F1

7 Forma-1-es versenyző, aki saját F1-es csapatot is alapított

A Forma-1 történelme során több versenyző is volt, aki úgy döntött , hogy a versenyzés mellett, vagy után saját csapatot alapít. Volt aki versenyzett is a saját nevét viselő csapatban.

Az alábbiakban bemutatjuk azokat az F1-es versenyzőket, akik F1-es csapatot is alapítottak.

1. Jack Brabham – Brabham Racing Organisation (1962-1992)

Jack Brabham volt az első és máig egyetlen versenyző, aki saját csapatával nyert világbajnoki címet (1966-ban). A Brabham csapat a technikai újításairól vált híressé, például a legendás BT46 „ventilátoros autóról”.

Maga a csapat két világbajnoki címet szerzett (1966, 1967), a csapat autójával pedig négy egyéni világbajnoki cím született: Jack Brabham (1966), Denny Hulme (1967), és Nelson Piquet (1981, 1983) által.

2. Bruce McLaren – McLaren Racing (1963-napjainkig)

Bruce McLaren 1963-ban alapította csapatát, mely a Forma-1-ben 1966-ban debütált. Mára az F1 egyik legsikeresebb és legismertebb istállójává vált a McLaren, mely épp idén nyerte meg 9. konstruktőri világbajnoki címét.

Bár Bruce McLaren tragikusan fiatalon, 1970-ben elhunyt, öröksége tovább él. A McLaren színeiben azóta olyan legendás pilóták versenyezztek, mint többek között Emerson Fittipaldi, James Hunt, Niki Lauda Ayrton Senna, Alain Prost, Mika Häkkinen, Kimi Räikkönen, és Lewis Hamilton.

3. Graham Hill – Embassy Hill (1973-1975)

Graham Hill egyedülálló versenyzői karrierje során megnyerte a Forma-1 világbajnokságot, a Le Mans-i 24 órás versenyt és az Indy 500-at is, vagyis az úgynevezett tripla koronát.
Sajnos csapata soha nem ért el jelentős sikereket, mivel Hill tragikusan elhunyt egy repülőgép-szerencsétlenségben 1975-ben, ami az Embassy Hill csapat végét is jelentette.

4. John Surtees – Surtees Racing Organisation (1970-1978)

John Surtees az egyetlen versenyző, aki motoros és autós világbajnoki címet is nyert. 1970-ben saját csapatot alapított, amely a Forma-1 mellett más szériákban is részt vett. Bár a Surtees csapat elért néhány figyelemre méltó eredményt, például Can-Am győzelmeket szerzett kisebb, a Forma-1-ben soha nem sikerült a mezőny élére törnie. A csapat 1978-ban végleg megszűnt.

5. Jackie Stewart – Stewart Grand Prix (1997-1999)

Jackie Stewart a Forma-1 egyik legnagyobb ikonja, aki visszavonulása után sem távolodott el a sporttól. A Stewart Grand Prix csapatot a Ford támogatásával indította el. Bár rövid fennállása jelentős részét kiesések tarkították, utolsó évében kiemelkedőbb eredményeket ért el. 1999-ben Johnny Herbert révén futamgyőzelmet szereztek, míg Rubens Barrichello további 3 további dobogót szerzett a csapatnak. A csapatot 2000-ben a Ford Jaguar márkanéven újraszervezte, amely később a Red Bull Racing alapjává vált.

6. Emerson Fittipaldi – Fittipaldi Automotive (Copersucar/Fittipaldi) (1975-1982)

Ez a csapat a kétszeres világbajnok Emerson Fittipaldi és testvére által indított projekt volt. Eleinte „Copersucar” néven futott, ami a szponzorra utalt, később váltottak „Fittipaldi” névre. Bár voltak ígéretes időszakok, különösen az 1980-as szezonban szerzett két dobogós helyezls, a csapat soha nem tudott igazán versenyképes lenni a Forma–1 élmezőnyében.

7. Alain Prost – Prost Grand Prix (1997-2001)

Prost csapata ígéretesen indult, különösen az első év elején, mikor is Olivier Panis gyakorlatilag egy átnevezett Ligier autóval versenyzett. Azonban a csapat anyagi gondokkal küzdött, és 2001 végén megszűnt. Legjobb eredményük a konstruktőri 6. helyezés volt, első szezonjukban.

Ki lesz a következő?

Vajon lesz még a jövőben olyan F1-es versenyző, aki arra adja a fejét? Ma ez már jóval nehezebb lenne. Az FIA és F1 irányító testületei rendkívül szigorú szabályokat alkalmaznak, és az új csapatok belépését alaposan megfontolják.

Az Andretti-csapat példája jól mutatja ezt a helyzetet: a híres amerikai motorsportos család próbált csatlakozni a Forma-1-hez, és bár az FIA azt jóváhagyta, az F1 elutasította. Jelenleg úgy tűnik, hogy 2026-ban mégis érkezhet az új csapat, ám nem Andrettiként, hanem GM/Cadillac csaapatként. Ha a GM/Cadillac valóban debütálhat 2026-ban, utána egy jó darabig valószínű ismét nem engednek majd új belépőt.

Ha valakinek csapatalapítási tervei vannak, annak maximum az lehet a módja, ha felvásárol egy már meglévő csapatot.

Szerinted van jelenleg olyan versenyző, vagy ex-versenyző, aki jó csapattulajdonos és/vagy csapatfőnök lenne? Felsoroltunk pár nevet, akik szerintünk olyan karakterek, akik vevők lehetnek az ilyesmire.

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Recent Posts

A honfitárs motorost is megérintette Diogo Jota halála, szép szavakkal búcsúzott

Július 3-án tragikus körülmények között elhunyt a 28 éves portugál labdarűgó, Diogo Jota. Miguel Oliveira…

8 óra ago

Aleix Espargarónak köszönheti a mezőny tök utolsó versenyzője, hogy pontot szerzett

Minden segítséget megadtak Somkiat Chantrának a hétvégén, aki ennek is köszönhetően szerezte meg első pontját…

9 óra ago

Assen főnöke fekete felhőket lát az F1 európai versenyhelyszínei felett

A MotoGP naptárában szereplő asseni pálya nem fűz komoly reményeket arra, hogy a Forma-1 továbbra…

11 óra ago

Verstappené a pole Silverstone-ban a két McLaren előtt

Max Verstappen csendre intette az angol közönséget, és ő szerezte meg a pole pozíciót. Borult…

11 óra ago

Megvédte Marc Márquez az öccsét, miután a kritikák kereszttüzébe került

Nem hagyta Marc Márquez, hogy fals állításokat mondjanak a tesójáról. Álex Márquez volt fent és…

13 óra ago

A Ducati korábbi sztárja szerint ezek a tényezők hátráltatják Bagnaiát

Jorge Lorenzo, aki 2010 és 2015 között háromszor nyerte meg a MotoGP-világbajnokságot, saját vezetési stílusát…

14 óra ago