F1

Amikor egy szerencsétlen csapatváltás véget vetett egy F1-es karriernek

Egy sikeres F1-es karrierhez nem elég a tudás és a tehetség, hanem olykor-olykor a szerencsének is jelen kell lennie. Leginkább egy-egy csapatváltásnál, hogy az mennyire sül el jól, vagy rosszul. A mai F1-es mezőnyben is bőven akad példa jól időzített váltásokra (Hamilton), de rosszul elsült átigazolásra is (Alonso).

Ez a tény pedig az idők során sem változott. Az amerikaiak világbajnok Mario Andretti mesélte el a planetf1.com-nak a saját esetét, amikor is egy rossz csapatváltás gyakorlatilag véget vetett a sikeres F1-es karrierjének.

1981-et írunk, négy sikeres (világbajnoki címmel tarkított) szezon után elhagyta a Lotust Andretti. Ám már az utolsó két éve is rémálom volt a legendás csapatnál. Az 1978-as világbajnoki éve után 79-ben mindösszesen egyszer állt dobogón, 14 pontot szerzett, ami a 12.helyre volt elég. Egy évvel később pedig jött a mélypont, a szezon során megszerzett egyetlen egy világbajnoki pont (az is a szezonzárón) végleg pontot tett a kapcsolat végére.

De mi is történt pontosan?

„Colin Chapman megunta és elkezdett őrült módjára a szabályokon kívül eső dolgokkal foglalkozni. Ekkor jöttem rá, hogy eljött az idő a váltásra.” – mesélte a 84 éves legenda.

A mindig is forradalmi Chapman a 78-as sikert a rendkívül innovatív, de a szabályokat átlépő megoldásokkal érte el. Ez annyira felbőszítette a riválisokat, hogy végül elérték, hogy ezeket tiltsák be. Ennek volt az oka, hogy a következő években egy elavult, teljesen versenyképtelen autóval tudtak csak rajthoz állni.

Andretti tehát szabaddá vált, világbajnokként pedig nagyon jó tárgyalási pozícióban volt. 1981-re két csapat jöhetett számításba nála, az Alfa Romeo, illetve a nem a legeredményesebb korszakát élő McLaren.

„Az akkori nagy szponzor a Marlboro azt mondta, hogy válasszanak engem. Végül az Alfa Romeora esett a választásom, mert az egyik ott dolgozó mérnök nagyon jó barátom volt, még a Ferraris időkből.”

Embed from Getty Images

Végül a döntés nem bizonyult jónak, pocsék autót épített az olasz csapat, ráadásul annyira kereste az utat, hogy az év során három teljesen eltérő specifikációt is kipróbált. A csapat végül a kilencedik lett a konstruktőri versenyben. Andretti pedig csak a szezonnyitón tudott pontot szerezni, egy negyedik hellyel.

„Szívvel döntöttem, nem pedig ésszel, ami nagy hiba volt. Ha akkor a McLarenhez igazolok, akkor lehet, hogy lett volna még bajnoki címem, vagy hosszabb karrierem. Megtanított engem arra, hogy néha van olyan, hogy bármennyire is okosnak hiszed magad, mégis tévedhetsz. Megbántam ezt a döntést természetesen. De ugyanakkor, amikor visszatértem az Államokba, folytatva az IndyCar-karrieremet, ami viszont egy remek lépés volt. Nyertem egy újabb bajnoki címet és 18 további versenyt is nyertem. Végül pedig nagyon boldogan vonultam vissza.”

A csalódást keltő 1981-es év után állandó ülést nem talált magának, de a Williamsnél egy, a Ferrarinál pedig két futamon ugrott be, az Olasz Nagydíjon pedig harmadik lett, de ezzel végleg véget ért számára 14 év után a Forma-1-es kaland.

Hegedűs Dávid

Recent Posts

Hamilton fantasztikus szövetségese a fiatal versenyzőknek

A Mercedes szerint Lewis Hamilton támogatása Andrea Kimi Antonelli irányában "teljesen jellemző" rá, és a…

1 óra ago

Napokon belül bejelenthetik a Honda új versenyzőjét

A Magyar Nagydíjon érkezhet egy bejelentés a Hondától. Akár már a Balaton Parkban egy bejelentésnek…

3 óra ago

Egy másik testvérpáros is indul a Balatonon

Nem csak a Márquezek állnak rajthoz testvérként a MotoGP-ben a Balaton Parkban. A Tech3 megnevezte…

5 óra ago

Egy „seggfej” hiányzik Toto Wolffnak

Toto Wolff, a Mercedes csapatfőnöke nemes egyszerűséggel "seggfejnek" nevezte korábbi Forma-1-es riválisát, Christian Horner-t, aki…

7 óra ago

Russell: Hamilton távozása mindenkinek jót tett

George Russell úgy érzi, hogy Lewis Hamilton távozása mind a Mercedesnek, mind pedig a hétszeres…

17 óra ago

„Azt mondtam magamban, hogy ma nyerhetek” – a Ducati újonca úgy érezte elkapta volna Márquezt

Élete egyik legjobb versenyének nevezte az Osztrák Nagydíjat Fermín Aldeguer. Fermín Aldeguer közel került ahhoz,…

18 óra ago