F1

Forró helyzet az F1-ben: Új szabály jön a pilóták védelmére

Az F1-es autók a világ legfejlettebb technológiájú járművei közé tartoznak, de mégsem rendelkeznek a vezető számára hűtéssel. Ennek legfőbb oka, hogy egy légkondicionáló rendszer túl nagy súlyt jelentene, és nem is valószínű, hogy hatékony lenne, figyelembe véve, hogy a pilótafülke nyitott.

Az elmúlt héten azonban az F1 Bizottság úgy döntött, hogy minden autónak rendelkeznie kell azzal a képességgel, hogy extrém hőség esetén hűtőberendezést szerelhessenek bele, írja a Motorsport.com.

Az F1-es pilóták tűzálló, hosszú alsóneműt és háromrétegű versenyruhát viselnek, és olyan pilótafülkékben ülnek, ahol a hőmérséklet gyakran eléri a 60 fokot. Különösen az olyan helyszíneken, mint például Szingapúr, vagy Katar. Ez fizikailag kimeríti a testüket, fáradtságot okoz, és potenciálisan befolyásolja a kognitív funkciókat is.

Tekintettel arra, hogy a versenyzők 300 km/óránál nagyobb sebességgel száguldanak, a kognitív funkciók csökkenése valós veszélyt jelent.

Úgy tudni, olyan rendszerben gondolkodnak, amely hűtött vizet, vagy más biztonságos folyadékot keringetne a pilóták teste körül, az overálba építve, segítve a hőelvezetést.

Bár a prototípus már létezik, a 2025-ös bevezetésig a csapatoknak lehetőségük lesz saját hűtőrendszert is kifejleszteni. A jelenlegi állapot szerint egy jégblokk biztosítja a hőcserét a folyadékhoz, amelyet egy csőrendszeren keresztül juttatnak el a versenyző ruházatába. A teljes rendszer súlya körülbelül 5 kg, de ez a fejlesztések során még változhat.

A szabályok megengedik a párolgási vagy szublimációs látens hő felhasználását, valamint a tárolt hőenergiát is, amennyiben az nem befolyásolja a motor hűtését. Így elképzelhető, hogy a jövőben a csapatok más hűtőközeget, például előre lehűtött folyadékot is használhatnak majd a jégblokk helyett, vagy akár ventilátorral hűtött levegőt juttathatnak a pilóta ruhájába. A szabályok azonban szigorúan tiltják a szárazjég használatát, hiszen az komoly sérüléseket tud okozni.

Jelenleg az F1-es versenyzők gyakran viselnek jégmellényt a meleg éghajlaton zajló versenyek előtt és után, amelyek általában orvosi minőségű jégcsomagokat jeéent, amelyek csökkentik a test maghőmérsékletét.

A várhatóan a 2025-ös szezonra bevezetendő változtatásra vonatkozó felhívások a 2023-as katari futam után érkeztek, amelyen Lance Stroll a hőség miatt rövid időre elájult, Esteban Ocon belehányt a sisakjába, Logan Sargeant pedig hőguta miatt volt kénytelen feladni a versenyt.

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Recent Posts

Bottas máris lát valamit, amiben a Cadillac hasonlít a korábbi bajnok Mercedesre

Valtteri Bottas a 2026-os idényre Sergio Perez mellé igazol a Cadillac csapatához, így visszatérve a…

26 perc ago

Oscar Piastri olyan, mint egy négyszeres világbajnok

Oscar Piastrit egyre többen hasonlítják a négyszeres világbajnok Alain Prost-hoz. Ráadásul Prost is dicséri. Ő…

2 óra ago

Folytatódik a Kamion EB Autodrom Mostban, és bemutatkozik egy Dakar-sztár is!

Egy hónapos nyári szünet után a Goodyear FIA Kamion EB bedübörög Autodrom Most pályára. Tizenöt…

12 óra ago

Az oroszok beperelték a Forma-1-et

Az orosz motorsport-promóter, az Ano Rosgonki állítólag 58 millió euróra perli a Forma-1-et szerződésszegés miatt,…

14 óra ago

A Cadillac még idén tesztelni fog – egy másik csapat versenyautójával

A Cadillac F1 csapata bejelentette, hogy rivális istálló segítségét veszi igénybe a korábbi autójukkal, a…

16 óra ago

Ismét nem sikerül fellépnie az F1-be Hertának, ezért irány az F2?

Újabb versenyző húzható ki a Cadillac listájáról. Mióta az Andretti és Cadillac szeretne beszállni a…

18 óra ago