Fotó: Lars Baron/Getty Images/Red Bull Content Pool
Többen panaszt tettek már az Európai Bizottságnál a Forma-1, illetve annak tulajdonosa, a Liberty Media ellen, azt feltételezve, hogy versenyjogot sért a működésük. Ezen kívül amerikai hatóságok is vizsgálódnak, amiért elutasításra került az Andretti csapat nevezési igénye.
Az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma jelenleg vizsgálja a lehetséges tröszttel kapcsolatos aggályokat.
Az F1-es nemrégiben tett látogatása az Egyesült Államokban ideális lehetőséget biztosított a nyomozók számára, hogy az ügy egyes elemeiben elmélyedjenek. A Speedcafe értesülései szerint több csapatfőnököt is megkerestek a nyomozással kapcsolatban.
A Liberty Media vezérigazgatója, Greg Maffei egy augusztusi befektetői telefonbeszélgetés során elmondta: „Teljes mértékben együtt kívánunk működni ezzel a vizsgálattal, beleértve minden ezzel kapcsolatos információkérést”.
Különböző kormányzati személyek és szervek küldtek május elején a Liberty Mediának, Greg Maffeinek és az F1 főnökének, Stefano Domenicalinak, melyek célja az volt, hogy további információkat szerezzenek annak megértéséhez, hogy a Sherman-törvény esetleges meg lett-e sértve.
A Sherman-törvény kimondja, hogy bármilyen tevékenység, amely korlátozza a kereskedelmet vagy a versenyt, jogellenesnek számít.
Az F1 az Andretti ajánlatának elutasításával nyitva hagyta az ajtót a program későbbi újraértékelése előtt, és azt sugallta, hogy kedvezőbb elbírálásban részesülne, ha első körben egy OEM-gyártóval lépne be.
Az OEM (Original Equipment Manufacturer) gyártó olyan vállalat, amely termékeket vagy alkatrészeket gyárt, amelyeket más cégek a saját nevük alatt értékesítenek.
Ettől függetlenül az Egyesült Államok kongresszusában az volt a vélemény, hogy az F1 az Andretti pályázatának elutasításával megtagadta a General Motors-tól (Cadillac márkáján keresztül) a lehetőséget, hogy versenyezzen egy olyan globális piacon, ahol már számos közvetlen vagy potenciális riválisa van.
A Ferrari, a Mercedes, és jelenleg a Renault is gyári csapatként szerepel Forma-1-ben, míg a Honda is képviselteti magát, mint erőforrásgyártó. 2026-tól ráadásul érkezik az Audi, és átveszi a Sauber csapatot.
Az ügy másik aspektusa a rivális csapatok nyilvános állásfoglalása. Többen negatívan nyilatkoztak arról, hogy egy 11. csapat milyen hatással lenne a bajnokságra, pontosabban a saját működésükre, tekintettel az esetlegesen csökkenő pénzdíjbevételre.
A Groupe Renault vezérigazgatója, Luca de Meo nemrégiben „zárt klubként” jellemezte az F1-et, és megjegyezte, hogy az exkluzivitás a csapatok értékét növelő tényező.
Meg nem erősített információk szerint volt egy WhatsApp-csoport, ahol a paddock több vezető személyisége, köztük a kereskedelmi jogtulajdonos egyik tagja is megvitatta a témát. Amennyiben bizonyíték van ilyen beszélgetésekre, az a Sherman-törvény lehetséges megsértésére utalhat.
Mindeközben, annak ellenére, hogy a nevezését elutasították, az Andretti folytatta a csapat építését, mintha lenne helye a 2026-os rajtrácson. Jelenleg több mint 250 alkalmazottal büszkélkedhet, köztük az F1 korábbi technikai gurujával, Pat Symondsszal.
A délelőtt megrendezett időmérő nem várt eredményt hozott. Sam Lowes beékelődött a két bajnok esélyes…
A Bahreini Forma-1-es hétvége nyitónapján a versenyzők komoly tapadáshiányra panaszkodtak az extrém hőmérséklet miatt, de…
Sok kritika érte a Mercedest, hogy a még tinédzser korú Kimi Antonellinek szavaztak bizalmat idénre.…
Christian Danner szerint Lewis Hamilton megnyilvánulásai nem voltak "túl okosak". Az ausztráliai szezonnyitón a frissen…
Még csak két szabadedzésen vagyunk túl a Bahreini Nagydíj hétvégéjén, de Williams versenyzői, Carlos Sainz…
A hétvégén igazi motorsportos dömping zajlik le. Nem lehet megfeledkezni a Superbikeról sem, amely Hollandiába…