Fotó: Mark Thompson/Getty Images / Red
Az F1-es autók a világ legfejlettebb technológiájú járművei közé tartoznak, de mégsem rendelkeznek a vezető számára hűtéssel. Ennek legfőbb oka, hogy egy légkondicionáló rendszer túl nagy súlyt jelentene, és nem is valószínű, hogy hatékony lenne, figyelembe véve, hogy a pilótafülke nyitott.
Az elmúlt héten azonban az F1 Bizottság úgy döntött, hogy minden autónak rendelkeznie kell azzal a képességgel, hogy extrém hőség esetén hűtőberendezést szerelhessenek bele, írja a Motorsport.com.
Az F1-es pilóták tűzálló, hosszú alsóneműt és háromrétegű versenyruhát viselnek, és olyan pilótafülkékben ülnek, ahol a hőmérséklet gyakran eléri a 60 fokot. Különösen az olyan helyszíneken, mint például Szingapúr, vagy Katar. Ez fizikailag kimeríti a testüket, fáradtságot okoz, és potenciálisan befolyásolja a kognitív funkciókat is.
Tekintettel arra, hogy a versenyzők 300 km/óránál nagyobb sebességgel száguldanak, a kognitív funkciók csökkenése valós veszélyt jelent.
Bár a prototípus már létezik, a 2025-ös bevezetésig a csapatoknak lehetőségük lesz saját hűtőrendszert is kifejleszteni. A jelenlegi állapot szerint egy jégblokk biztosítja a hőcserét a folyadékhoz, amelyet egy csőrendszeren keresztül juttatnak el a versenyző ruházatába. A teljes rendszer súlya körülbelül 5 kg, de ez a fejlesztések során még változhat.
A szabályok megengedik a párolgási vagy szublimációs látens hő felhasználását, valamint a tárolt hőenergiát is, amennyiben az nem befolyásolja a motor hűtését. Így elképzelhető, hogy a jövőben a csapatok más hűtőközeget, például előre lehűtött folyadékot is használhatnak majd a jégblokk helyett, vagy akár ventilátorral hűtött levegőt juttathatnak a pilóta ruhájába. A szabályok azonban szigorúan tiltják a szárazjég használatát, hiszen az komoly sérüléseket tud okozni.
Jelenleg az F1-es versenyzők gyakran viselnek jégmellényt a meleg éghajlaton zajló versenyek előtt és után, amelyek általában orvosi minőségű jégcsomagokat jeéent, amelyek csökkentik a test maghőmérsékletét.
A várhatóan a 2025-ös szezonra bevezetendő változtatásra vonatkozó felhívások a 2023-as katari futam után érkeztek, amelyen Lance Stroll a hőség miatt rövid időre elájult, Esteban Ocon belehányt a sisakjába, Logan Sargeant pedig hőguta miatt volt kénytelen feladni a versenyt.
Netflix F1-es dokumentumfilm-sorozata, a Drive to Survive (Hajsza a túlélésért), komoly elismerésben részerült. Megnyerte a…
Alig három hónap múlva, több mint 30 év után Magyarországra látogat a MotoGP mezőnye: augusztus…
Az F1-es mezőny tagjai privát vetítésen nézhették meg a Brad Pitt főszereplésével készült F1 című…
A Monacói Nagydíjra látogat hétvégén a Forma-1-es mezőny. A versenyen, kimondottan csak ezen a versenyen…
A Forma-1-es sztár Lando Norris és a Monster összefogtak, hogy egy zéró cukortartalmú energiaitalt dobjanak…
Miután Max Verstappen a Miami Nagydíj és Imola közötti kis szünetet arra használta, hogy a…