F1

49 éve tragikus körülmények között hunyt el az F1-es legenda, rekordja ma is egyedülálló

1975-ben ezen a napon, november 29-én tragikus körülmények között elhunyt Graham Hill, a Forma-1 egyik legkarakteresebb és legsikeresebb versenyzője, akinek pályafutása nemcsak az F1-ben, hanem más sportokban is figyelemre méltó volt.

A brit pilóta nemcsak a Forma-1-es világbajnoki címekkel írta be nevét a történelembe, hanem a sportág egyik legnagyobb teljesítményét is elérte: máig is ő az egyedüli versenyző, aki megnyerte a „Triple Crown” (Tripla korona) „címet”, azaz a három legismertebb motorsport-eseményt: Indy 500-at, Le Mans-i 24 órás versenyt és F1-es Monacói Nagydíjat is nyert.

Graham Hill 1929. február 15-én született Londonban, és kezdetben nem az autósport volt az élete egyetlen szenvedélye. A vízi sportok, különösen az evezés iránti szeretete már fiatal korában megmutatkozott. Ez inspirálta későbbi versenyzői sisakját, melyen sötétkék alapon, fehér evezőlapátok láthatók.

Hill karrierjének egyik csúcspontja 1962 volt, amikor megnyerte az F1-es világbajnoki címet a BRM-mel. Ezt a sikert 1968-ban megismételte, amikor a Lotus csapatával újabb világbajnoki címet szerzett. Később saját csapatot is alapított, Embassy Hill néven, melynél ő maga is versenyzett.

A versenyzés mellett Hill egy másik szenvedélye a repülés volt. 1969-ben pilótaengedélyt szerzett, és gyakran repült saját magánrepülőgépeivel.

1975. november 29-én Graham Hill és négy másik személy (Ray Brimble menedzser, Tony Alcock és Terry Richards szerelők, Tony Brise versenyző és Andy Smallman tervező) egy a Paul Ricardon zajlott tesztről tartott hazafelé egy kis magánrepülőgépen, ám London közelében lezuhantak. A balesetben mindannyian életüket vesztették.

Az ezt követő vizsgálat kiderítette, hogy Hill repülőgépét törölték az FAA nyilvántartásából, és a baleset idején „nem volt bejegyezve és hontalan” volt. Továbbá Hill amerikai FAA pilótaengedélye lejárt, ahogy a műszerjogosítványa is. Az Egyesült Királyságban szerzett IMC-jogosítása, amely lehetővé tette volna számára, hogy az akkor uralkodó, ködös időjárási körülmények között repülhessen, szintén lejárt és érvénytelen volt. Hill gyakorlatilag nem volt biztosítva.

Azon túl, hogy a motorsport világa elveszített egy jelentős személyt, rendkívül nehéz helyzetbe került a családja. Özvegye, Bette 4 gyermekkel, köztük a későbbi F1-es világbajnok Damonnal maradt egyedül, ráadásul Bette-et a Smallman hagyatékának kezelői kártérítésért perelték be. Mivel Hill nem volt biztosítva, a kártérítési ügy rendezése a család pénzének nagy részét elvitte.

Érdekességek Graham Hillről:
Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Recent Posts

Hamilton már előre néz – de vajon a Ferrari is?

Lewis Hamilton szerint a Ferrarinak minél előbb a 2026-os autó fejlesztésére kellene összpontosítania, hogy a…

38 perc ago

Brno sikeresen vizsgázott, ahol a V4-es Yamahát is tovább tesztelték

Brnóban kétnapos privát MotoGP-tesztet tartottak július 1–2. között, ahol a Honda és a Yamaha is…

2 óra ago

Az Alpine F1 valóban kinevezte Steve Nielsent ügyvezető igazgatójává, de igazoltak még további ismert neveket is

Az Alpine Formula 1 csapata véglegesítette Steve Nielsen szerződtetését, aki az Enstone-i csapat ügyvezető igazgatói…

3 óra ago

Egykori F1-es csapatfőnök fia lesz Mohammed ben Sulayem kihívója az FIA elnöki posztjáért!

Az FIA aktuális elnökének mandátuma az idei év végén lejár, új választás lesz. A kérdés…

4 óra ago

Fokozódik a nyomás Gaslyn és Colapintón

Zaklatottan hagyták el az Alpine versenyzői a Red Bull Ringet. Nehéz futama volt az Alpine-nak…

5 óra ago

Michael Madsen találta ki a forgatókönyvét Brad Pitt F1-es filmjének?

Eredetileg találkozásom története, és az interjúm Michael Madsennel még a Vas Népénél jelent meg, ahol…

6 óra ago