Motorsportol.hu
2025. augusztus 20, szerda
  • Login
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás
No Result
View All Result
Motorsport Online
No Result
View All Result
Home F1

7 Forma-1-es versenyző, aki saját F1-es csapatot is alapított

Tajthi Andrea by Tajthi Andrea
2024.12.30.
7 Forma-1-es versenyző, aki saját F1-es csapatot is alapított

Fotó: McLaren

ADVERTISEMENT

A Forma-1 történelme során több versenyző is volt, aki úgy döntött , hogy a versenyzés mellett, vagy után saját csapatot alapít. Volt aki versenyzett is a saját nevét viselő csapatban.

Az alábbiakban bemutatjuk azokat az F1-es versenyzőket, akik F1-es csapatot is alapítottak.

Ez is érdekelhet

Russell: Hamilton távozása mindenkinek jót tett

Russell: Hamilton távozása mindenkinek jót tett

2025.08.20.
A feltörekvő olasz csillag, aki a Forma-1 következő sztárja lehet

A feltörekvő olasz csillag, aki a Forma-1 következő sztárja lehet

2025.08.20.
1. Jack Brabham – Brabham Racing Organisation (1962-1992)

Jack Brabham volt az első és máig egyetlen versenyző, aki saját csapatával nyert világbajnoki címet (1966-ban). A Brabham csapat a technikai újításairól vált híressé, például a legendás BT46 „ventilátoros autóról”.

Maga a csapat két világbajnoki címet szerzett (1966, 1967), a csapat autójával pedig négy egyéni világbajnoki cím született: Jack Brabham (1966), Denny Hulme (1967), és Nelson Piquet (1981, 1983) által.

2. Bruce McLaren – McLaren Racing (1963-napjainkig)

Bruce McLaren 1963-ban alapította csapatát, mely a Forma-1-ben 1966-ban debütált. Mára az F1 egyik legsikeresebb és legismertebb istállójává vált a McLaren, mely épp idén nyerte meg 9. konstruktőri világbajnoki címét.

Bár Bruce McLaren tragikusan fiatalon, 1970-ben elhunyt, öröksége tovább él. A McLaren színeiben azóta olyan legendás pilóták versenyezztek, mint többek között Emerson Fittipaldi, James Hunt, Niki Lauda Ayrton Senna, Alain Prost, Mika Häkkinen, Kimi Räikkönen, és Lewis Hamilton.

3. Graham Hill – Embassy Hill (1973-1975)

Graham Hill egyedülálló versenyzői karrierje során megnyerte a Forma-1 világbajnokságot, a Le Mans-i 24 órás versenyt és az Indy 500-at is, vagyis az úgynevezett tripla koronát.
Sajnos csapata soha nem ért el jelentős sikereket, mivel Hill tragikusan elhunyt egy repülőgép-szerencsétlenségben 1975-ben, ami az Embassy Hill csapat végét is jelentette.

4. John Surtees – Surtees Racing Organisation (1970-1978)

John Surtees az egyetlen versenyző, aki motoros és autós világbajnoki címet is nyert. 1970-ben saját csapatot alapított, amely a Forma-1 mellett más szériákban is részt vett. Bár a Surtees csapat elért néhány figyelemre méltó eredményt, például Can-Am győzelmeket szerzett kisebb, a Forma-1-ben soha nem sikerült a mezőny élére törnie. A csapat 1978-ban végleg megszűnt.

5. Jackie Stewart – Stewart Grand Prix (1997-1999)

Jackie Stewart a Forma-1 egyik legnagyobb ikonja, aki visszavonulása után sem távolodott el a sporttól. A Stewart Grand Prix csapatot a Ford támogatásával indította el. Bár rövid fennállása jelentős részét kiesések tarkították, utolsó évében kiemelkedőbb eredményeket ért el. 1999-ben Johnny Herbert révén futamgyőzelmet szereztek, míg Rubens Barrichello további 3 további dobogót szerzett a csapatnak. A csapatot 2000-ben a Ford Jaguar márkanéven újraszervezte, amely később a Red Bull Racing alapjává vált.

6. Emerson Fittipaldi – Fittipaldi Automotive (Copersucar/Fittipaldi) (1975-1982)

Ez a csapat a kétszeres világbajnok Emerson Fittipaldi és testvére által indított projekt volt. Eleinte „Copersucar” néven futott, ami a szponzorra utalt, később váltottak „Fittipaldi” névre. Bár voltak ígéretes időszakok, különösen az 1980-as szezonban szerzett két dobogós helyezls, a csapat soha nem tudott igazán versenyképes lenni a Forma–1 élmezőnyében.

7. Alain Prost – Prost Grand Prix (1997-2001)

Prost csapata ígéretesen indult, különösen az első év elején, mikor is Olivier Panis gyakorlatilag egy átnevezett Ligier autóval versenyzett. Azonban a csapat anyagi gondokkal küzdött, és 2001 végén megszűnt. Legjobb eredményük a konstruktőri 6. helyezés volt, első szezonjukban.

Ki lesz a következő?

Vajon lesz még a jövőben olyan F1-es versenyző, aki arra adja a fejét? Ma ez már jóval nehezebb lenne. Az FIA és F1 irányító testületei rendkívül szigorú szabályokat alkalmaznak, és az új csapatok belépését alaposan megfontolják.

Az Andretti-csapat példája jól mutatja ezt a helyzetet: a híres amerikai motorsportos család próbált csatlakozni a Forma-1-hez, és bár az FIA azt jóváhagyta, az F1 elutasította. Jelenleg úgy tűnik, hogy 2026-ban mégis érkezhet az új csapat, ám nem Andrettiként, hanem GM/Cadillac csaapatként. Ha a GM/Cadillac valóban debütálhat 2026-ban, utána egy jó darabig valószínű ismét nem engednek majd új belépőt.

Ha valakinek csapatalapítási tervei vannak, annak maximum az lehet a módja, ha felvásárol egy már meglévő csapatot.

Szerinted van jelenleg olyan versenyző, vagy ex-versenyző, aki jó csapattulajdonos és/vagy csapatfőnök lenne? Felsoroltunk pár nevet, akik szerintünk olyan karakterek, akik vevők lehetnek az ilyesmire.

Szerinted van jelenleg olyan versenyző, vagy ex-versenyző, aki jó csapattulajdonos és/vagy csapatfőnök lenne?
150 Szavazat · 150 szavazat
Szavazás
Tags: BrabhamF1Fittipaldi AutomotiveForma-1kisokosMcLaren RacingProst Grand PrixStewart Grand PrixSurtees Racing Organisation
Tajthi Andrea

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Kilátogatsz hétvégén a MotoGP Magyar Nagydíjára?
97 Szavazat · 97 szavazat
Szavazok

Ajánló

Igazi időutazás a MotoGP múltjába és jelenébe – MotoGP Illusztrált történelem

Igazi időutazás a MotoGP múltjába és jelenébe – MotoGP Illusztrált történelem

2025.08.12.
Botrányok, cserék és történelmi pillanatok: Félévi F1-es értékelés

Botrányok, cserék és történelmi pillanatok: Félévi F1-es értékelés

2025.08.10.
Ott leszel az idei F1-es Magyar Nagydíjon? Ezeket az infókat mindenképp tudnod kell!

Ott leszel az idei F1-es Magyar Nagydíjon? Ezeket az infókat mindenképp tudnod kell!

2025.07.29.

TOP 5

  • Räikkönen lesz az új Verstappen?

    Räikkönen lesz az új Verstappen?

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Meglepő ok miatt, de az Aston Martin felvásárolná az egyik F1-es riválisát

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Ma 2 éve, hogy Massa beperelte a Forma-1-et – Lássuk, hol tart az ügy most!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Leclercnek már szúrja a szemét Hamilton ferraris fizetése

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • A Ferrari korábbi pilótája ledobta az atombombát: „Senki sem akarta Hamiltont Maranellóban”

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
Motorsportol

F1, F2, F3, MotoGP, Kamion Eb és egyéb motorsport hírek.

Mindenki motorsportol!

ADATBANK

Közösségi média moderálási alapelvek

Kapcsolat

Impresszum

RSS

ÁSZF

Adatkezelési tájékoztató

Szerzői jogok

Feliratkozás

  • „Paddock club” közösség
  • „Paddock news” lista

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás

© 2024 Motorsportol.hu