F1

A McLaren legfőbb embere is osztja a GPDA akaratát, ellenben az FIA elnökével

Zak Brown, a McLaren vezérigazgatója csatlakozott azon állásponthoz, mely szerint az FIA-nak, állandó, főállású stewardokat kellene alkalmaznia a Forma-1-ben. Meglátása szerint is nagyobb következetességre van szükség a döntéshozatalokban, és kiegyensúlyozottabb megközelítést kell alkalmazni a versenyszabályzat tekintetében.

Az elmúlt szezonokban a Forma-1-ben megugrott a büntetések, valamint a szabályokkal és azok betartásával kapcsolatos viták száma. A csapatok és a versenyzők pedig frusztráltak a következetlenségek miatt.

Brown szerint a megoldás a jelenlegi versenybírák rendszerének átalakításában rejlik.

Az amerikai úgy véli, hogy a jelenlegi rendszer, amelyben a stewardok nem az FIA főállású alkalmazottai, hanem költségtérítést kapnak, és nem minden versenyen ugyanazok a személyek vannak jelen, nem segíti elő a következetes és hatékony döntéshozatalt. Ezt a nézetet pedig a GPDA (Nagydíjversenyzők szövetsége) is osztja.

„Úgy gondolom, hogy a télen vissza kell lépnünk egy kicsit” – mondta Brown a Channel 4-nak. „Túl sok a büntetés, túl sok a következetlenség.”

„Azt hiszem, mindannyian elismerjük, hogy teljes munkaidős stewardokra van szükségünk. Nem hibáztatom a stewardokat, de nem hiszem, hogy sikerre vannak berendezkedve, szóval teljes munkaidős stewardokra van szükségünk.”

Sok véleményes büntetés-eset történt az utóbbi időszakban. Lando Norrist, a McLaren versenyzőjét például Austinban megbüntették, mert a pályán kívül előzte meg Max Verstappent. Mexikóban maga Verstappen két 10 másodperces büntetést kapott Norrist érintő agresszív manőverekért.

Az FIA már bejelentette az előzési szabályok frissítését a 2025-ös szezonra, hogy egyértelműbb irányelveket adjon a versenyzők elfogadható viselkedéséről.

„Szóval szerintem csak egy lépést kell visszalépnünk, és egy kicsit szubjektívebbnek, diszkrecionálisabbnak és egy kicsit józanabbnak kell lennünk, amikor néhány ilyen büntetést alkalmazunk” – mondta Brown.

Mohammed Ben Sulayem, az FIA elnöke azonban eddig nem mutatott nagy hajlandóságot arra, hogy a Forma-1 számára egy külön, hivatásos stewardokból álló csoportot hozzon létre.

A vitát tovább fokozta, hogy Ben Sulayem azt javasolta, hogy a GPDA-nak kellene viselnie egy ilyen rendszer pénzügyi felelősségét.

„Ez nagyon szép beszéd” – mondta Ben Sulayem az Autosportnak egy múlt havi interjúban. „De amikor azt mondják, hogy profi, és profik akarnak lenni, akkor nem akarnak fizetni érte. Ez annyira nyilvánvaló.”

Miközben a sportág továbbra is azzal a kérdéssel küzd, hogyan lehetne javítani a stewardok következetességét, a Forma-1-ben a teljes munkaidős stewardokról szóló vita még messze nem ért véget…

Tajthi Andrea

Kb negyed évszázada vagyok F1 rajongó, nagyjából 12 éve pedig nem csak nézem, hanem írom is az autósport híreket. :)

Recent Posts

Az oroszok beperelték a Forma-1-et

Az orosz motorsport-promóter, az Ano Rosgonki állítólag 58 millió euróra perli a Forma-1-et szerződésszegés miatt,…

30 perc ago

A Cadillac még idén tesztelni fog – egy másik csapat versenyautójával

A Cadillac F1 csapata bejelentette, hogy rivális istálló segítségét veszi igénybe a korábbi autójukkal, a…

2 óra ago

Ismét nem sikerül fellépnie az F1-be Hertának, ezért irány az F2?

Újabb versenyző húzható ki a Cadillac listájáról. Mióta az Andretti és Cadillac szeretne beszállni a…

4 óra ago

Bottas büntetéssel nyit jövőre a Cadillac-kel Ausztráliában

A 2026-os Forma-1-es versenynaptár első versenyéig még több mint hat hónap van hátra, de máris…

6 óra ago

Péreznek „nincs mit bizonyítania” a Verstappennel töltött nehéz időszak után

Sergio Pérez szerint visszatérésével nincs mit bizonyítania. A mexikói pilóta szerint elődei és utódai eredményei…

6 óra ago

Száraz vagy esős F1 verseny lesz Hollandiában? Íme az időjárás-előrejelzés!

Minden készen áll a Holland Nagydíj rajtjára, miközben a verseny megnyerésért a harc egyre intenzívebbé…

7 óra ago