, mégis különféle döntések születtek

A vasárnapi Forma-1-es Emilia-Romagna Nagydíjon két kesés történt. Egyik sem baleset volt: Esteban Ocon és…

15 óra ago

Tanulságos hazai futama volt Antonellinek

Eseménydús első hazai futamán van túl Andrea Kimi Antonelli, aki nem a legelégedettebben hagyta el…

17 óra ago

Az Aprilia megtalálhatta Martín utódját, de más is őt akarja

Jorge Martín távozása eldöntheti a dominót a pilótapiacon, ahol egyre több versenyző kerül elő. A…

19 óra ago