F1

27 éve már, hogy megpecsételték a legnagyobb F1-es szponzorok sorsát

1997-ben ezen a napon, december 3-án, kilenc évnyi tárgyalás után az Európai Unió miniszterei bejelentették, hogy betiltják a dohányreklámokat. Ez a lépés a sportvilágra, így a Forma-1-re is nagy hatással volt, mivel a dohánycégek ekkoriban a legjelentősebb szponzorok voltak.

A 90-es évek közepére a dohányipari cégeknek óriási szerepük volt a Forma-1 pénzügyi és marketing struktúrájában. Az olyan nagy dohánycégek, mint a Marlboro, a West, a Mild Seven, vagy a Benson & Hedges, hosszú évek óta szponzorálták a csapatokat, és az ő logóik, színeik miatt jöttek létre a sport történetének talán legjellegzetesebb autófestései is. Elég ha csak a JPS Lotusra, a Marlboro McLarenre, a Mild Seven Renault-ra, vagy épp a Rothmans Williamsre gondolunk.

Embed from Getty Images

Mindemellett a dohányipari cégek temérdek pénzt költöttek pályaszponzorációra is.

Embed from Getty Images

Azonban a dohányzással kapcsolatos egyre növekvő közegészségügyi aggályok és a politikai nyomás hatására az Európai Unió végül úgy döntött, hogy drámai lépésre van szükség.

Az 1991-es irányelv, amely az EU-ban a dohánytermékekre vonatkozó reklámokat korlátozta, már jelezte, hogy a politikai szándékok egyre inkább a dohányzás visszaszorítására irányulnak. A szigorúbb szabályozás és a közegészségügy iránti fokozott felelősségvállalás vezetett oda, hogy a Forma-1 és a többi sportág is kénytelen volt alkalmazkodni az új szabályozásokhoz.

A dohányreklámok betiltásának hatásai gyorsan érezhetővé váltak a Forma-1-ben, noha a sport kapott pár év haladékot a dohánytermék-szponzoroktól való totális megválásig.

A legnagyobb szponzorok kénytelenek voltak elhagyni a sportágat, vagy átformálni szponzori tevékenységüket, hogy megfeleljenek az új előírásoknak.

A változásokkal párhuzamosan a csapatok elkezdték új szponzorokat keresni, amelyek nem kötődtek dohányipari termékekhez.

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Recent Posts

Folytatódik a Kamion EB Autodrom Mostban, és bemutatkozik egy Dakar-sztár is!

Egy hónapos nyári szünet után a Goodyear FIA Kamion EB bedübörög Autodrom Most pályára. Tizenöt…

3 óra ago

Az oroszok beperelték a Forma-1-et

Az orosz motorsport-promóter, az Ano Rosgonki állítólag 58 millió euróra perli a Forma-1-et szerződésszegés miatt,…

5 óra ago

A Cadillac még idén tesztelni fog – egy másik csapat versenyautójával

A Cadillac F1 csapata bejelentette, hogy rivális istálló segítségét veszi igénybe a korábbi autójukkal, a…

7 óra ago

Ismét nem sikerül fellépnie az F1-be Hertának, ezért irány az F2?

Újabb versenyző húzható ki a Cadillac listájáról. Mióta az Andretti és Cadillac szeretne beszállni a…

9 óra ago

Bottas büntetéssel nyit jövőre a Cadillac-kel Ausztráliában

A 2026-os Forma-1-es versenynaptár első versenyéig még több mint hat hónap van hátra, de máris…

10 óra ago

Péreznek „nincs mit bizonyítania” a Verstappennel töltött nehéz időszak után

Sergio Pérez szerint visszatérésével nincs mit bizonyítania. A mexikói pilóta szerint elődei és utódai eredményei…

11 óra ago