Motorsportol.hu
2025. június 2, hétfő
  • Login
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás
No Result
View All Result
Motorsport Online
No Result
View All Result
Home F1

Amikor egy szerencsétlen csapatváltás véget vetett egy F1-es karriernek

Hegedűs Dávid by Hegedűs Dávid
2025.01.17.
Amikor egy szerencsétlen csapatváltás véget vetett egy F1-es karriernek

Egy sikeres F1-es karrierhez nem elég a tudás és a tehetség, hanem olykor-olykor a szerencsének is jelen kell lennie. Leginkább egy-egy csapatváltásnál, hogy az mennyire sül el jól, vagy rosszul. A mai F1-es mezőnyben is bőven akad példa jól időzített váltásokra (Hamilton), de rosszul elsült átigazolásra is (Alonso).

Ez a tény pedig az idők során sem változott. Az amerikaiak világbajnok Mario Andretti mesélte el a planetf1.com-nak a saját esetét, amikor is egy rossz csapatváltás gyakorlatilag véget vetett a sikeres F1-es karrierjének.

Ez is érdekelhet

Verstappent ki kellett volna zárni a futamról Rosberg szerint

Verstappent ki kellett volna zárni a futamról Rosberg szerint

2025.06.02.
Felemás hétvége a Ferrarinál: Hamilton csalódott, Leclerc elégedett

Felemás hétvége a Ferrarinál: Hamilton csalódott, Leclerc elégedett

2025.06.02.

1981-et írunk, négy sikeres (világbajnoki címmel tarkított) szezon után elhagyta a Lotust Andretti. Ám már az utolsó két éve is rémálom volt a legendás csapatnál. Az 1978-as világbajnoki éve után 79-ben mindösszesen egyszer állt dobogón, 14 pontot szerzett, ami a 12.helyre volt elég. Egy évvel később pedig jött a mélypont, a szezon során megszerzett egyetlen egy világbajnoki pont (az is a szezonzárón) végleg pontot tett a kapcsolat végére.

De mi is történt pontosan?

„Colin Chapman megunta és elkezdett őrült módjára a szabályokon kívül eső dolgokkal foglalkozni. Ekkor jöttem rá, hogy eljött az idő a váltásra.” – mesélte a 84 éves legenda.

A mindig is forradalmi Chapman a 78-as sikert a rendkívül innovatív, de a szabályokat átlépő megoldásokkal érte el. Ez annyira felbőszítette a riválisokat, hogy végül elérték, hogy ezeket tiltsák be. Ennek volt az oka, hogy a következő években egy elavult, teljesen versenyképtelen autóval tudtak csak rajthoz állni.

Andretti tehát szabaddá vált, világbajnokként pedig nagyon jó tárgyalási pozícióban volt. 1981-re két csapat jöhetett számításba nála, az Alfa Romeo, illetve a nem a legeredményesebb korszakát élő McLaren.

„Az akkori nagy szponzor a Marlboro azt mondta, hogy válasszanak engem. Végül az Alfa Romeora esett a választásom, mert az egyik ott dolgozó mérnök nagyon jó barátom volt, még a Ferraris időkből.”

Embed from Getty Images

Végül a döntés nem bizonyult jónak, pocsék autót épített az olasz csapat, ráadásul annyira kereste az utat, hogy az év során három teljesen eltérő specifikációt is kipróbált. A csapat végül a kilencedik lett a konstruktőri versenyben. Andretti pedig csak a szezonnyitón tudott pontot szerezni, egy negyedik hellyel.

„Szívvel döntöttem, nem pedig ésszel, ami nagy hiba volt. Ha akkor a McLarenhez igazolok, akkor lehet, hogy lett volna még bajnoki címem, vagy hosszabb karrierem. Megtanított engem arra, hogy néha van olyan, hogy bármennyire is okosnak hiszed magad, mégis tévedhetsz. Megbántam ezt a döntést természetesen. De ugyanakkor, amikor visszatértem az Államokba, folytatva az IndyCar-karrieremet, ami viszont egy remek lépés volt. Nyertem egy újabb bajnoki címet és 18 további versenyt is nyertem. Végül pedig nagyon boldogan vonultam vissza.”

A csalódást keltő 1981-es év után állandó ülést nem talált magának, de a Williamsnél egy, a Ferrarinál pedig két futamon ugrott be, az Olasz Nagydíjon pedig harmadik lett, de ezzel végleg véget ért számára 14 év után a Forma-1-es kaland.

Mario Andretti elárulta, ki szerinte egyértelműen a jövő bajnoka

Source: planetf1.com
Tags: Alfa RomeocsapatváltásForma-1LotusMario AndrettiMcLaren
Hegedűs Dávid

Hegedűs Dávid

Mely bajnokságokat követed az alábbiak közül rendszeresen?
16 Szavazat · 31 szavazat
Szavazok

Ajánló

Ma lett 75 éves a Forma-1, lássuk milyen volt a kezdetekkor!

Ma lett 75 éves a Forma-1, lássuk milyen volt a kezdetekkor!

2025.05.13.
Miért nem tudsz Williams F1-es cuccokat venni Magyarországon? Itt a válasz!

Miért nem tudsz Williams F1-es cuccokat venni Magyarországon? Itt a válasz!

2025.05.06.
Hat éve mondta, most újraolvassuk: Jochen Mass interjúnk az F1-ről

Hat éve mondta, most újraolvassuk: Jochen Mass interjúnk az F1-ről

2025.05.05.

TOP 5

  • Sajtóhír: A Red Bull már döntött Tsunoda utódjáról

    Sajtóhír: A Red Bull már döntött Tsunoda utódjáról

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • F1 pontverseny: Verstappen lemaradt, új név a pontszerzők között!

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Colapinto hatalmas nyomás alatt: meglepő név érkezhet az Alpine csapatába

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Newey testközelből is megvizsgálta a McLaren szabályosságát

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
  • Carlos Sainz szerint manipulálták a versenyt

    0 shares
    Share 0 Tweet 0
Motorsportol

F1, F2, F3, MotoGP, Kamion Eb és egyéb motorsport hírek.

Mindenki motorsportol!

ADATBANK

Közösségi média moderálási alapelvek

Kapcsolat

Impresszum

RSS

ÁSZF

Adatkezelési tájékoztató

Szerzői jogok

Feliratkozás

  • „Paddock club” közösség
  • „Paddock news” lista

Welcome Back!

Login to your account below

Forgotten Password?

Retrieve your password

Please enter your username or email address to reset your password.

Log In
No Result
View All Result
  • Kezdőlap
  • F1
  • Irány az F1!
    • F2
    • F3
    • F1 Academy
  • Moto
  • Kamion Eb
  • Minden más
  • Retró
  • Fan Zone
    • Kvízek
    • Könyvek
    • Film/sorozat
    • Utazás
    • Receptek
    • Puzzle
  • Ajánló
  • Autó
  • Galéria
  • Csatlakozz!
  • Vásárlás

© 2024 Motorsportol.hu

A szükséges sütik alkalmazása elengedhetetlen a honlapunk működéséhez. A weboldal böngészésével elfogadod a sütik használatát.