Categories: F1

Az F1 csapatfőnökeit is kihallgatták a trösztellenes vizsgálatban

Többen panaszt tettek már az Európai Bizottságnál a Forma-1, illetve annak tulajdonosa, a Liberty Media ellen, azt feltételezve, hogy versenyjogot sért a működésük. Ezen kívül amerikai hatóságok is vizsgálódnak, amiért elutasításra került az Andretti csapat nevezési igénye.

Az Egyesült Államok Igazságügyi Minisztériuma jelenleg vizsgálja a lehetséges tröszttel kapcsolatos aggályokat.

Az F1-es nemrégiben tett látogatása az Egyesült Államokban ideális lehetőséget biztosított a nyomozók számára, hogy az ügy egyes elemeiben elmélyedjenek. A Speedcafe értesülései szerint több csapatfőnököt is megkerestek a nyomozással kapcsolatban.

A Liberty Media vezérigazgatója, Greg Maffei egy augusztusi befektetői telefonbeszélgetés során elmondta: „Teljes mértékben együtt kívánunk működni ezzel a vizsgálattal, beleértve minden ezzel kapcsolatos információkérést”.

Különböző kormányzati személyek és szervek küldtek május elején a Liberty Mediának, Greg Maffeinek és az F1 főnökének, Stefano Domenicalinak, melyek célja az volt, hogy további információkat szerezzenek annak megértéséhez, hogy a Sherman-törvény esetleges meg lett-e sértve.

A Sherman-törvény kimondja, hogy bármilyen tevékenység, amely korlátozza a kereskedelmet vagy a versenyt, jogellenesnek számít. 

Végül hét amerikai szenátor kérte fel Jonathan Kantert, az igazságügyi miniszterhelyettest és Lina Khant, a Szövetségi Kereskedelmi Bizottság elnökét, hogy indítsanak vizsgálatot az ügyben.

Az F1 az Andretti ajánlatának elutasításával nyitva hagyta az ajtót a program későbbi újraértékelése előtt, és azt sugallta, hogy kedvezőbb elbírálásban részesülne, ha első körben egy OEM-gyártóval lépne be.

Az OEM (Original Equipment Manufacturer) gyártó olyan vállalat, amely termékeket vagy alkatrészeket gyárt, amelyeket más cégek a saját nevük alatt értékesítenek.

Ettől függetlenül az Egyesült Államok kongresszusában az volt a vélemény, hogy az F1 az Andretti pályázatának elutasításával megtagadta a General Motors-tól (Cadillac márkáján keresztül) a lehetőséget, hogy versenyezzen egy olyan globális piacon, ahol már számos közvetlen vagy potenciális riválisa van.

A Ferrari, a Mercedes, és jelenleg a Renault is gyári csapatként szerepel Forma-1-ben, míg a Honda is képviselteti magát, mint erőforrásgyártó.  2026-tól ráadásul érkezik az Audi, és átveszi a Sauber csapatot.

Az ügy másik aspektusa a rivális csapatok nyilvános állásfoglalása. Többen negatívan nyilatkoztak arról, hogy egy 11. csapat milyen hatással lenne a bajnokságra, pontosabban a saját működésükre, tekintettel az esetlegesen csökkenő pénzdíjbevételre.

A Groupe Renault vezérigazgatója, Luca de Meo nemrégiben „zárt klubként” jellemezte az F1-et, és megjegyezte, hogy az exkluzivitás a csapatok értékét növelő tényező.

Az F1 ugyanakkor igyekezett hangsúlyozni, hogy a csapatoknak nem volt beleszólásuk a döntéshozatali folyamatba, és az Andretti nevezését kizárólag az érdemei alapján fogják értékelni.

Meg nem erősített információk szerint volt egy WhatsApp-csoport, ahol a paddock több vezető személyisége, köztük a kereskedelmi jogtulajdonos egyik tagja is megvitatta a témát. Amennyiben bizonyíték van ilyen beszélgetésekre, az a Sherman-törvény lehetséges megsértésére utalhat.

Mindeközben, annak ellenére, hogy a nevezését elutasították, az Andretti folytatta a csapat építését, mintha lenne helye a 2026-os rajtrácson. Jelenleg több mint 250 alkalmazottal büszkélkedhet, köztük az F1 korábbi technikai gurujával, Pat Symondsszal.

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Recent Posts

„Tehetségesebb vagyok” – Aldeguer odaszúrt Acostának, aki nem hagyta ezt annyiban

Fermín Aldeguert és Pedro Acostát arról kérdezték, hogy milyen a kettejük kapcsolata. Olyan kiváltságos helyzetben…

2 óra ago

Piastri cáfolja, hogy trükközne Norrisszal is a versenyhétvégéken

Oscar Piastri azt állítja, hogy nem szándékosan lassú a Forma-1-es hétvégék elején, miután újfent meglepetést…

4 óra ago

Pérez apja nyolcszoros bajnoknak nevezte Hamiltont

Azzal, hogy Sergio Pérez 2026-ban visszatér a Forma-1-be, vele együtt jön vissza az édesapja is,…

6 óra ago

Továbbra sem áll le Villeneuve, folytatta Antonelli kritizálását

Folytatta Andrea Kimi Antonelli szidását Jacques Villeneuve. Jacques Villeneuve a Holland Nagydíj után komoly kritikát…

8 óra ago

Akik kritizálták a Red Bull-os teljesítményét, ma már láthatják, milyen jó is volt ő – állítja Pérez

Sergio Pérez úgy véli, hogy Yuki Tsunoda és Liam Lawson küzdelmei a Red Bull Racingnél…

18 óra ago

Egy IndyCar-győztest is leigazolt a Cadillac F1-es csapata!

A Cadillac Forma-1-es csapata ma bejelentette, hogy Colton Herta, kilencszeres IndyCar-futamgyőztes, tesztpilótaként csatlakozik a gárdához,…

19 óra ago